تعویق نشست اقتصادی ایران و اروپا ربطی به برجام ندارد

به گزارش رکنا، روزنامه ای یو آبزرور به نقل از یک سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره حکم صادره برای احمدرضا جلالی شهروند دو تابعیتی ایرانی-سوئدی که به جرائم امنیتی در ایران زندانی است، گفت : اتحادیه اروپا کاری که از دستش بر می آید را انجام می دهد، به دنبال شفاف سازی شرکای ایرانی در این باره بوده و امیدوار است که این اتفاق نیافتد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارم آذر درباره مکالمه تلفنی وزرای امور خارجه ایران و سوئد که در بخشی از آن به این موضوع نیز اشاره شده بود، به نقل از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس تلفنی گفت که «قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران مستقل بوده و هرگونه دخالت در صدور یا اجرای احکام قضایی مردود و غیر قابل پذیرش است.»

ای یو آبزرور در ادامه نوشت که در پی اجرای حکم صادره برای روح الله زم در ایران، جوزپ بورل و شرکت های اروپایی نشست شورای روابط اقتصادی اروپایی-ایرانی را که قرار بود روز دوشنبه به صورت مجازی برگزار شود را به تعویق انداختند و این سخنگوی اتحادیه اروپا در این باره گفت: نشست شورا کنسل نشده است، به تعویق افتاده به این دلیل که اوضاع مناسب نیست.

وی علت این تعویق را اعدام (زم) که روز یک شنبه انجام شد، اعلام کرد و گفت: این فروم تا زمانی که آن را کاربردی و مناسب ندانیم تشکیل نمی‌شود.

این سخنگو همچنین با توجه به واکنش برخی کشورهای اروپایی به اجرای حکم زم گفت: به کشورهای عضو بستگی دارد که آیا (تحریم ها را) در این مورد به خصوص به کار ببندند یا نه اما هر چیزی امکان دارد.

گفتنی است ، در پی واکنش اروپا به اعدام زم، سفرای آلمان و فرانسه در تهران به وزارت خارجه احضار شدند.

همچنین روحانی رئیس جمهور کشورمان روز گذشته در پاسخ به پرسش خبرگزاری فرانسه درباره اعدام روح‌الله زم و اینکه این موضوع باعث برهم‌خوردن برجام خواهد شد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قوه قضاییه دارد که مستقل است و دادگاهش حکم صادر می‌کند و این که حالا چنین حکمی برای گروهی باعث خوشنودی باشد یا برای گروهی باعث ناخشنودی که برای ما مهم نیست.

وی تصریح کرد: این چیزی خوبی برای تاریخ زندگی آقای زم نیست که در این کشور که ما قانون اعدام داریم و مجازات می‌کنیم این کشورها در برابر این یک مورد، اینگونه نگرانی و حساسیت نشان می‌دهند اینطور استنباط می‌شود که برای منافع آنها کار می‌کرده است.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها در برخی موارد حساسیت نشان می‌دهند و ما هم حساسیم و در برخی مواردی که در فرانسه رخ می‌دهد یا مثلاً ممکن است در آلمان رخ دهد، حساسیم و اعلام نظر می‌کنیم. ما هم ناخشنودی‌هایی از کارهایی که برخی دولت‌ها در اروپا انجام می‌دهند داریم که اعلام می‌کنیم.

روحانی افزود: همه ما در چارچوب حقوقی که داریم باید در روابط خود اعلام نظر کنیم این فردی که اعدام شده بدون حکم دادگاه نبود و بنابراین آنان به حکم و قوه قضاییه ایراد دارند که آزادند اعلام نظر کنند و ما هم بر طبق قوانین خود عمل می‌کنیم و بعید میدانم که این مسئله به روابط ایران و اروپا لطمه‌ای بزند.

این روزنامه همچنین به نقل از این سخنگو درباره برگزاری نشست مشترک برجام با توجه به رخ دادی که منجر به تعویق برگزاری نشست شورای روابط اقتصادی ایران و اروپا شد، نوشت: نمی توان این(برجام) را با دلایل تعویق این نشست اقتصادی مرتبط کرد یا با آن مقایسه کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز شب گذشته درباره به تعویق افتادن شورای روابط اقتصادی ایران و اروپا گفت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم بر عدم مشارکت گرفتند و این نشست به تعویق افتاد. این نشست با شرایط کنونی رخ نخواهد داد اما فکر نکنم که ما باید برنامه‌مان [در خصوص کمیسیون مشترک برجام] و کارمان در زمینه زنده نگه داشتن برجام را تغییر دهیم. ما به همکاری‌مان در این زمینه ادامه می‌دهیم.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 640473 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟