ممنوعیتی برای حضور بانوان در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد

به گزارش رکنا، محمدصالح جوکار با اشاره به تعریف مصادیق رجال سیاسی و مذهبی در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: معیارهای رجال مذهبی و سیاسی در جریان بررسی این طرح در مجلس بررسی و به تصویب رسیده است. تفسیر این معیارها با شورای نگهبان طبق اصل ۱۱۵ قانون اساسی است و ما در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مبتنی بر تفسیر شورای نگهبان، معیارها را تعریف کردیم.

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس افزود: رجال جنبه جنسیتی ندارد و به صورت کلی در قانون تعریف شده است. بنابراین شورای نگهبان در جریان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات، صلاحیت افراد را طبق معیارهای رجال سیاسی، مذهبی، مدیر، مدبر و سایر شروط عمومی و اختصاصی بدون در نظر گرفتن جنسیت باید بررسی و نظر خود را اعلام کند لذا ممنوعیتی برای حضور بانوان در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد.

جوکار یادآور شد: بر اساس آنچه نمایندگان در مجلس به تصویب رساندن رجال مذهبی یعنی اعتقاد قلبی و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه، بهره‌مندی از اطلاعات لازم در حوزه اعتقادات و اصول دین، احساس مسوولیت نسبت به امور دینی مردم و ترویج ارزش‌های دینی و انقلابی و صداقت در گفتار و عدالت در رفتار.

وی ادامه داد: رجال سیاسی نیز با شروطی در مجلس مبنی بر بهره‌مندی از اطلاعات لازم و قدرت تحلیل، تعهد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران، داشتن مواضع روشن و عملکرد شفاف، شناخت و آگاهی عمیق نسبت به امور داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و سابقه تلاش همه جانبه در تامین و حفظ حقوق آحاد ملت و آزادی‌های قانونی و مشروع به تصویب رسید.

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور اظهار کرد: مجلس ماده مرتبط با معیارهای رجال سیاسی و مذهبی را با توجه به تفسیر شورای نگهبان تهیه و تصویب کرده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 647576 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟