برنامه تحولی پژوهشگاه قوه قضاییه تدوین می‌شود

به گزارش رکنا و به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه قوه قضاییه ، سیدحجت‌اله علم‌الهدی در آیین نکوداشت هفته پژوهش که با حضور مدیران، روسای پژوهشکده‌ها، پژوهشگران و کارکنان پژوهشگاه قوه قضاییه در بستر فضای مجازی برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) اظهار کرد: برای هفته پژوهش امسال برنامه‌های مفصلی را پیش‌بینی کرده بودیم اما شرایط ناشی از شیوع کرونا به ویژه در هفته‌های اخیر و تشدید محدودیت‌ها موجب شد، نتوانیم برنامه‌های خود را اجرا کنیم.

وی افزود: با این حال، همکاران‌مان در پژوهشگاه از پا نایستادند و علاوه بر رونمایی‌های متعدد در هفته پژوهش، جشنواره شهید بهشتی را در معرفی پژوهش برتر، پژوهشگر برتر، پژوهشکده برتر، آرای پژوهش محور برتر و ایده‌ی برتر برگزار کردیم که قرار است در سال آینده با گستره وسیع‌تری این جشنواره را برگزار و دنبال کنیم. اختتامیه جشنواره امسال نیز بزودی برگزار و برگزیدگان معرفی می‌شوند.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه ادامه داد: همچنین در هفته پژوهش، سالنامه دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه و بخش‌های مختلف قوه‌ قضاییه اعم از دادگستری کل استان‌ها، معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه قوه قضاییه است و ان‌شاءالله این سالنامه به زودی منتشر و در داخل و خارج قوه قضاییه توزیع خواهد شد. بنا داریم از این پس، هر سال در هفته پژوهش، سالنامه دستاوردهای پژوهشی قوه قضاییه را منتشر کنیم.

علم‌الهدی تأکید کرد: حقیقتاً وضعیت و جایگاه امروز پژوهشگاه قوه قضاییه، نسبت به سال گذشته به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و پژوهشگاه در طول یکسال گذشته دستاوردهای فراوانی در بخش‌های مختلف داشته است. تغییراتی که در این یکسال در پژوهشگاه قوه قضاییه ایجاد شده به معنای واقعی کلمه تحول بوده است و در بخش‌های مختلف حرکت تحولی را شاهد بودیم.

وی افزود: به طور کلی پیشرفت با سرعت پرشتابی در پژوهشگاه قوه قضاییه در جریان است و خیلی از دستاوردهایی که در یکسال گذشته داشتیم شاید می‌توانست جزو برنامه‌های بلند مدت تعریف شود اما با زحمات همکاران و لطف خداوند، دستاوردها محقق شد.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه تصریح کرد: اگرچه همچنان با نقطه مطلوب و ایده آل و با اهداف و چشم اندازی که برای پژوهشگاه تعریف کردیم، فاصله داریم اما حرکت پرشتاب بوده و خود همین سرعت و شتاب حرکت پژوهشگاه، قابل تحسین است. ضمن اینکه در این یکسال بسیاری از زمان مجموعه پژوهشگاه، صرف بحث‌های زیرساختی و فرایندها و تصحیح ساختارها و موضوعات این چنینی شد که اثرات و ثمرات خود را در ادامه راه نشان خواهد داد.

علم‌الهدی اضافه کرد: همچنین در وزارت علوم، پیگیری‌ها و اقدامات لازم برای روشن شدن وضعیت علمی پژوهشگاه به صورت جدی انجام شد و ان‌شالله در آینده نه چندان دور، خبرهای خوبی را در این ارتباط به اطلاع خواهیم رساند. در حال حاضر نیز تعامل خوبی با بدنه و بخش های مخلف وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد.

وی با بیان اینکه پژوهشکده‌ها در یکسال گذشته ساختار و جایگاه خود را پیدا کردند گفت: مسیر جذب و استقرار نیروها نیز ادامه دارد و فرایند جذب اعضای هیات علمی به جد دنبال می‌شود و در فراخوان های مختلف، جذب را پیگیری می کنیم. البته مسیر جذب اشکالاتی داشت که برطرف شد و اعضای هیات علمی به زودی مستقر می شوند.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه یادآور شد: در جلسه‌ای که اخیراً در محضر ریاست قوه قضاییه بودیم، اعلام کردم، ظرفیت موجود در پژوهشگاه قوه قضاییه، ظرفیت منحصر به فرد و استثنایی برای دستگاه قضا است و نمونه این ظرفیت را در جاهای دیگر نمی‌توان پیدا کنید.

وی در ادامه سخنان خود به برخی دستاوردهای یکسال گذشته پژوهشگاه قوه قضاییه از جمله سامانه ایده اشاره کرد و گفت: سامانه ایده، هفته پژوهش سال گذشته رونمایی شد و تا کنون بالغ بر 2 هزار ایده در آن ثبت و بیشتر ایده‌ها در بخش‌های مختلف پژوهشگاه کارشناسی شده و نظر کارشناشی برای ایده‌پرداز و در صورت تایید ایده، برای بخش‌های مختلف قوه ارسال شده است.

علم‌الهدی در ادامه به رونمایی از نسخه جدید سامانه ملی آرای قضایی اشاره کرد و افزود: با تلاش و زحمات زحمات شبانه‌روزی و جهادی همکاران‌مان در پژوهشکده استخراج آرا و مطالعات رویه قضایی و با همکاری بخش فناوری اطلاعات، نسخه جدید سامانه ملی آرای قضایی در هفته پژوهش بارگذاری شد و مسیر تکمیل و بارگذاری آرای جدید با رویکرد انتشار حداکثری، همچنان دنبال می‌شود و سامانه موجود، یک سامانه استثنایی است و به مرور قابلیت‌های آن بیشتر هم می‌شود.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه ادامه داد: راه‌اندازی پرتال کتابخانه‌ای سیمرغ یکی دیگر از کارهایی بود که فکر نمی‌کردم در این یکسال محقق شود و زحمات زیادی برای آماده شدن آن انجام شد. در کنار این کتابخانه یک مرکز اسناد نیز با دو هزار سند، راه اندازی شده که به صورت دیجیتال است و نیازی به حضور فیزیکی نیست. معتقدیم کتابخانه پژوهشگاه باید معتبرترین و کامل ترین کتابخانه در موضوعات مورد نیاز قوه قضاییه باشد به نحوی که هر قاضی و کارمندی که نیاز به منابع داشت، در سریع ترین زمان دسترسی پیدا کند.

وی تأکید کرد: همچنین سامانه مدیریت پژوهش و نوآوری قوه قضاییه با تلاش شبانه‌روزی همکاران در پژوهشگاه راه‌اندازی شد که قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دارد و مطمئن هستم این سامانه معتبرترین و بهترین سامانه مدیریت پژوهش در کشور خواهد شد و تمام کارهای پژوهشی در قوه قضاییه می تواند در بستر این سامانه عملیاتی شود.

علم‌الهدی همچنین با اشاره به ایجاد سامانه نشریات علمی و سامانه اداری – مالی پژوهشگاه قوه قضاییه افزود: مسیر هوشمندسازی فرایندهای مختلف پژوهشگاه با قوت ادامه پیدا خواهد کرد و معتقدیم باید الگوی مدیریتی هوشمند در پژوهشگاه ایجاد و به قوه قضاییه معرفی شود.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه بیان کرد: در حال حاضر نیز انتشار خروجی‌های پژوهشی اعم از گزارش‌های پژوهشی، کارشناسی، نشست‌های علمی و ... به سرعت در حال انجام است و به صورت ماهانه در بدنه قوه قضاییه منتشر و توزیع می شود و روی میز شخص رییس قوه قضاییه قرار می‌گیرد. خوشبختانه رئیس دستگاه قضا روی مطالعه خروجی‌های پژوهشی وقت می‌گذارد و نظر می‌دهد که مساله بسیار مهمی است.

وی به نظام‌مند و به روز شدن نشریات علمی پژوهشگاه و آرشیو نشریات اشاره کرد و گفت: علاوه بر مجله حقوقی دادگستری و مجله رأی، نشریات تخصصی جدیدی را در پژوهشکده‌های مختلف دنبال می‌کنیم تا تعداد نشریات تخصصی پژوهشگاه بیشتر شود.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه افزود: کرسی‌های الگوی قضای اسلامی نیز به صورت هفتگی برگزار می‌شود و جلد نخست آن درباره گزارشگری فساد و مبانی آن در حقوق اسلامی در دست انتشار است. همچنین در طول کمتر از یکسال گذشته اداره قوانین و مقررات پژوهشگاه، جایگاه بسیار اثرگذاری را در مجلس پیدا و خلاء همیشگی عدم تعامل قوه قضاییه با مجلس را بهبود بخشیده است.

علم‌الهدی ادامه داد: مرکز آموزش نیز در این یکسال، کارگاه‌های آموزشی متعددی را برگزار کرده است و حدود دو هزار نفر در کارگاه‌ها این مرکز شرکت کردند که در معرفی و برندسازی پژوهشگاه بسیار موثر بوده است.

وی گفت: یکی از اشکالاتی که در گذشته وجود داشت این بود که در بیرون و داخل قوه قضاییه، پژوهشگاه شناخته شده نبود و بعضاً قضات و کارکنان دستگاه قضایی از وجود پژوهشگاه مطلع نبودند. خوشبختانه در یکسال گذشته با زحمات همکاران‌مان در مدیریت روابط عمومی، برندسازی و معرفی پژوهشگاه با اطلاع‌رسانی گسترده رسانه‌ای و رصد فضای مجازی انجام شده است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه، ایجاد شبکه گسترده تعاملات با بدنه قوه قضاییه اعم از قضات و کارکنان دستگاه قضایی و دانشگاه‌ها و مراکز علمی، استفاده گسترده‌تر از ظرفیت سرباز نخبگان، فعال کردن حمایت از پایان نامه‌های دانشگاهی و حوزوی، اجرای طرح شهید احمدی روشن و امضای نزدیک به 40 تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و دستگاه‌های اجرایی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در یکسال گذشته عنوان کرد و افزود: در حال حاضر پژوهشگران ما به صورت مکرر در بدنه قوه قضاییه رفت و آمد دارند و جلسات مشترک برگزار می شود و در آینده نزدیک، تعاملات علمی بین‌المللی نیز فعال و اجرایی می‌شود.

علم‌الهدی تأکید کرد: در مجموع در فضای فعلی پژوهشگاه، همدلی بسیار خوبی در بخش‌های مختلف وجود دارد و شاهد فعالیت جهادی پژوهشگران و همکاران هستیم. همان‌طور که قبلاً نیز گفته‌ام، ظرفیت پژوهشگاه قوه قضاییه بی نظیر و حتی در زمینه‌هایی منحصر به فرد است. ظرفیت فعلی، به گونه‌ای است که نه تنها در قوه قضاییه می‌تواند اثرگذار باشد، در سطح کلان و ملی نیز اثرگذار و اثربخش خواهد بود.

وی تصریح کرد: باید پژوهشگاه را به تراز معتبرترین مراکز علمی داخلی و خارجی برسانیم به طوری که هر استاد دانشگاه و نخبگان علمی آرزوی حضور در پژوهشگاه را داشته باشند.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه راهبردی و تحول پژوهشگاه قوه قضاییه در دست نگارش است که امیدواریم هر چه زودتر نهایی شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 644774 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟