داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نباید تابعیت دیگر کشورها را داشته باشند

به گزارش رکنا، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تاکید کرد که شرایط داوطلبان، نحوه ثبت نام و تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان سه محور اساسی است که در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری دنبال شده است.

علی حدادی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی، ضمن ارائه گزارش کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: طرح حاضر از جمله طرح هایی است که مرتبط با اصلاح قانون انتخابات می باشد و در این طرح چندین مسئله از چالش ها و مسائل ناظر به قانون انتخابات ریاست جمهوری مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه اظهار کرد: در این طرح مواد ۳۵، ۳۷، ۵۵، ۵۶، ۵۷ و ۵۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری مورد توجه قرار گرفته و سه محور اساسی شرایط داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، نحوه ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری و بررسی تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان دنبال شده است.

نماینده مردم طالقان و ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بررسی شور دوم این طرح در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از جمله شرایط عمومی داوطلبان که مورد اصلاح قرار گرفت بحث سن بود که حداقل ۴۰ و حداکثر ۷۰ سال در هنگام ثبت نام در نظر گرفته شد. در بحث مدرک تحصیلی نیز داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر سابقه تصدی مناصب دیده شده از ۸ سال به ۶ سال کاهش یافت. استانداران و شهرداران شهرهای دارای بالای دو میلیون نفر جمعیت و مدیر حوزه های علمیه کشور نیز در شروط سابقه لحاظ شد.

بنابراین گزارش ، براساس پیشنهاد «سید محمود نبویان» نمایندگان موافقت کردند که عبارت تابع ایران و نداشتن تابعیت کشورهای دیگر در گذشته و حال به جز دوم بند الف ماده واحده اضافه شود.

«نصرالله پژمان فر» نماینده مردم مشهد و کلات در مخالفت با این پیشنهاد گفت: در جمهوری اسلامی کسی نمی‌تواند دو تابعیتی باشد زیرا اگر تابعیت کشور را داشته باشد، تابعیت دیگر او لغو می‌شود بر همین اساس بنده مخالف این پیشنهاد هستم.

«جعفر قادری» نماینده مردم شیراز نیز در موافقت با این پیشنهاد اظهار داشت: بسیاری از کشورها به راحتی تابعیت نمی‌دهند و چطور می‌شود یک فردی در چارچوب قوانین آن کشور تابعیت را بپذیرد و بخواهد حافظ منافع کشور خودش نیز باشد. برهمین اساس باید داوطلب انتخابات ریاست جمهویر فقط تابعیت جمهوری اسلامی را داشته باشد تا سبب حفظ منافع ملی کشور شود.

بر این اساس، داوطلبان ریاست‌جمهوری باید واجد شرایط اختصاصی و عمومی ذیل باشند:

۱.رجال مذهبی و سیاسی

۲.ایرانی ‌الاصل و تابع ایران و نداشتن تابعیت کشورهای دیگر در گذشته و حال

۳.مدیر و مدبر

۴.حسن سابقه، امانت و تقوا

۵.مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشورآخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 640311 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟