انتخابات آمریکا به تعویق نمی‌افتد/شانس "بایدن" بیشتر است

انتخابات / به گزارش رکنا، محمدعلی بصیری در خصوص ابتلای دونالد ترامپ به کرونا و این موضوع که در صورت مرگ احتمالی او چه شرایطی برای انتخابات آمریکا پیش خواهد آمد، اظهار کرد: دو دیدگاه در این خصوص وجود دارد. یک نظر این است که ابتلای ترامپ به کرونا سبب می‌شود احساسات عاطفی مردم تشدید شود و آرای ترامپ بالا برود که البته این دیدگاه زیاد قوی نیست چرا که در آمریکا ثابت شده مردم کمتر احساسی رأی می‌دهند و بیشتر محاسباتی در انتخابات شرکت می‌کنند.

وی افزود: دیدگاه دوم این است که با بیماری که ترامپ به آن دچار شد اگر جان سالم به در ببرد آرای او بیشتر تنزل پیدا می‌کند چراکه بسیاری از شعارهایی که او در حوزه سیاست داخلی و خارجی داده است هم‌اکنون به ویژه در حوزه داخلی رنگ باخته است. تشدید بیکاری و افزایش شورش‌ها در پی بحران کرونا و نژادپرستی پلیس، جایگاه ترامپ را متزلزل کرد و این بیماری هم آرای او را پایین‌تر می‌آورد.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: بنابراین هم مخالفان و هم طرفدارانش این موضوع را پذیرفته‌اند که رئیس‌جمهور آمریکا در برنامه‌ریزی برای مقابله با کرونا کوتاهی کرده است به طوری که بیش از ۷ میلیون آمریکایی به کرونا مبتلا شده‌اند و ۲۲۰ هزار نفر نیز فوت کرده‌اند که این تعداد فوتی ۴ برابر کشته‌های جنگ ویتنام است. ترامپ کرونا را به تمسخر گرفت و خودش به این بیماری مبتلا شد که در نتیجه وجهه او را مخدوش می‌کند و در انتخابات در جهت کمتر شدن آرای ترامپ تأثیر دارد.

بصیری افزود: عمده رأی‌دهندگان آمریکایی بر اساس محاسبات عقلانی و بهداشتی در انتخابات شرکت می‌کنند که اگر ترامپ زنده بماند به اعتقاد بسیاری در انتخابات شکست می‌خورد. کارشناسان معتقدند سه تهدید جدی جان ترامپ را در پی ابتلا به کرونا تهدید می‌کند، اول اینکه ترامپ سن بالایی دارد و بعد هم دارای اضافه وزن است و احتمالاً با ۷۴ سال سن، بیماری زمینه‌ای هم دارد که در این شرایط کرونا برای رئیس‌جمهور آمریکا بسیار خطرآفرین است.

حرکت‌های غیر متعارف ترامپ دور از ذهن نیست

وی گفت: در صورتی که ترامپ فوت شود بر اساس قانون اساسی آمریکا، معاونش به شکل موقت تا زمانی که رئیس‌جمهور بعدی مشخص شود جای ترامپ را می‌گیرد. اگر فوت ترامپ قبل از انتخابات باشد کنگره حزب جمهوری خواه باید کاندیدای دیگری برای رقابت با بایدن معرفی کند، اما اگر ترامپ در انتخابات شرکت کند و سپس فوت شود در صورت پیروزی معاون او سر کار می‌آید تا بتوانند انتخابات مجددی برگزار کنند، اگر هم بازنده شود بحث معاون ترامپ مطرح نیست.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، ادامه داد: سیستم انتخاباتی آمریکا نشان داده است که در هیچ شرایطی انتخابات ریاست جمهوری تعطیلی بر نمی‌دارد و حتی در شرایط جنگی و جنگ خارجی هم سر زمان انتخابات برگزار می‌شود که در مورد انتخابات آینده هم همین موضوع صدق می‌کند.

بصیری در خصوص شانس ترامپ و بایدن برای پیروزی در انتخابات، گفت: تمام نظرسنجی‌ها و گرایش‌های جهانی نشان از این می‌دهد که گرایش به بایدن بیشتر است و تنها اقلیتی در آمریکا و رژیم صهیونیستی اسرائیل و چند کشور عربی خواهان پیروزی ترامپ هستند. اتحادیه اروپا، چین و بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی خواهان پیروزی بایدن هستند که این امر ممکن است در آرای ترامپ تأثیر منفی بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: ترامپ نشان داده در لحظات آخر ممکن است حرکت‌های غیرمتعارف نشان دهد و یا آرا را به گونه‌ای لب به لب کند که با این شرایطِ بیماری بعید است توان چنین کارهایی را داشته باشد. با این حال هر احتمالی در سیاست وجود دارد و فعلاً شانس بایدن برای پیروزی بیشتر است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 612871 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟