بررسی طرح لغو تحریم ها در مجلس

به گزارش رکنا ، مجتبی ذوالنور به عنوان درخواست کننده دوفوریت برای طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها در توضیح دلایل درخواست تبدیل یک فوریت این طرح به دوفوریت توضیح داد: برجام دو طرف دارد، یکی ۱+۵ و دیگری جمهوری اسلامی، ایران تمام تعهدات برجامی خود را از صفر تا ۱۰۰ انجام داده است و گزارش های متعدد و مکرر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است جمهوری اسلامی تمام تعهدات خود را اجرا کرده است، اما آمریکا به عنوان یکی از طرف های مقابل که اگرچه تحریم های بانکی را به صورت کاغذی لغو کرد، اما سایه سنگین تهدید و تحریم را به روی نظام بانک داری دنیا حفظ کرد و هیچ تحریمی درعمل برداشته نشد، و سپس این کشور از برجام خارج شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست داخلی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای رئیس جمهور گفتند 1+5 از این به بعد 1+4 است، از کرامات شیخ ما چه عجب شیره را خورد و گفت شیرین است! هر دانش آموز دبستانی هم می داند 1+5 منهای 1 می شود 1+4؛ و آیا مزاحمی رفت که برجام راه خود را ادامه دهد، یا زمانی که موقع بهره برداری ما بود، از برجام خارج شد تا به تعهدات عمل نکند و ایجاد مزاحمت کند تا تعهدات بقیه شرکا نیز اجرا نشود و در واقع سهم ما در برجام قفل شد و ما به سهم و حق خود نرسیدیم.

وی افزود: اتحادیه اروپا حاضر به پرداخت هزینه نشد و طبق عرف، شرع و قوانین، جمهوری اسلامی نیز باید از مسیر رفته باز گردد، لذا طرح تجدیدنظر در این مسیر تدوین شد و 8 طرحی که دوستان در رابطه با خروج از NPT و اصلاحات برجام داشتند، تجمیع شد. همچنین جلسات متعدد کارشناسی با حضور آزاد نمایندگان و صاحب نظران برگزار شد. صاحب نظران مجلس، مرکز پژوهش ها، سازمان انرژی اتمی، وزارت امور خارجه، سپاه، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دستگاه های مختلف دعوت شدند و نتیجه جلسات متعدد طرح 9 ماده ای فوق شد.

ذوالنور به تفاوت این طرح با طرح های دیگر اشاره کرد و گفت: این طرح مسیری برای تعطیل کردن تعهداتی که تاکنون اجرا کرده ایم، پیش بینی شده و در پایان نیز ماده 9 جرم انگاری شده است تا این قانون ضمات اجرایی داشته باشد. همچنین گام های 5 گانه کاهش تحریمات برجامی را دولت تصویب و ابلاغ کرد، اما اولاً برخی از گام ها بی خاصیت است و دوماً برخی دیگر از گام ها اصلاً اجرایی نشدند و مجلس نمی تواند ورود و مطالبه گری کند، اما اگر خود مجلس برای دولت تکلیف تعیین کند، هر نماینده ای به مثابه جزء از کل یا نمایندگان و کلیت مجلس می تواند اجرای تکالیف را از دولت مطالبه کند.

وی در ادامه توضیح داد: در این طرح جرم انگاری شده و درجات مجازات از یک تا 8 که در قانون مجازات اسلامی آمده، کف آن درجه 4 تا درجه 7 که 20 سال زندان و سایر مجازات ها را دارد، به عنوان ضمانت این طرح پیش بینی شده است، برای اعمال درخصوص افرادی که امتناع یا استنکاف یا ممانعت از اجرای این قانون دارند، لذا ضمانت اجرایی برای آن تعریف شده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عنوان این طرح نیز با تغییراتی روبرو شده است، بیان کرد: نمایندگان چند هفته گذشته بررسی آن را به صورت یک فوریت تایید کردند و پس از آن نیز جلسات کارشناسی سنگین به دفعات برگزار شد و تغییرات و اصلاحاتی صورت گرفت و با توجه به شهادت شهید عزیزمان محسن فخری زاده، مردم مطالبات و درخواست هایی از مجلس دارند.

احیای صنعت هسته‌ای با خروج از پروتکل الحاقی بهترین پاسخ به ترور دانشمند هسته‌ای

همچنین علی کریمی فیروزجائی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه 9 آذر) قوه مقننه بیانیه‌ای در محکومیت ترور شهید محسن فخری‌زاده که به امضای کل نمایندگان مجلس رسیده است را قرائت کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

«مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًاپ

از میان مومنان مردانی هستند که به آنچه با خدا عهد بستند، صادقانه وفا کردند؛ برخی از آنها به شهادت رسیدند و برخی از آنها در انتظارند و هرگز عقیده خود را تبدیل نکردند.»

فاجعه تلخ ترور دانشمند هسته ای و دفاعی کشورمان، شهید دکتر محسن فخری‌زاده که سالیانی دراز، عمر با برکت خود را در مسیر اعتلای فنی، دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران به خصوص در عرصه هسته‌ای صرف نمود، تمامی مردم ایران را داغدار کرد.

دست رژیم آدمکش صهیونیستی در این جنایت بزرگ کاملا آشکار است و اگرچه عوامل این رژیم سرطانی از درک آنکه دانش هسته‌ای مدت‌ها است بومی و در ذهن و دل هزاران جوان دانشمند ممتاز و نخبه تا ابد ماندگار شده است، اما قطعا تاوان این وقاحت خود را به نحو مقتضی پرداخت خواهند نمود.

آنچه در این مقطع، این جنایتکاران بشری را تا این حد گستاخ نموده سیطره تفکری خسارت بار در میان بعضی از دولتمردان است که فکر می‌کنند با گفت و گو و تعامل با اربابان این جنایت پیشگان، جمهوری اسلامی نزد آنها نرمال و بهنجار تلقی خواهد شد و لذا باید از هرگونه عملی که آنها را ناراحت کند پرهیز نمود.

اما تجارب ترور و خرابکاری‌های سالیان اخیر آمریکا، اسرائیل و سایر هم‌پیمانانشان در کشور ما که متأسفانه عمدتا هم بدون پاسخ متوازن باقی مانده است نشان داد که این تفکر تا چه حد غلط و خطرناک است. خطرناک از این بابت که بسط آن اتفاقا دشمن را بسیار جسورتر از هر زمان دیگر کرده و کشور را وارد تنش‌های بی‌سابقه نموده که حداقل از بعد جنگ تحمیلی تا کنون بی‌سابقه بوده است.

مجلس شورای اسلامی به عنوان صدای ملت، اعلام می‌دارد که این انفعال‌های پی در پی برای ایران اسلامی ارمغانی جز حوادث بیشتر، تنش‌های عمیق‌تر و ضربات دردناک‌تر نخواهد داشت و مقتضی چنین جنایتی پاسخ فوری و پشیمان‌کننده‌ای است که بهترین آنها احیای صنعت درخشان هسته‌ای کشورمان از طریق پایان اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و جلوگیری از ادامه رژیم‌های بازرسی بی‌سابقه سازمان انرژی اتمی می‌باشد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 633809 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟