واکنش وزیر کشور به اصابت خمپاره های جنگ قره باغ به مناطق مرزی کشورمان

به گزارش رکنا ، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه جلسه ستاد اطلاع رسانی تبلیغات اقتصادی کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات امنیتی در مرزهای کشورمان ناشی از درگیری های قره‌باغ، اظهار کرد: درگیری های همسایگان در شمال کشور از نظر وزارت کشور، برای امنیت داخلی ما که از مرزها تا اقصی نقاط کشور است، اولویت بالایی دارد و هر منطقه مرزی ما جزیی از امنیت ملی ماست. نیروهای مسلح و انتظامی ما به طور دقیق مناطق مرزی را کنترل می‌کنند.

وزیر کشور تاکید کرد: به کشورهای همجوار توصیه کردیم و تذکر دادیم که به هیچ وجه ناامنی و دخالت و هر اقدامی که بخواهد وضع امنیت مردم ما در آن مناطق را دچار خدشه کند را تحمل نمی‌کنیم و امیدواریم با رعایت قوانین و روند جاری اجرای قوانین بین‌المللی که احترام به حاکمیت ملی و حقوق کشورهاست این مسأله حل شود.

وی یادآورشد: امیدواریم با دقت‌طرفین و با استقرار قوی و رصد خوبی که ما در مناطق مرزی داریم‌، در آن مناطق دچار ناامنی نباشیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: برخی گلوله ها به صورت خمپاره و توپ به مناطقی از کشورمان اصابت کرده که ما از طرفین درگیری خواستیم که این مسأله را کنترل کنند ولی اگر ادامه یابد تذکرات قوی‌تری خواهیم داد.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به جلسه امروز و بررسی فعالیت رسانه‌های داخلی و خارجی گفت: متأسفانه بیش از ۹۰ درصد اطلاعات و اخبار و تبلیغات رسانه‌های خارجی در ابعاد منفی اقتصادی کشور با قصد تهییج و تحریک مردم و با هدف نشان دادن ناکارآمدی بوده که عموم آن غیرکارشناسی و غیرمنصفانه است. این عدد در داخل هم هرچند حدود ۵۰ درصد بوده ولی رسانه‌ها در مباحثی که در حوزه اقتصادی مطرح می‌شود، شرایط حاکم بر کشور و اقتصاد جهانی را در نظر داشته باشند.

در اقتصاد با سه پدیده مواجهیم

وی همچنین با بیان اینکه در اقتصاد با سه پدیده مواجهیم که اثرگذاری بالایی دارد، اظهار کرد: پدیده اول رکورد جهانی است. همانطور که مردم می‌دانند، اقتصاد های بزرگ جهانی با رشدهای اقتصادی حدود منفی هفت مواجه هستند و این بر اقتصادهای کشورها از جمله ما تاثیر دارد. مسأله بعد تحریم‌های ظالمانه، هدفمند و هوشمند است که روزنه‌های فعالیت‌های اقتصادی، تولید و تجاری ما را نشانه رفته اند و ما دو سال است در مقابل این تحریم ها با مقاومت مردم و مسئولان مواجه هستیم. آنها می‌خواستند نتیجه این تحریم‌ها را در بازه زمانی سه و شش ماهه در اغتشاشات داخلی کشور ببیند و نتوانستند به این قصد خود برسند و مردم ثابت کردند در دفاع از کشور و انقلاب خود مصمم هستند.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه نمی‌توان سختی‌ها، مشکلات و نارسایی‌های ناشی از تحریم را نادیده گرفت، تصریح کرد: نادیده نگرفتن به معنای یاس و انفعال و سستی نیست و بلکه باید بیشتر کار کرد و مقاومت را تقویت کرد و همدلی داشت تا این مسأله را حل کنیم.

وی ادامه داد: مساله سوم کرونا است که در حوزه اقتصادی اثرات بسیار زیادی داشته و در اقتصاد ما هم تاثیر آن در فعالیت‌های تجاری و اقتصادی کاملا مشهود است.

وی افزود: روند فعالیت‌های اقتصادی در کشور با توجه به فراز و فرودها و مشکلات و ضعف‌ها، را در این جلسه مثبت تلقی کردیم و برخی نگرانی‌هایی درباره برخی کالاها از جمله تامین مواد اولیه کارخانجات و قطعات و لوازم یدکی برای صنایع و کامیون ها مطرح بود که طبق جمع بندی که ارائه شد، اعضای جلسه درباره بسیاری از این کالاها نگرانی خاصی نداشتند و بیان شد که این کالاها به صورت زیاد و قابل توجهی در گمرکات رسوب کرده است.

وزیر کشور گفت: معاون اول رئیس جمهور جلسه ای در این زمینه داشته است و در جلسه امروز مقرر شد که در آن جلسه، موضوع پیگیری شود و با ترخیص آن کالاها بتوانیم بخش زیادی از این نگرانی‌ها را بر طرف کنیم.

قاچاق سوخت در مرزهای شرقی

رحمانی فضلی تصریح کرد: با توجه به اینکه قاچاق سوخت در مرزهای شرقی اتفاق می‌افتاد، توافق خوبی بین وزارتخانه‌های نفت، کشور و صمت انجام شده و امیدواریم مسیر قاچاق سوخت را به مسیر قانونی آن با در نظر گرفتن سهم مناسبی برای مردم آن منطقه داشته باشیم تا مردم منطقه بتوانند از این موهبت استفاده کنند و طرح خوبی است و از وزارت نفت تشکر می‌کنیم که با ما همراهی کردند. در حوزه واردات کالا از مرزهای غربی و جنوبی که بعضاً به عنوان کوله‌بری از آنان یاد می‌شود، با پیگیری‌های مستمر وزارت کشور، صمت و بانک مرکزی مقرر شد تا مسأله پی‌گیری شود.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: قبل از تحریم‌ها به توافق خوبی رسیده بودیم ولی با تحریم‌ها و کرونا با کاهش امکان واردات به مشکلات زیادی رسیدیم و واردات بیش از ۱۵۰۰ قلم کالا ممنوع شد و امکان واردات آن نبود. قرار شد بیش از ۱۰۰ قلم کالا را از این طریق وارد کنیم که مستلزم برخی هماهنگی ها و برخی مصوبات در دولت و اصلاح برخی قوانین بود که انجام شده و شاهد بودیم که اولین محموله ها در قالب بازارچه های مرزی آمده و امیدواریم بتوانیم شرایط مرزها و مردم این مناطق را درک کنیم.

وی بیان کرد: توصیه جلسه‌ امروز به رسانه‌ها ضمن تشکر این بوده که باید به مطالبات مردم بپردازیم و ضعف‌ها و اشکالات را ببینیم ولی باید مطالب مطرح شده کارشناسانه و منصفانه باشد و همه دستگاه‌ها فرصت و امکان توضیح را داشته باشند و نباید تسلیم فضاسازی‌های منفیِ بیش از ۹۰ درصدی رسانه‌های خارجی قرار بگیریم و مسیری را داشته باشیم که به قدرت مقاومت مردم ما از نظر روحی و روانی آسیب برساند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 613859 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟