12 هزار و 472درخواست زندانیان استان تهران بررسی شد

به گزارش رکنا، قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در جلسه شورای قضائی که به منظور پایش قضائی پرونده زندانیان برگزار شد، گفت: با راه اندازی دادسراهای الکترونیک و عدم اعزام زندانی به مراجع قضائی، در مرحله اول پرونده‌ها سریع‌تر بررسی شده، در مرحله بعد امنیت زندان ها، ارتقا می‌یابد و از صرف هزینه و زمان جلوگیری خواهد شد.

مسعود ستایشی افزود: برنامه جامع فرایند هوشمند اجرای احکام تدوین شده، به صورت پایلوت در تهران برای اجرای دستور قوه قضائیه و بهبود شرایط رسیدگی به پرونده‌ها و پایش زندانیان اجرا شود.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌های مستند، موضوع عفو و رسیدگی به درخواست مرخصی زندانیان به روز شده که این امر حاکی از زحمات شبانه روزی قضات، همکاری مدیرکل زندان‌های استان تهران و کارکنان قضائی و مددکاری مجموعه دارد و فضا و ساختمان‌های مجهز در بازداشتگاه اوین، ندامتگاه‌های تهران بزرگ و زنان جهت شوراهای حل اختلاف، دفاتر قضائی و دادگاه و دادسرای عمومی و انقلاب احداث شده است.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران اظهارداشت: با اقدامات انجام شده، اکنون تعداد زندانیانی که در تهران به پرداخت بدهی، ردمال یا جریمه کمتر از ۲۰ میلیون تومان محکوم شده‌اند، انگشت شمار است و در این مسیر، مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیز از طریق ادارات اوقاف و شهرک‌های صنعتی برای آزادی زندانیان نیازمند اهدا شد که از طریق انجمن حمایت از زندانیان و اجراهای احکام به شکات پرداخت شده است.

۱۲ هزار و ۴۷۲ مورد درخواست زندانیان استان تهران پایش شد

بنا به این گزارش، سید حشمت اله حیات الغیب مدیرکل زندان‌های استان تهران نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت خدمات قضائی گفت: بخش عمده مشکل این استان که با گستردگی جمعیت، با چندین استان کشور برابری می‌کند، موضوع اعزام زندانیان به مراکز قضائی بود و علاوه بر اتلاف وقت و هزینه، دارای تبعات منفی مانند حضور زندانی با دستبند و پابند در مراکز قضائی و انظار عمومی بود، علاوه بر این در روزهای مقابله با کرونا نیز ضرورت ایجاب می‌کرد دادرسی الکترونیک توسعه یابد.

حیات الغیب افزود: در راستای اجرای بخشنامه ریاست قوه قضائیه و تأکیدهای سازمان زندان‌ها مبنی بر توسعه برنامه‌های کاهش جمعیت کیفری، از ابتدای شروع طرح پایش تاکنون، ۱۲ هزار و ۴۷۲ مورد درخواست زندانیان استان تهران، به مراجع قضائی ارسال شده، همچنین ۱۲۰۰ مجوز برای مددجویان قزلحصار و ۳۰۰ مجوز برای مددجویان تهران بزرگ جهت اشتغال در کارخانجات صادر شده است.

استفاده ۵۳۳ زندانی از پابند الکترونیکی

وی اظهار داشت: اکنون ۵۳۳ نفر با پابند الکترونیکی آزاد شده یا در مرخصی به سر می‌برند، برای یک هزار نفر از زندانیان نیز پیشنهاد استفاده از این امتیاز داده‌ایم و آمادگی داریم به هر تعداد که مراجع قضائی حکم پابند صادر کنند، به سرعت در اختیارشان قرار دهیم.

حیات الغیب ادامه داد: طی مدت اخیر، ۴۹۹ مورد دادرسی الکترونیک انجام شده و امیدوار هستیم با همکاری مراجع قضائی سرعت بیشتری به خود گیرد.

وی گفت: خوشبختانه طی هفته گذشته با تلاش مراجع قضائی، حجت الاسلام والمسلمین فیروزجائی معاون دادستان در امور زندان‌ها، مدیران زندان‌ها، رؤسای ادارات قضائی و مددکاران ۴۰۰ نفر به مرخصی پایان حبس اعزام شدند و این امر مرهون خدمات جهادگونه شبانه روزی و حتی ایام تعطیلات این افراد است.

مدیرکل زندان‌های استان تهران ابراز امیدواری کرد جلسات هم اندیشی به صورت مستمر ادامه داشته، زندانیان بیشتری مورد پایش قرار گرفته، چنانچه مستحق آزادی باشند، آزاد شوند.

در این جلسه که مهرانگیز سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب، کاظمی معاون دادستان در امور اجرای احکام کیفری، ترازوزر معاون قضائی محاکم عمومی و انقلاب، برازش نماینده حوزه قائم مقام دادگستری کل استان تهران، فتحی مدیر ندامتگاه تهران بزرگ، کمالی مدیر ندامتگاه قزلحصار و محمدی مدیر بازداشتگاه اوین، برزگر رئیس اداره قضائی زندان‌های استان تهران و برخی از مسئولان و کارشناسان قضائی نیز حضور داشتند، مسائل و مشکلات موجود در امر پایش دقیق زندانیان مورد بحث و بررسی قرار گرفته، نتایج آن به تصویب اعضای حاضر رسید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 634224 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟