واکنش ژاپن به آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران

به گزارش رکنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی ارشد دولت ژاپن امروز (سه شنبه ) گفت که کشورش درباره اعلام از سرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم نگران است.

کاتسونوبو کاتو، دبیر کابینه و سخنگوی دولت ژاپن در جمع خبرنگاران گفت که دولت ژاپن نگرانی های شدیدی درباره این اقدام دارد و آن را نقض توافق هسته‌ای خواند.

بر اساس این گزارش، اظهارات این مقام ژاپنی در پی این مطرح می شود که علی ربیعی سخنگوی دولت روزگذشته گفت: اعتبار آیین نامه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تامین و فرآیند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد آغاز شده است.

ربیعی از دستور رئیس جمهور برای تامین اعتبار این قانون خبر داد و گفت: در هفته گذشته نیز رئیس جمهور در نامه ای به جناب آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در خصوص تامین بودجه بخشی از این قانون در سال ۱۳۹۹ دستور لازم را داده است.

ربیعی افزود: همچنین رئیس جمهور در روزهای گذشته دستور اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را صادر و از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست خواهد آمد.

همچنین بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این کار در جهت اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و دفاع از حقوق ملت ایران است افزود: ۵ ماده از این قانون مربوط به موضوعات فنی و در ارتباط با سازمان انرژی اتمی است. البته بگویم که این ظرفیت چیز جدیدی نیست. در سال ۸۹ بعد از این که سوخت راکتور را به ما نداند ما وارد تولید ۲۰ درصد شدیم و آن را تولید کردیم.

وی موارد مصرف این سوخت را استفاده از آن در راکتور تحقیقاتی تهران عنوان کرد و افزود: اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده بیشتر برای سوخت رآکتور تحقیقاتی است که تولید رادیوداروها به واسطه آن انجام می‌شود. بیش از یک میلیون بیمار در کشور اکنون از رادیودارو استفاده می‌کنند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ذخایر سوخت ۲۰ درصد برای حدود ۳ تا ۴ سال برای رآکتور تحقیقاتی تهران را در اختیار داریم. بر اساس برجام قرار بود اگر ذخایر ۲۰ درصد تمام شود دو سال پیش از اتمام درخواست بدهیم و آنها به ما بفروشند. در عین حال در جهت اجرای قانون مجلس موظف هستیم حدود ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد را ذخیره کنیم و این کار آغاز شده است.

همچنین سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه نیز در این ارتباط گفت: تمام روال حقوقی شروع غنی سازی ۲۰ درصد طی شده است. ضمانت اجرایی برجام خود ایران است و هر وقت تشخیص دهیم که طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی‌کند ماده ۳۶ این اختیار را به ما می دهد که ایران تعهدات خود را جزیی و کلی متوقف کند از این رو شروع تولید هم بر اساس ان پی تی، هم برجام و هم پادمان جامع قانونی است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 647897 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟