حرکت چرخ اقتصادی ایران با برداشتن تحریم تسلیحاتی

به گزارش رکنا ، وزیر اسبق عراق در دولت «نوری المالکی» با ستایش از صبر راهبردی جمهوری اسلامی ایران گفت: رفع محدودیت تسلیحاتی یک اتفاق مهم به شمار می رود و چرخ اقتصادی را در جمهوری اسلامی ایران به حرکت درمی آورد.

«جاسم محمد جعفر البیاتی» دبیرکل اتحادیه اسلامی ترکمنان عراق افزود : دولت و ملت ایران با صبر خود توانست در چارچوب برجام بعد از پنج سال، محدودیت فروش و خرید تسلیحات را پایان دهد و این اتفاق بی شک چرخ اقتصادی ایران را به حرکت در خواهد آورد.

وی تاکید کرد که رفع این محدودیت، به جمهوری اسلامی ایران اجازه می دهد که در چارچوب همکاری های تسلیحاتی در زمینه خرید و فروش تسلیحات معمول با کشورهای پیشرفته دنیا از جمله روسیه، چین و حتی کشورهای منطقه همکاری کند.

البیاتی حصول این امر را در برهه ای که تحریم های ظالمانه آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران اعمال شده، برای این کشور مسلمان و همسایه عراق یک اتفاق مهم عنوان کرده است.

وی خاطر نشان ساخت که جمهوری اسلامی ایران از طریق همکاری های تسلیحاتی با کشورهای پیشرفته دنیا می تواند فناوری تسلیحات دفاعی خود را ارتقا داده و همچنین اقدام به خرید و فروش آزادانه سلاح کند.

دبیرکل اتحادیه اسلامی ترکمنان عراق گفت: یکی از نکات مهم برداشته شدن محدودیت های تسلیحاتی با وجود اینکه آمریکا از برجام بیرون رفته و ایران صبورانه در این توافقنامه بین المللی باقی مانده، این است که ایران در وقت حاضر در حال چیدن میوه های این صبر راهبردیش است.

به گفته وی، ایران نه تنها در زمینه ارتقا تسلیحات بلکه در بخش های مختلف، فناوریش را ارتقا خواهد داد.

وزیر پیشین ورزش و جوانان عراق گفت که ارتقا تسلیحات شامل همه بخش های مختلف هوایی، زمینی و همچنین ساخت پهپادهای پیشرفته خواهد شد.

البیاتی با مهم خواندن برهه ای که محدودیت های تسلیحاتی ایران برداشته شده افزود که جمهوری اسلامی ایران با صبر راهبردی خود اینک در حال پشت سرگذاشتن فشار تحریم های آمریکا است و به این صورت، یک سنت حسنه را برای همه کشورهای مستضعف جهان به یادگار گذاشته تا در برابر سیاست های استکباری آمریکایی بایستند.

آمریکا به بدعهدی شهره آفاق شده است

وی ادامه داد که ایران با کمک کشورهای دوست و همچنین کشورهای باقی مانده در برجام توانست قدرت و استقلال تصمیم گیری خود را حفظ کند، در حالی که آمریکا به بدعهدی شهره آفاق شده است.

به گفته وی، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا با اعلام خروج یکجانبه از برجام وجهه آمریکا را در پایبندی به توافقنامه های بین المللی خدشه دار کرده است.

این وزیر پیشین عراق افزود: «تصور می کنم این مرحله خوبی برای ایران است تا این کشور مسلمان را در آستانه ارتقا فناوری و صنعتی قرار دهد و روند انتخابات آمریکا نیز تاکنون نشان داده است که برآیند همه تحولات آتی، به نفع ایران رقم می خورد.»

وی پیش بینی کرد که در سایه اتفاقات فعلی و روند تحولات آتی، آینده روشن و رو به پیشرفت در انتظار ایران باشد و تمامی کشورهایی که در این مدت با خباثت با ایران برخورد داشته اند ناچار خواهند شد تعامل خوب را دوباره با این کشور از سر بگیرند.

ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد روز یکشنبه ۲۷ مهر ماه، رسما محدودیت‌های تسلیحاتی ایران پایان یافت، موضوعی که طبق توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۵+۱ در سال ۲۰۱۵، در این توافق پیش بینی شده بود.

دولت آمریکا در هفته‌ها و ماه‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای برای جلوگیری از تحقق این امر انجام داد اما با وجود همه اینها، جامعه بین‌ الملل و کشورهای اروپایی در شورای امنیت سازمان ملل متحده در مقابل کاخ سفید قرار گرفتند تا در نهایت آنچه در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به ایران وعده داده شده بود، محقق شود.

رفع محدودیت های تسلیحاتی ایران، در رسانه های عراق نیز بازتاب گسترده ای داشت و این رسانه ها از آن به پیروزی مجدد دیپلماسی ایران در برابر سیاست های زورگویانه آمریکا یاد کرده اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 617866 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟