هایکو ماس: واشنگتن حق بازگرداندن تحریم ها علیه تهران را ندارد

به گزارش رکنا ، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در گفت وگو با روزنامه العربی الجدید در پاسخ به سوالی در رابطه با فعال کردن مکانیزم اسنپ بک علیه ایران و بازگرداندن تحریم های بین المللی و همچنین موضع کشورهای اروپایی عضو برجام درمورد این مساله گفت: آلمان، فرانسه و انگلیس همچنان به حفاظت از برجام و اجرای کامل آن پایبند هستند و این توافق در وقت کنونی تنها وسیله ما برای کنترل بر مطالبات هسته ای ایران و بازرسی این مساله با نظارت قاطع بین المللی است.

وی تاکید کرد: ما ایران را تشویق می کنیم که برجام را نقض نکند و ایران هم باید گام های عملی و ملموسی مبنی بر پایبندی کامل به توافق هسته ای اتخاذ کند.

هایکو ماس در ادامه گفت: موضع ما در رابطه با بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران از سوی آمریکا کاملا روشن است؛ فقط کسانی که عضو برجام هستند حق دارند هرگونه نقض و خلل شدید در برجام از سوی ایران را به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کنند.

وزیر خارجه آلمان خاطرنشان کرد: آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد بنابراین حق بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران را از دست داد. ما از تحریم هایی که آمریکا مجددا علیه ایران وضع کرده است مطلع شدیم و نسبت به این مساله ابراز تاسف کردیم و تصمیم گرفتیم که در سیاست فشارحداکثری علیه ایران مشارکت نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران به آن اندازه که در برجام آمده است لغو شده باقی خواهد ماند و این مساله بدین معناست که تحریم واردات سلاح که اتحادیه اروپا آن را وضع کرد تا سال ۲۰۲۳ باقی می ماند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 613291 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟