کویت ریاست نشست اتحادیه عرب را نپذیرفت

به گزارش رکنا ، عذرخواهی کویت در این باره پس از آن صورت می‌گیرد که قطر روز جمعه (۴ مهرماه) از تصدی ریاست نشست این اتحادیه به جای تشکیلات خودگردان فلسطین خودداری کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین در اعتراض به اعلام عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با تل آویو ریاست اتحادیه عرب را رد کرده بود.

پیش از این کویت بر تعهد خود مبنی بر حمایت از ملت فلسطین تأکید کرد و افزود که دولت کویت از تمام تلاش‌هایی که با هدف رسیدن به راه‌حلی عادلانه و جامع صورت گیرد و ضامن تشکیل دولت مستقل فلسطینی به مرکزیت قدس شرقی باشد، حمایت می‌کند.

اهمیت مسأله فلسطین برای کشورهای عربی و مسلمانان

هیأت وزیران کویت نیز در بیانیه مطبوعاتی در روزهای گذشته اعلام کرد، مسأله فلسطین مسأله کلیدی و محوری و مسأله نخست کشورهای عربی و مسلمانان است.

تشکیلات خودگردان فلسطین سه‌شنبه گذشته در اعتراض به عادی‌سازی روابط کشورهای بحرین و امارات با اشغالگران صهیونیستی تصمیم گرفت که از ریاست اتحادیه عرب برای این نشست کناره‌گیری کند.

ریاض المالکی وزیر امورخارجه تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که این تصمیم پس از موضع گیری دبیرخانه عمومی اتحادیه عرب که موضعی در حمایت از عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با "اسرائیل" اتخاذ کرد و خود در تعارض با ابتکار صلح عربی است، گرفته شده است.

پیش‌تر «مهند عکلوک» سفیر فلسطین در اتحادیه عرب در گفت‌وگو با پایگاه خبری معا فلسطین خاطر نشان کرد که در جدول کاری نشست مجازی وزیران خارجه عرب، بندی در خصوص بیانیه سه جانبه آمریکا، امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی و مخالفت با عادی سازی روابط گنجانده شده بود که با مخالفت برخی کشورهای عربی روبه رو و حذف شد.

انتقاد از بیانیه سه جانبه در طرح پیشنهادی فلسطین

در طرح پیشنهادی فلسطین، از بیانیه سه جانبه مذکور مبنی بر عادی سازی روابط میان امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی انتقاد شده و آن را مغایر با مفاد ابتکار عمل صلح عربی خوانده بود.

بحران در ریاست اتحادیه عرب پس از آن صورت می‌گیرد که مراسم امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو با منامه از یک طرف و پیمان صلح رژیم صهیونیستی با امارات روز سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) در کاخ سفید و در حضور دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به صورت رسمی امضا شد و این دو کشور کوچک عرب حاشیه خلیج فارس رابطه چندین ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست ها آشکار و رسمی کردند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 611260 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟