سرنوشت کرسی قدرت در آمریکا بعد از ترامپ چه می‌شود؟

به گزارش رکنا ، از آنجایی که «دونالد ترامپ » رییس جمهوری آمریکا اوایل دیروز جمعه اعلام کرد که خود وی و «ملانیا ترامپ» همسرش به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، مقامات کاخ سفید تلاش داشته‌اند تا این اطمینان را ایجاد کنند که حال وی برای انجام وظایف خوب است. اما این در شرایطی است که ترامپ برای درمان به بیمارستان «والتر رید»، مرکز پزشکی ملی نظامی، در نزدیکی کاخ سفید منتقل شده است.

براساس گزارش منتشر شده در این روزنامه آمریکایی، چنانچه وضعیت سلامت ترامپ بدتر شود و فرمانده کل قوا ۷۴ ساله را ناتوان از انجام مسئولیت‌های ریاست جمهوری کند، قانون اساسی آمریکا خطوط اختیاراتی را برای هدایت دولت در غیاب وی پیش بینی کرده است.

براساس اصلاحیه ۲۵‌ قانون اساسی، رییس جمهوری می‌تواند «نانسی پلوسی» رییس مجلس نمایندگان و «سناتور چارلز گراسلی» نماینده ارشد سنا از ایالت آیووا را مطلع کند که قادر به ادامه مسئولیت‌های خود نیست و به این ترتیب قدرت را به «مایک پنس» معاون رییس جمهوری منتقل می‌کند تا زمانی که بتواند پس از بهبودی به مقام خود بازگردد.

هرچند از زمان تصویب این اصلاحیه در سال ۱۹۶۷میلادی، این بند تنها سه بار مورد استناد قرار گرفته است. این اصلاحیه در سال ۱۹۸۵ و زمان ریاست جمهوری «رونالد ریگان» هنگامی که وی تحت عمل جراحی قرار گرفت و دوبار هم در زمان ریاست جمهوری «جورج دابلیو بوش» در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۷ نیز به دلیل بیهوشی وی ناشی از عمل جراحی مورد استفاده قرار گرفت.

این اصلاحیه شامل دو فرآیند است؛ یک روش که براساس آن به صورت داوطلبانه برای کنار گذاشتن رییس جمهوری استفاده می‌شود و روش دیگری که هرگز استفاده نشده، سلب اختیارات رییس جمهوری در برهه‌ای است که وی قادر به انجام اختیارات و وظایف دفتر خود نیست.

به عنوان مثال اگر ترامپ معتقد باشد که هنوز می‌تواند کار خود را انجام دهد اما پنس و اکثریت کابینه با این امر مخالف باشند، انتقال قدرت به پنس به حمایت دو سوم مجلس و سنا احتیاج دارد. قانون گذاران همچنین می‌توانند یک گروه جایگزین، غیر از کابینه، تعیین کنند که از طریق آن‌ها معاون رییس جمهوری می‌تواند عدم توانایی ترامپ را اعلام کند.

در شرایط بدتر چنانچه ترامپ به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست بدهد، پنس نخستین نفر در صف برای جانشینی رییس جمهوری است. پس از آن پلوسی ۸۰ ساله، گراسلی ۸۷ ساله و مایک پمپئو وزیر امور خارجه ۵۶ ساله نفر چهارم این صف است.

«باربارا پری» رییس مرکز مطالعات ریاست جمهوری دانشگاه ویرجینیا در این خصوص گفت: صحبت درباره مرگ رییس جمهور خیلی زود است، اما اندیشیدن در مورد احتمال بکارگیری اصلاحیه ۲۵ در صورت بدتر شدن شرایط ترامپ که می‌تواند بر روی نحوه تصمیم گیری وی تاثیر بگذارد، لازم است.

وی تاکید کرد: گذشته از تاثیرگذاری این بیماری بر انجام وظیفه ریاست جمهوری، این وضعیت در میانه یک مبارزات سخت ریاست جمهوری رخ داده آن هم زمانی که تنها ۳۰ روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقیمانده است.

کارشناسان بر این باور هستند که فراتر از نگرانی‌ها در خصوص تداوم دولت، بیماری ترامپ نگرانی‌های امنیت ملی را افزایش داده است. «لئون پانه تا» وزیر دفاع پیشین گفت که انتظار می‌رود دشمنان از نقاط آسیب پذیر کشور سو استفاده کنند. وی افزود: کاخ سفید و آژانس‌های امنیت ملی باید به سرعت وارد عمل شوند تا اطمینان حاصل شود که زنجیره فرماندهی از امنیت لازم برخوردار است و ارتش آماده پاسخگویی سریع به هرگونه تحریک یا حمله است. پانه تا خاطرنشان کرد: رییس جمهوری و بانوی اول بیمار هستند و کشور در وضعیت آسیب پذیری قرار دارد. ما باید بسیار آماده باشیم تا با هرگونه احتمال تحرکات دشمن مقابله کنیم.

اما این نخستین بار نیست که یک رییس جمهوری یا یک نامزد ریاست جمهوری در طی مبارزات انتخاباتی به بیماری مبتلا می‌شوند. «تئودور روزولت» رییس جمهوری آمریکا در سال ۱۹۱۲ در مسیر مبارزات انتخاباتی و در زمان سخنرانی از ناحیه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفت. هرچند وی پس از اصابت گلوله همچنان به سخنرانی خود ادامه داد.

«فرانکلین روزولت» پسر عموی تئودور و یکی دیگر از روسای جمهوری آمریکا که از فلج اطفال رنج می‌برد، در طول دوره ریاست جمهوری خود با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 612467 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟