عراقچی : سیاست یکجانبه گرایانه آمریکا عامل مشکلات افغانستان

به گزارش رکنا : معاون  وزیر امور خارجه گفت: مساله افغانستان راه حل نظامی ندارد و مشکلات ایجاد شده برای مردم این کشور بر اثر رویکرد‌های اشتباه و سیاست یکجانبه گرایانه دولت آمریکا است.

عباس عراقچی در دیدار با خانم دبورا لاینز نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در افغانستان و رئیس یوناما در تهران، با اشاره به روابط نزدیک ایران و افغانستان بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند صلح با مالکیت دولت افغانستان و مشارکت تمام گروه‌های سیاسی از جمله طالبان را اعلام کرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین لزوم حفاظت از دستاورد‌های مردم افغانستان در دو دهه گذشته بویژه قانون اساسی و ساختار‌های دموکراتیک آن کشور و اهمیت توجه به حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی و حقوق زنان در جریان مذاکرات صلح را مورد تاکید قرار داد.

وی با بیان اینکه مساله افغانستان راه حل نظامی ندارد، به مشکلات ایجاد شده برای مردم افغانستان در اثر رویکرد‌های اشتباه و سیاست یکجانبه گرایانه دولت آمریکا در خصوص روند صلح در آن کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به جایگاه سازمان ملل بعنوان تسهیل کننده بی طرف گفتگو‌های صلح در گذشته، نقش یوناما برای کمک به پیشبرد گفتگو‌های بین الافغانی و میزبانی مشورت‌های بین المللی مهم بوده و جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با آن سازمان در این زمینه آماده است.

عراقچی در ادامه به همکاری‌های ترانزیتی و ساخت خط آهن خواف – هرات و مذاکرات جاری بین ایران و افغانستان برای همکاری‌های راهبردی در حوزه‌های مورد علاقه دو طرف از جمله توسعه زیرساخت ها، انرژی، برق و آب اشاره کرد و اهمیت نقش سازمان ملل و سازمان‌های تخصصی زیر مجموعه آن در جهت تسهیل این همکاری‌ها را مورد تاکید قرار داد.

خانم دبورا لاینز، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در افغانستان و رئیس یوناما نیز در این دیدار به نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در حمایت از دولت و مردم افغانستان اشاره و آمادگی سازمان ملل برای کمک به پیشبرد روند صلح در افغانستان را اعلام کرد.

رئیس یوناما همچنین با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های اقتصادی برای توسعه زیرساخت‌های افغانستان و کمک به بهبود وضعیت معیشت مردم آن کشور، اقدامات گذشته جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را مهم دانست و بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های موجود برای توسعه اینگونه همکاری‌ها تاکید کرد.

همچنین در این دیدار طرفین با اظهار نگرانی از افزایش تلفات در جنگ افغانستان، کاهش خشونت‌ها را برای فراهم کردن فضای لازم جهت پیشرفت در گفتگو‌ها بین افغان‌ها را ضروری دانستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 625480 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟