ترامپ از افغانستان انتقام گرفت

به گزارش رکنا،ابوالفضل ظهروند، با اشاره به برخی اخبار که حکایت از تصمیم فوری آمریکا برای خارج کردن تعداد قابل توجهی از نیروهای نظامی این کشور از افغانستان دارد و علت این تصمیم در شرایط فعلی که هنوز مشخص نیست رییس جمهور منتخب بعدی آمریکا چه کسی است و برخی احتمال می دهند ترامپ برای تلافی شکستش دست به این کار خواهد زد؟ گفت: ترامپ شاید از نگاه برخی اقدامات نامتعارفی انجام دهد اما به عقیده من او برای انجام کارهایش از یک الگوی خاص پیروی می کند.

وی علت تصمیم ترامپ برای خروج نیروهایش از افغانستان در شرایط فعلی را انتقام از دولت و ملت افغانستان دانست و گفت: ترامپ چون انتظار داشت قبل از شروع رقابت انتخاباتی 2020 توافق دوحه به فرجام برسد، یعنی دولت از ملاحظات طالبان تمکین کند اما این کار انجام نشد و الان دو ماه است که نمایندگان دولت و طالبان در دوحه منتظر تغییر و تحولی هستند. ترامپ بر روی این توافق و استفاده از آن برای پیروزی در انتخابات حساب باز کرده بود و الان وضعیت خود را بسیار بد می ببیند از این رو دست به انتقام گیری می زند تا با این کار دست برتر را به طالبان به عنوان یک جریان ضد ساختار بدهد و از آنجایی که خودش نیز شخصیتی ضد ساختار دارد از این تصمیم حمایت می کند.

سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: نکته دیگر اینکه جو بایدن در مساله تعهدات آمریکا به افغانستان به احتمال قوی سیاست اوباما را دنبال خواهد کرد و حفظ نیروها و کمک به ساختار دولت کاری است که او با روی کار امدن انجام می دهد از این رو با توجه به شکست احتمالی ترامپ از بایدن، ترامپ با انجام این تصمیم می تواند ضربه ای محکم به سیاست های بایدن وارد کند. در عین حال معتقدم ترامپ بیش از آنکه از بایدن بخواهد انتقام بگیرد از مردم و دولت افغانستان دارد انتقام می گیرد. با خروج نیروهای آمریکایی در شرایطی که فضای سیاسی افغانستان بسیار پیچیده و به هم ریخته است سطح ناامنی افزایش می یابد و درگیری ها و در نهایت کشتار غیرنظامیان و مردم بی گناه افزایش خواهد یافت.

ظهروند گفت: با اجرایی شدن تصمیم فوری برای خروج تعداد قابل توجهی از نیروهای آمریکایی حتی اگر فرض کنیم که ترامپ خودش رییس جمهور آینده آمریکا باشد، فضای افغانستان و منطقه بحرانی تر خواهد شد و شاید برخی فکر کنند که این فضا به ضرر خود ترامپ خواهد بود اما مساله این است که سیاست های آمریکا را باید یکپارچه دید نه اینکه آنها را به این رییس جمهور دموکرات یا آن رییس جمهور جمهوری خواه تقسیم کنیم. ساختار ایالات متحده آمریکا در کل بحران زیست است از این رو افزایش بحران و تنش در منطقه در نبود یک رهبری منسجم در افغانستان در واقع فرصتی دیگر برای آمریکا برای دست درازی و دخالت در امور منطقه است البته فرصت را از افغانستان برای امنیت سازی و ایجاد صلح می گیرد.

این کارشناس مسایل منطقه و افغانستان درباره موضع ایران در این رابطه اظهار کرد: ایران کار خودش را می کند و معتقدم ایران میخ تابوت منطقه است. اگر ژئوپلتیک منطقه و خلاء قدرت در منطقه را در نظر بگیریم می بینیم آنچه منطقه را هنوز سرپا نگه داشته است، موقعیت ایران است که به حفظ نظم منطقه ای کمک کرده است و اتفاقا آمریکا هم از همین مساله عصبانی است و حتما فکر می کند با این داستان خروج از افغانستان می تواند بر روی ایران فشار آورد. معتقدم اگر ایران در سطح حکمرانی داخلی کمی دست و بال خود را جمع و جور کند، فرصت های زیادی پیش روی او در منطقه است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که مردم افغانستان ملتی سلحشور و متکی به خود هستند و منابع عظیمی دارند و مشکلی برای کم کردن خطر طالبان ندارند اما با توجه به تشتت آرا در فضای سیاسی چشم انداز مقاومت در برابر طالبان و اقدامات آنها روشن نیست.

این کارشناس مسایل منطقه و افغانستان درباره واکنش کشورهای عضو ناتو به تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان گفت: اگر امریکا برود اروپایی ها زیر سایه آنها مانور می دهند از این رو آنها هم به زودی این کشور را ترک خواهند کرد. اساسا علت حمایت اروپا از بایدن هم همین است، چون نگاه منطقه گرایی و رویکرد جهانی متفاوت از ترامپ دارد. وقتی آمریکا از افغانستان برود ناتویی دیگر وجود ندارد و آنها هم می روند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 628815 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟