جو بایدن کیست؟ / تفاوت های عمیق با ترامپ! + فیلم
حجم ویدیو: 60.06M | مدت زمان ویدیو: 00:08:13

به گزارش رکنا ، بایدن در دوران حضور در سنای آمریکا به مدت طولانی عضو و رئیس کمیته روابط خارجی بود و با جنگ خلیج‌فارس در سال ۱۹۹۱ مخالفت کرد. با این حال، از مداخله آمریکا و ناتو در جنگ بوسنی در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵، گسترش ناتو در دهه ۱۹۹۰ و بمباران صربستان در سال ۱۹۹۹ در جریان جنگ کوزوو دفاع کرد. او در دفاع از جنگ عراق در سال ۲۰۰۲ سخنرانی کرد و به آن رأی موافق داد، اما با افزایش سربازان آمریکایی در سال ۲۰۰۷ در این کشور مخالفت کرد.

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا

بایدن پس از گذراندن دوره معاونت ریاست جمهوری به هیئت علمی دانشگاه پنسیلوانیا پیوست و به‌عنوان «استاد کرسی بنجامین فرانکلین در اعمال ریاست جمهوری» معرفی شد. سال گذشته آغاز سومین کمپین خود را برای کسب ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد و در سال جاری به نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ تبدیل شد.

رویکرد بایدن درقبال ایران

بایدن خواستار ازسرگیری روابط ایران و آمریکا بود و با تغییر حکومت مخالف  است. او پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ ایران انتقاداتی را مطرح، اما بیان کرد آمریکا به سیاست مذاکره ادامه می‌دهد.

معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در زمان امضای برجام، از حامیان آن بود و بعد از خروج دونالد ترامپ از این توافق، او را سرزنش کرد. او در ادامه، رسیدن به توافق بهتر را توهم خواند و گفت برای رسیدن به برجام چندین سال فشار تحریم، دیپلماسی دقیق و حمایت جامعه جهانی صرف شده‌ است.

بایدن همچنین در نظرات خود در بحبوحه شیوع کرونا موضوع تقاضا برای کاهش تحریم‌های اقتصادی ایران با هدف افزایش ظرفیت کشورمان برای مقابله با این بیماری را مطرح کرد. این ادعا از آن جهت بی اساس است که حزب دموکرات آمریکا به صراحت با این ایده مخالفت کرد.

بایدن همچنین در یکی از نظرات خود ادعای ترامپ را درباره جامع نبودن تحریم‌های دارویی ایران در تحریم‌ها علیه ایران تأیید کرد. این ادعا شاید بر روی کاغذ درست باشد، اما در عمل تحریم بانک‌های ایرانی انجام هرگونه معامله‌ای در زمینه دارو را ناممکن کرده است و واشنگتن با علم به این موضوع دست به چنین اقدامی زده است.

نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا چندی پیش در یادداشتی که مجله فارین‌افرز منتشر کرد، به تشریح سیاست خارجی خود در صورت پیروزی در انتخابات پرداخت و درباره ایران مدعی شد: توافق هسته‌ای تاریخی که دولت اوباما بر سر آن مذاکره کرد مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شد. با وجود این، ترامپ در اقدامی عجولانه این توافق را به کناری افکند و ایران را وادار کرد برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد و اقدامات تحریک‌آمیز بیشتری انجام دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

 

کدخبر: 621349 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟