شیخ عطار: ایران باید یک پیام سیاسی به عهدشکنان برجام می‌داد

به گزارش رکنا، علیرضا شیخ عطار با اشاره به اجرای غنی سازی 20 درصد در سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: جمهوری اسلامی در این راهبرد دو موضوع را پیگیری می‌کند، یک بحث فنی صنعت هسته‌ای است. وقتی اورانیوم از معدن استخراج می‌شود با ایزوتوپ 238 است و مقدار کمی از آن 235 است که می‌تواند واکنش‌های لازم را ایجاد کند. بنابراین اورانیوم را تخلیص می‌کنند تا مقدار اورانیوم 235 آن افزایش پیدا کند.
وی افزود: در هر عملیاتی درصد خاصی از اورانیوم غنی شده نیاز است به طور مثال برای رأکتور بوشهر چیزی حدود 1.6 درصد لازم است اما برای رأکتور تهران که رادیو دارو تولید می کند نیازمند خلوص 20 درصد هستیم.
سفیر اسبق ایران در آلمان بابیان اینکه خلوص مورد نیاز از طریق سانتریفیوژها انجام می‌شود و اورانیوم 238 را جدا می‌کند، تصریح کرد: در سال های 88 و 89 رأکتو تهران سوخت مورد نیاز خود را از کشورهایی نظیر آرژانتین تهیه می‌کرد، اما با اتمام سوخت آنها دیگر به ما سوخت نفروختند. لذا نیروهایی مانند شهید شهریاری وارد میدان شدند و توانستیم سوخت را درست کنیم و به اورانیوم 20 درصد برسیم.
شیخ عطار خاطرنشان کرد: دست یابی ایران به غنی سازی 20 درصد شوک بزرگی برای دنیا بود چون فکر نمی کردند ما در صنعت هسته ای تا اینجا پیشرفت کرده باشیم. بنابراین بهانه‌ها را اینگونه مطرح کردند که میزان خلوص اورانیوم در ایران به سلاح هسته ای نزدیک شده و البته این حرف بی ربطی است.
عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین اظهار کرد: برای سلاح هسته ای به اورانیوم با خلوص 99 درصد نیاز است. در ضم ما بارها با استناد به فتاوای فقهی و سیاست های داخلی تأکید کردیم دنبال سلاح هسته ای نیستیم برای همین هم به غنی سازی 20 درصد اکتفا کردیم و بالاتر نرفتیم.
شیخ عطار گفت: اکنون هم سوختی که ما برای رأکتور تهران ذخیره کرده بودیم در حال تمام شدن است و درصدد هستیم دوباره خودمان تولید کنیم. چون قطعا اینبار هم دنیا به ما اورانیوم 20 درصد نخواهد داد.
مسئول امور بین الملل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به بدعهدی های 1+5 در برجام اظهار کرد: ما در برجام یک سری تعهدات داشتیم و طرف غربی هم متقابلا مسائلی را متعهد شده بود. آنها متعهد بودند تحریم های شورای امنیت و دیگر تحریم های ظالمانه را بردارند و ما هم با وجود اینکه 20درصد غنی سازی طبق معاهده NPT غیر قانونی نیست و می‌توانیم به شکل کنترل شده و زیر نظر آژآنس درصدی اورانیوم را تخلیص کنیم، اما غنی سازی 20 درصد را متوقف کردیم آن را تا 3.67 پایین آوردیم.
وی اضافه کرد: دولت اوباما بعد از امضای برجام خلف وعده کرد و تحریم‌ها را بر نداشت ترامپ که آمد زیر میز برجام زد و از آن خارج شد و فشارهای حداکثری اقتصادی را در دستور کار قرار داد.
شیخ عطار با بیان اینکه مشکلات اقتصادی ناشی از عدم رعایت تعهدات 1+5 غیرقابل تحمل است، گفت: جمهوری اسلامی ایران باید یک پیام سیاسی به عهدشکنان برجام می داد که نخستین پیام از سال گذشته در دولت و شورای امنیت ملی تصمیم گیری شد و مرحله به مرحله تعهدات را کم کردیم.
عضو شورای مرکزی جامعه مهندسین خاطرنشان کرد: مرحله دوم قانون اخیر مجلس بود که تصمیم دولت و شورای امنیت ملی را مشروعیت بیشتری بخشید و دولت را مکلف به چند کار کرد که یکی از آنها آغاز غنی سازی 20 درصد است.
شیخ عطار گفت: این علاوه بر رفع نیاز فنی برای تأمین خوراک رأکتور تهران یک پیام سیاسی هم داشت که دنیا گمان نکند که هر جوری بخواهد نقض عهد کنند و ما سکوت کنیم ما هم دستمان باز است.
وی اظهار کرد: نتانیاهو نخستین فردی بود که به این تصمیم جمهوری اسلامی واکنش نشان داد چرا که معتقد است رشد علمی ایرانی ها که صنعت هسته ای یکی از آنهاست برای صهیونیست ها خطرناک است با همین استدلال دست به ترور دانشمندان هسته ای ما زد که آخرین آن شهید فخری زاده است.
وی تصریح کرد: هرگاه طرف غربی به طور کامل به تعهدات برجام بازگردد و تحریم ها را به طور کامل رفع کند و تضمین های لازم را برای اینکه دوباره نتواند تحریم ها را برگرداند بدهد جمهوری اسلامی ایران هم به تعهدات اولیه خود باز می گردد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 647813 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟