کاخ سفید درمانده از ترکش خالی تحریم‌ها علیه ایران

به گزارش رکنا ، رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی کاخ سفید شب گذشته به خبرنگاران گفت که تحریمی نمانده که آمریکا علیه ایران اعمال نکرده باشد. وی در پاسخ به پرسشی در مورد ادعای دخالت ایران و روسیه در انتخابات آن کشور گفت: «یکی از مشکلات ما این است که آنچنان دو کشور را تحریم کرده‌ایم که کار چندانی نمانده که انجام دهیم. »

وی با این حال وعده داد که «اقدام‌های بازدارنده» بیشتری علیه تهران، مسکو و پکن اتخاذ شود اما توضیح بیشتری در این باره نداد.

ترکش خالی تحریم‌ها نکته‌ای است که سیاستمداران ایران و آمریکایی نیز به آن اشاره کرده و هدف از تکرار تحریم‌ها و تحریم‌های تکراری را جنگ روانی و تبلیغات برای موفق نشان دادن کارنامه دولت جمهوری‌خواهان در برخورد با ایران دانسته‌اند.

واشنگتن از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و به بهانه‌های مختلف تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی در پیش گرفت که در دوران شکوفایی صنعت هسته‌ای این تدابیر ظالمانه به اوج خود رسید و تقریباً تمامی ارکان نظام را نشانه رفت.

گر چه پس از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ بخش‌هایی از تحریم‌های اقتصادی آمریکا کنار گذاشته شد، ولی با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و وعده او برای تجدیدنظر در برجام، آمریکا به طور یک‌جانبه از این توافق خارج و تحریم‌های خود را که به‌صورت نصفه و نیمه به حالت تعلیق درآورده بود، دوباره اجرا کرد.

دولت جمهوری‌خواهان که بازگشت تحریم‌های پیشین را برای نیل به اهداف سیزده‌گانه خود ناکافی می‌دید، در ادامه راهبرد فشار حداکثری تلاش کرد تا به بهانه پایان تحریم تسلیحاتی ایران و علاوه بر اعمال تحریم‌های جدید، تحریم‌های سازمان ملل را با توسل به قطعنامه ۲۲۳۱ بازگرداند.

گویا واشنگتن از بی اثر بودن این تهدید خود آگاه بود که پس از این تکرار تحریم‌ها به تحریم‌های تکراری نیز متوسل شد و در تازه‌ترین اقدام بار دیگر بانک‌های ایرانی را و برای چندمین بار هدف تحریم‌های ثانویه قرار داد.

اکنون باید دید رابرت اوبراین و همفکرانش در وزارتخانه‌های خزانه داری و امور خارجه به چه تمهید جدیدی برای اتخاذ «اقدام‌های بازدارنده» علیه ایران دست خواهند زد درحالی که خود او به صراحت اذعان کرده که دیگر گزینه ای برای تحریم های بیشتر علیه ایران باقی نمانده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا که با وعده پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان بر سر کار آمد اکنون به بن‌بست تحریم‌ها رسیده و راهی جز بازگشت به میز مذاکره ندارد. شاید با علم به این حقیقت است که ترامپ در سخنرانی‌های انتخاباتی خود دم از توافق ۳ هفته‌ای و ۴ هفته‌ای پس از پیروزی در انتخابات ۱۳ آبان می‌زند چرا که به خوبی می‌داند که ظرفیت تحریم‌ها برای مقابله با جمهوری اسلامی پایان‌یافته و واشنگتن چاره‌ای برای از سرگیری گفت‌وگوها با تهران ندارد.

تحریم های دولت دونالد ترامپ علیه ایران به ویژه در شرایط شیوع ویروس کرونا باعث مشکلاتی برای مردم ایران شده است. شیوع این ویروس مرگبار اگرچه یک پدیده جهانی است و سراسر جهان را فراگرفته اما ایران به دلیل آسیب مضاعف از تحریم هایی که حتی باعث مسدود شدن راه واردات داور و تجهیزات پزشکی شده، با مشکلات بیشتری در برابر کرونا شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 620360 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟