خاطرات وزیر دولت سازندگی از سردار سلیمانی

وزیر دولت سازندگی دربخشی از خاطرات خود ردرباره حاج قاسم سلیمانی می گوید:

به گزارش رکنا، لشکرهای مختلفی از نقاط مختلف کشور در آنجا حضور داشتند و سردار سلیمانی هم آن زمان فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله بودند که در جنوب استان کار می‌کردند. من هم اگر کمکی از دستم بر می‌آمد دریغ نمی‌کردم چون زمانی که خبر عملیاتی می‌آمد، فرماندهان گرد هم می‌آمدند و امکانات استان هم برای اینکه کمک کند، حضور پیدا می‌کرد.

همکاران ما هم در منطقه عملیاتی بودند و تمام ادارات، ظرفیت‌های مهندسی و انسانی‌شان را برای کمک به جبهه به کار می‌بستند.

موقعیت دیگری که مرا بیش از پیش به سردار سلیمانی نزدیک‌تر کرد، برادر کوچک‌ترم منصور بود که بعدها شهید شد. در آن زمان منصور از طرف دفتر سیاسی سپاه مامور ثبت تاریخ سیاسی جنگ شده بود. بنابراین از آنجا با حاج قاسم سلیمانی آشنا شدم و دوره‌های مختلفی و در کارهای مختلف در خدمت ایشان بودم. همچنین مقطع دیگر، زمانی بود که بنده وزیر دفاع بودم و مسئله درگیری بوسنی پیش آمد. در درگیری بوسنی ابتدا یوگسلاوی سابق یک کشور بود و زمانی که تجزیه اتحاد جماهیر شوروی پیش آمد، یوگسلاوی هم متلاشی شد و در نهایت اختلافات داخلی بین جمهوری‌های یوگسلاوی منجر به این شد که اسلوونی به سویی رفت که بیشتر مورد حمایت اتریش و المان بود. صربستان هم بیشتر مورد حمایت اتحاد جماهیر شوروی سابق بود و مونته‌نگرو هم به سویی دیگر کشیده شد و در این میان بوسنی و هرزگوین، مسلمانانی بودند که بی حمایت مانده بودند و فشارهای سنگینی بر روی آنها اعمال می‌شد. چرا که از یک سو صرب‌ها نسبت به آنها دشمنی می‌کردند و از سوی دیگر کروات‌ها نسبت به آنها بسیار سختگیرانه عمل می‌کردند. بنابراین در آن مقطع با تصمیماتی که در سطح عالی نظام گرفته شد، قرار بر آن شد که به آنها کمک کنیم. این کمک هم از طریق وزارت دفاع و ارسال امکانات موردنیاز آنها بود. نهادهایی هم از جمهوری اسلامی برای یاری کردن آنها ماموریت داشتند همچون هلال احمر، جهاد سازندگی و سپاه که بیشتر به مسلمانان بوسنی کمک‌های مستشاری می‌داد.

همچنین وزارت دفاع هم بخشی از کمک‌هایی که از دستش بر می‌آمد از طریق تامین تجهیزاتی بود که تولید خودمان بود. در آن زمان این عملیات در قسمتی که در بوسنی انجام می‌شد تحت نظر حاج قاسم بود که البته یکی از بچه‌های سپاه که مسئول عملیات منطقه بود، به عنوان مشاور و مستشار، مردم مظلوم بوسنی را یاری می‌کرد تا از خود و خانواده‌هایشان دفاع کنند.

به باور من یکی از بزرگ‌ترین ظلم‌ها در طول تاریخ در قرن اخیر در بوسنی اتفاق افتاد که نسبت به مسلمانان اجحاف بسیار ظالمانه‌ای شد و در آن مقطع، عملیات برون مرزی بچه‌های سپاه تحت نظر سردار سلیمانی بود و من هم در مواقعی که لازم بود برای ملاقات و مشورت خدمت‌شان می‌رسیدم.

جای ایشان این روزها بسیار خالی است، روحشان شاد و یادشان گرمی باد.

*وزیر اسبق دفاع و عضو حزب اعتدال و توسعهآخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 646483 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟