3  پیام سفر وزیر دفاع عراق به ایران

به گزارش رکنا، حسن دانایی‌فر در گفت‌وگو با میزان، در خصوص حضور باقیمانده تروریست‌ها در عراق و انجام برخی اقدامات تروریستی در این کشور اظهار داشت: پرونده عراق را باید از جمله پرونده‌ها سیال برشمرد. وضعیت پرونده عراق به گونه‌ای است که هنوز بعضی گسست‌ها و گسل‌های اطلاعاتی - امنیتی وجود دارد که باعث می‌شود شاهد بعضی از این اقدام‌ها در عراق باشیم.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم وضعیت فعلی عراق را با وضعیت گذشته آن مقایسه کنیم، وضعیت امروز عراق بسیار تفاوت پیدا کرده و بهتر شده است؛ اما گسل‌ها و شکاف‌هایی که اشاره شد هنوز امکان اقدامات تروریستی را می‌دهد.

رفت و آمد بین ایران و عراق

سفیر پیشین ایران در عراق با اشاره به سفر وزیر دفاع عراق به ایران، تصریح کرد: روابط بین دو کشور طی سال‌های گذشته به گونه‌ای شده است که مستمراً در سطوح مختلف بین دو کشور رفت و آمد‌هایی صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: بعد از حادثه داعش، روابط بین دو کشور در زمینه مسائل امنیتی و نظامی وارد مرحله خاصی شد و از مرحله روابط صرفاً اقتصادی - فرهنگی - سیاسی، به مرحله امنیتی وارد شد.

دیپلمات پیشین کشورمان افزود: بنا به تقاضای دولت‌های وقت در داخل عراق و جمهوری اسلامی ایران، هم در مناطق مرکزی جنوبی و منطقه کردستان، نقش و تاثیر گذاری جمهوری اسلامی ایران در بازگشت امنیت به عراق، زبانزد همه مسئولین این کشور قرار گرفت. هم مسئولین کردستان هم مسئولین کل عراق این موضوع را کاملاً بیان کردند و باعث شد یک پیوند به پیوند‌های گذشته بین دو کشور اضافه شود.

همکاری‌های نظامی - اطلاعاتی برای ایجاد امنیت

دانایی‌فر اذعان کرد: در پاسخ سفر وزیر دفاع کشورمان به عراق، وزیر دفاع این کشور به ایران سفر کرده است. در این سفر موضوعات مختلفی از جمله همکاری‌های نظامی - اطلاعاتی برای ایجاد امنیت مطرح شده است.

وی افزود: این سفر از سه جنبه مورد توجه است؛ اول اینکه استمرار همکاری‌های نظامی امنیتی بین دو کشور موضوعیت دارد. موضوع دوم همکاری‌های بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق پیام ایجاد امنیت بیشتر در منطقه را به همراه دارد و این همکاری‌ها ایجاد مزاحمتی برای دیگر کشور‌ها منطقه و همسایگان عراقی و وجود نمی‌آورد و پیام آن پیام همکاری و ایجاد امنیت است.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق ادامه داد: سومین مطلب این است که ما در یک ماه گذشته شاهد لغو تحریم تسلیحاتی سازمان ملل بودیم. هرچند آمریکایی‌ها تلاش کردند که این لغو صورت نگیرد، اما خوشبختانه صورت گرفت. این سفر رسمی می‌تواند یکی از اقداماتی باشد که عملاً پس از لغو تحریم تسلیحاتی ایران صورت گرفته و خرید و فروش تجهیزات و تسلیحات، آموزش و همکاری‌های نظامی بین وزارت دفاع دو کشور، می‌تواند یکی از موضوعات این سفر باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 627482 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟