روحانی : دولت آینده آمریکا در اولین قدم‌ سیاست‌های نادرست دولت قبلی را جبران کند

به گزارش رکنا ، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز( چهارشنبه ) در جلسه هیت دولت با تبریک روز بسیج و سالروز فرمان امام خمینی (ره) در سال ۵۸ گفت: بسیج در همه دوران و در دوران دفاع مقدس نقش مهمی ایفا می‌کند و بسیج یکی از یادگارهای مهم امام راحل است که همیشه می‌توانیم از آن برای حفظ استقلال، منافع ملی، رشد و توسعه کشور و حمایت از مردم استفاده کنیم.

رییس جمهوری ادامه داد: وقتی شرایط نامساعدی مانند زلزله و سیل پیش می‌آید یکی از نیروهایی که باسرعت به صحنه می‌شتابد بسیج است که امیدواریم روزبه‌روز بتوانند به خدمات خود نسبت به این مردم بزرگوار کشور ادامه دهند.

روحانی با سپاسگزاری و تشکر ویژه از ملت ایران بابت مقاومت در برابر دشمنان اظهار کرد: ملت ایران برابر تحریم اقتصادی توانست موفق شود. ما دو دفاع مقدس داشتیم، یکی دفاع مقدس ۸ ساله برابر صدامیان و دیگر دفاع مقدس مقابل جنگ اقتصادی ترامپیان که در هر دو جنگ موفق و پیروز شدیم.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: در جنگ نخست ملت ما تنها مقابل شرق و غرب قرار گرفته بود، با استقامت توانست به پیروزی دست یابد. در جنگ دوم هم تنها بودیم و کسی ما را یاری نکرد. این سربازان خط مقدم جبهه مقدس اقتصاد، کشاورزان کارگران، صادر کنندگان و مردم بودند که مقاومت و ایستادگی کردند و ما را به پیروزی رساندند.

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: یکی از مظاهر بزرگ پیروزی ملت ایران و شکست حتمی دشمن در این جنگ اقتصادی در دوران ترامپیسم است. آدمی که بدترین جنایت‌ها را در تاریخ علیه دولت‌ها و ملت‌های مستقل مانند ایران و فلسطین انجام داد.

رییس جمهوری اضافه کرد: عوامل شکست این آدم سیاست‌های غلط خارجی‌اش بود، سیاست‌های غلط بهداشتی و اقدام نژادپرستانه اش و غیرقابل اعتماد بودن برای همه بود. هم برای خارج و هم برای داخل. آدمی که امروز حرف می‌زند آیا یک ثانیه بعد به آن عمل می‌کند یا بلافاصله با توییتر بعدی راه و مسیر دیگری را انتخاب می‌کند. او مسیر عوام فریبانه و پوپولیستی را ادامه داد و خدا را شکر که این شر از سر مردم آمریکا و سر مردم منطقه کوتاه شد.

روحانی اظهارداشت: دولت آتی آمریکا در برابر آن همه اقداماتی که چهره آمریکا را تخریب کرد، باید کارهای بزرگی را انجام بدهد و بتواند تا حدی اشتباهات گذشته را جبران کند.

دولت آینده آمریکا در اولین قدم‌ سیاست‌های نادرست دولت قبلی را جبران کند

وی یادآورشد: ما امیدواریم دولت آینده آمریکا در اولین قدم‌هایش سیاست‌ها و اقدامات ضد حقوق بشری و تروریستی ترامپ را به صراحت محکوم کند و سیاست‌های نادرستی که دولت قبلی در طول ۴ سال اعمال کرد را جبران کند.

رییس جمهوری اضافه کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران همانطور که بارها ما تأکید کردیم تعهد در برابر تعهد، اقدام در برابر اقدام، کاهش تنش در برابر کاهش تنش، احترام در برابر احترام، تعهدات بین المللی دربرابر تعهدات بین المللی است.

روحانی افزود: اگر چنین اراده‌ای در حاکمان آینده آمریکا وجود داشته باشد، به نظر من حل مسئله بسیار آسان است. ایران و آمریکا هر دو می‌توانند تصمیم بگیرند و اعلام کنند که به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برمی‌گردند. هم ما به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برمی‌گردیم، هم آمریکا به ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برگردد. این می‌تواند حل بزرگی برای بسیاری از مسائل و مشکلات باشد و مسیر و شرایط را کاملاً تغییر بدهد و بعد مراحل بعدی را می‌شود در بخش‌های مختلف ادامه داد گره اصلی با یک اراده و تصمیم می‌تواند باز شود.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ملت بزرگ ایران با مقاومت بزرگ خودش این دستاورد را در صحنه بین‌المللی امروز مشاهده می‌کند گفت: برنامه های ما بر این مبنا نیست که فردا چگونه خواهد شد، برنامه‌های ما بر مبنای شرایط سخت هست و ما این برنامه را تدوین کردیم.قبلاً هم گفتم که ما برنامه ۹ ماهه را بر مبنای شرایط سخت تدوین و اجرا کردیم. اما درعین حال همواره چنین بود که اگر مشکلی برای مردم در زندگی آنان پیش آمده است از طریق فشارهای غیر انسانی و ناحق کاخ سفید بوده است و هر زمانی که آنها به تعهدات بین‌المللی برگردند، شرایط عوض خواهد شد.

روحانی خاطرنشان کرد: در طول ۴ سال قبل از ۹۷ ( از ۹۷ تا امروز در شرایط جنگ اقتصادی هستیم)، که در آن زمان شرایط تحریم و فشار بود، اما شرایط جنگ نبود، توانستیم با تلاش ملت، همه دست اندرکاران، دولت و دیگر قوا، آمار و ارقام را که برای دوران بلندمدت تاریخ ایران مقایسه کنیم، دستاوردها قابل ملاحظه است.

رشد اقتصادی به طور متوسط بیش از سه برابر شده است

رییس جمهوری افزود: اگر شرایط اقتصادی ۳ سال ۹۴ ، ۹۵ و ۹۶ قبل از شروع جنگ اقتصادی را با ۴۱ سال قبل از آن یعنی از ۵۸ تا ۹۷ مقایسه کنیم، در بسیاری از شاخص‌های مهم اقتصادی پیشرفت ملموس را می‌بینیم. رشد تولید ناخالص ملی ما در متوسط ۴۱ سال ، یک و نیم است. اما در سه سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ رشد اقتصادی ما به طور متوسط۴.۷ درصد بوده است. یعنی رشد اقتصادی به طور متوسط بیش از سه برابر شده است.

وی ادامه داد: در اشتغال در ۴۱ سال به طور متوسط ۲۶۱ هزار شغل ایجاد شده است اما در این سه سال اشتغال ما ۶۸۴ هزار شغل اضافه شده است یعنی یک مقدار کمتر از سه برابر. صادرات غیرنفتی ما در ۴۱ سال به طور متوسط ۱۰ میلیارد دلار و در این سه سال به طور متوسط بیش از ۳۰ میلیارد دلار بوده است یعنی بیش از ۳ برابر متوسط ۴۱ سال بوده است.

رئیس‌جمهور گفت: تورم در متوسط ۴۱ سال ۱۹.۵ درصد است اما در این ۴۱ سال به طور متوسط ۱۰.۲ درصد است. همه شاخص‌ها را که مقایسه کنید، نشان می دهد که دولت جمهوری اسلامی ایران قبل از شروع جنگ اقتصادی سیاست درست، عملکرد درست و قابل مقایسه و قابل ارائه با دوره بلندمدت تاریخ اقتصادی ایران را داشته است. در این سه سال هم قابل ملاحظه است، در این سه سال که ما در یک جنگ تمام عیار بودیم باز هم ملت ما مقاومت و ایستادگی کرد و در تولید یک حرکت بزرگ را در همین امسال که کرونا هم داریم انجام داد.

روحانی گفت: مهرماه امسال نسبت به شهریور امسال یعنی در طول یک ماه وقتی تولید را مقایسه می کنیم، رشد تولید ما که رشد صادرات هم کنار آن بوده است، ۷۵ درصد بیشتر شده است تولید صنعتی ما در ماه مهر نسبت به ماه شهریور ۷۵ درصد رشد داشته است، معنای آن این است که مردم ما در سخت ترین شرایط بهتر تلاش ها را انجام دادند.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به جلسه دیروز رهبر انقلاب با اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی اظهار کرد: باید از مقام معظم رهبری به خاطر برگزاری این جلسه و دستورات مهمی که صادر کردند تشکر کنم. ما امروز این دستورات را دوباره مرور کردیم و به همه وزرا و مسئولان مربوطه دستورات لازم داده شد. امروز مواردی که در زمینه‌ جهش تولید، کسری بودجه، مسائل مربوط به نظام بانکی و حمایت از قشر کم درآمد جامعه دغدغه رهبری بود و ایشان دستوراتی را در زمینه آنها صادر کردند، در دستور کار ما خواهد بود.

رییس جمهور اضافه کرد: با توجه به بیانات رهبر انقلاب امروز دو دستور ویژه به وزیر صنعت، معدن و تجارت و نفت داده شد که هر دو باید در زمینه‌ تولید برنامه ریزی کنند و برنامه‌های خود را به دولت بیاورند و ما هم در شورای هماهنگی اقتصادی آنها را دنبال می‌کنیم. رهبر انقلاب به وزارت جهاد کشاورزی هم درباره نهاده‌ها مسئولیتی دادند که به جهش تولید مربوط می‌شود. همچنین سازمان برنامه و بودجه طبق دستورات ایشان سیاست بودجه امسال و سال آینده را پیگیری کنند. درباره شرکت‌های دانش بنیان، رسیدگی به اقشار کم درآمد و صرفه جویی‌های لازم در آب و گاز هم به وزرای مربوطه دستوراتی داده شد که آنها را دنبال می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم دستورات ایشان را هرچه سریع‌تر در دولت و ستاد اقتصادی بررسی نهایی و اجرا و عمل کنیم.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 632053 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟