هفته آینده تهران تعطیل است / ارتباطی با دولت آینده آمریکا نداریم

به گزارش رکنا، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت و در جمع خبرنگاران درباره ارزیابی دولت از رفتار دولت بعدی آمریکا درباره برجام گفت: دولت جدید آمریکا دو ماه دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد ما هم ارتباط آنچنانی نداریم که بخواهیم ارزیابی از این صحبت‌ها داشته باشیم.

 رییس دفتر رییس جمهوری گفت: هم بایدن و هم معاون ایشان خانم هریس بارها در سخنرانی‌های انتخاباتی خود گفتند که ما به برجام برمی گردیم و این توافقی بوده که ما برای آن خیلی کار کردیم و آن را به نفع صلح جهانی و منطقه می‌دانیم. از طرف دیگر موضع ما همیشه این بود که برجام توافق جامعی است و همه اعضا باید متعهد به چیزی باشند که امضا کردند. اگر عضوی متعهد نباشند عملاً ما هم نمی‌توانیم متعهد باشیم، به همین دلیل ما برای کاهش تعهدات خود ۵ گام برداشتیم.

وی با بیان اینکه اگر روزی همه اعضای برجام به تعهدات اصلی خودشان برگشتند ما هم به تعهداتمان برمی گردیم، گفت: هنوز نمی‌دانیم در میز مذاکره چه مسائلی مطرح شود اما می‌دانیم که وزارت خارجه این آمادگی را دارد که در شرایطی که آنها سر میز مذاکره حاضر شوند، ایران هم با سناریوهای مختلف وارد بحث شود.

واعظی اظهار داشت: اصل این که تحریم‌ها برداشته شوند و در زندگی مردم گشایشی ایجاد شود، وظیفه ماست و ما باید برای رفع تحریم، گام‌هایی را برداریم بدون اینکه بر اصول کشور و نظام و نکاتی که مقام معظم رهبری فرمودند، خدشه‌ای در آن وارد نشود.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: به هر حال امیدواری هایی بین مردم به وجود آمده اما برخی از همین الان و به دلیل مسائل انتخاباتی که در سال ۱۴۰۰ اتفاق می افتد، مردم را مایوس می کنند، که ما آن را درست نمی دانیم. این رفتارها علاوه بر اینکه داخل کشور مردم را مایوس می‌کند آدرس غلط هم به بیرون از کشور می‌دهد.

وی در ادامه از گروه‌ها خواست اجازه دهند تا مسیر درست شود طی شود و افزود: دولت از سال ۹۲ تا به امروز هیچ‌گاه خودسر هیچ تصمیمی نگرفته و تمام تصمیمات گرفته شده با هماهنگی مراجع ذیربط بوده و بر اساس نظر آن مراجع عمل کردیم.

فشارهای تحریم و اقتصادی بر روی مردم

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره لایحه بودجه اظهار داشت: همواره در این ایام سازمان برنامه و بودجه تقریباً با هماهنگی که با دستگاه‌های مختلف دولت انجام داده، کلیات پیشنهاد خودی را برای طرح به دولت می‌آورد.

وی افزود: امروز خوشبختانه کلیات بودجه در دولت مطرح شد و موارد بسیار خوبی که به هرحال همواره جزو تاکیدات رهبر انقلاب بوده و جزو سیاست‌های اساسی دولت بوده لحاظ شده است.

واعظی یادآور شد: در این بودجه سعی شده به معیشت مردم و موضوع فقر مطلق توجه شود. سال آخر دولت است و حتی ما برخی از برنامه‌ریزی که انجام داده بودیم به دلیل فشارهای تحریم و اقتصادی که بر روی مردم بود نتوانستیم درباره فقر مطلق کاری که می‌خواستیم انجام دهیم.

وی تصریح کرد: این موضوع در ارتباط با سیاست توسعه‌ای ما بوده که امیدواریم مقداری بتوانیم با توجه به تجربیاتی که در تحریم کسب کردیم و تغییراتی که در شرایط جهانی وجود دارد گشایش بهتری برای کارهای توسعه‌ای به وجود بیاید.

واعظی خاطرنشان کرد: البته سیاست همواره همان سیاست گذشته یعنی بخش جاری بودجه، بدون اتکا به نفت است ولی در ارتباط با سیاست‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری و برای اشتغال و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف زیربنایی‌ هرچه بتوانیم نفت بیشتری بفروشیم.

وی گفت: قرار بر این شد براساس رهنمودهای که رییس‌جمهوری و اعضای دولت دادند سازمان برنامه و بودجه تا شنبه بعد روی این رهنمودها کار کند و از صبح یکشنبه و بعد از ظهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جلسه تشکیل دهیم.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: البته همانطور که می‌دانید که هفته بعد تهران قرمز و تعطیل است و در جلسه دولت تعداد افراد نمی‌تواند بیشتر از ۱۵ نفر باشد و ما اینگونه پیش می‌رویم.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع‌گیری دولت در جلسه امروز درباره انتخابات آمریکا اظهار داشت: سیاست نظام و سیاست دولت و سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به آمریکا تغییر نکرده است. ما یک سیاست داشتیم که همان سیاست نظام است و مورد نظر و تایید رهبر انقلاب اسلامی است.در این دولت، در دولت‌های دیگر و دولت آینده و از طرف دیگر در خود آمریکا، هر کس بر سر کار بیاید، به این معنی نیست که ما سیاست خودمان را تغییر می‌دهیم.

واعظی گفت: بحثی که رییس جمهوری داشتند، پیام به ملت ایران است که گفتند ما از همه امکانات و تلاش خودمان استفاده می‌کنیم که پول‌های بلوکه شده‌ای که در کشورهای مختلف هست را برای رفاه و معیشت مردم آزاد کنیم و به دنبال این هستیم که صادرات نفت را افزایش و بازارهای صادراتی خود را گسترش دهیم. ما به دنبال این هستیم ارز را به قیمت واقعی خودش برسانیم.

رییس دفتر رییس جمهوری خاطرنشان کرد: از نظر ما الان قیمت ارز در اثر فشارهای آمریکا و جنگ روانی که علیه کشور و اقتصاد ما راه انداختند، اینگونه افزایش یافته است.بنابراین قیمت واقعی ارز این نیست و باید سر جای خود بیاید.

وی اضافه کرد: لذا بحث رییس جمهوری با توجه به تحلیلی از شرایط بین‌الملل و مطالبی که ۱+۴ مطرح کرده‌اند، این است که زمانی که در تحریم بودیم ، اتکای ما بر ملت ایران، صنعتگران، بازرگانان تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و اتکای ما بر این بوده که روی پای خودمان بایستیم و بتوانیم همه نیازمندی‌های خود را تامین کنیم و تاب‌آوری کشور را از نظر صنعتی و اقتصادی افزایش دهیم.البته این به این معنا نیست که ما همزمان که این خط را دنبال می‌کنیم از تمام امکانات مان برای اینکه این تحریم و فشار برداشته شود استفاده نکنیم.

واعظی تصریح کرد: ما تحریم را برای خود افتخار نمی‌دانیم. اینکه بتوانیم متکی به مردم و به داخل باشیم آن را افتخار می‌دانیم. لذا اگر هم بخواهیم تحریم را برداریم، هدف ما این است که صنعتگران و تولیدکنندگان راحت‌تر بتوانند کالاهای خود را صادر کنند، بازارهای بهتری به دست بیاوریم و بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم.

وی گفت: این دولت ماه‌های آخر خود را می‌گذراند، مهم این است که اگر ما تمام تلاشمان را انجام دهیم که تحریم‌ برداشته شود، دولت بعدی که بر سر کار بیاید همه وقت و توانش را برای برنامه‌ریزی برای توسعه چهارسال بدون تحریم خود انجام دهد . لذا ما فکر می کنیم همین طور که ما ادامه دهنده دولت قبل بودیم دولت بعد هم ادامه دهنده این هست.

رییس دفتر رییس جمهوری یادآور شد: ما وظیفه خودمان می‌دانیم هر آنچه می‌توانیم برای اینکه دولت بعد راحت‌تر و بهتر بتواند به مردم خدمت کند باید فراهم کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 629000 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟