به گزارش رکنا،رضا تقی پور نماینده مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق ارتباطات درباره اهمیت حاکمیت فضای مجازی گفت: امروزه یک بحث جدی در اکثر کشورهای مستقل جهان درباره حاکمیت فضای مجازی مطرح شده است و نمی توان حاکمیت فضای مجازی را به دست چند شرکت آمریکایی باشد. حتی مکرون رییس جمهور فرانسه در یکی از سخنرانی هایش گفت که امروز دو نوع اینترنت در دنیا داریم، یکی اینترنت آمریکایی و دیگری اینترنت چینی. اروپا نیز به دنبال آن است تا چارچوب های اینترنت خود را تعریف کند تا از وابستگی به اینترنت آمریکایی رها شود.

وی با اشاره به اهمال کاری دولت در تقویت شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: ما متاسفانه تا به امروز نتوانسته ایم در جهت منویات مقام معظم رهبری برای تقویت شبکه ملی اطلاعات گام های مهمی برداریم. علی رغم اینکه در این حوزه ما هم قانون مجلس و هم مصوبات شورای عالی فضای مجازی را داشتیم دولتی ها اراده و همت لازم را نداشتند.

تقی پور در پایان در خصوص اقدامات مجلس برای تقویت شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد: ما در مجلس تلاش می کنیم که در راستای دستورات رهبری ضمانت اجرایی تقویت شبکه ملی اطلاعات را از مسئولان دولتی بگیریم. در حال تدوین طرح دو فوریتی هستیم تا دولت مکلف شود بودجه و اعتبارات کافی را برای تقویت شبکه ملی اطلاعات در نظر بگیرد. اگر مسئولی در مسئولیت خود اهمال می کند باید با او به صورت جدی برخورد شود.

مصوبات شورای عالی فضای مجازی لازم الاجراست

عباس آسوشه مشاور دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره تعریف شبکه ملی اطلاعات گفت: در تعریف شبکه ملی اطلاعات می توانیم بگوییم که این شبکه پروژه‌ای برای توسعه شبکه زیرساخت امن و پایدار ملی در ایران است. شبکه ملی اطلاعات معادل فضای مجازی نیست بلکه زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطی فضای مجازی کشور است. خدمات دولت الکترونیک، سلامت الکترونیک، خدمات محتوایی، خدمات کسب و کار دیجیتال و خدمات آموزشی جزئی از شبکه ملی اطلاعات محسوب نمی شوند.

وی ادامه داد: استفاده از شبکه ملی اطلاعات باید ارزان ،آسان و پرسرعت باشد و این شبکه باید کیفیت مناسبی داشته باشد. ایمنی و سالم بودن نیز از پارامترهای مهم شبکه ملی اطلاعات است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم. کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت، مهمترین دلیل پیاده ‌سازی شبکه ملی اطلاعات است. در این چارچوب، تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای مدیریت یک شبکه‌ سراسری اطلاعاتی و ارتباطی ملی در کشور فراهم می شود. به طوریکه چنانچه جامعه‌ جهانی، ایران را از دسترسی به شبکه جهانی اینترنت محروم کند یا دسترسی ایران به شبکه جهانی به هر دلیلی قطع شود، ما می توانیم تا حد زیادی به توانایی‌های خود متکی باشیم و مستقل عمل کنیم. گفتنی است، امکان تحریم اینترنتی ایران، همانند انواع تحریم های ناعادلانه دیگری که علیه کشورمان اعمال شده است، وجود دارد. از سوی دیگر، به دلیل رخدادهای فیزیکی مانند قطع کابل‌ها و… نیز ممکن است دسترسی ایران به اینترنت جهانی دچار اختلال شود.

آسوشه با اشاره به تاریخ تصویب الزامات فضای مجازی عنوان کرد: در سال 92 مصوبه الزامات فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی مطرح شد که 6 بند داشت اما برخی از مسئولان دولتی در سال 95 گفتند که این 6 بند کلی هستند و ما با همکاری خود آنها سند جدیدی به نام سند تبیین الزامات تدوین کردیم که یازده صفحه است.

وی همچنین با تکذیب شایعاتی که درباره شبکه ملی اطلاعات مطرح می شود گفت: برخی می خواهند اینگونه به مردم القا کنند که شبکه ملی اطلاعات به معنی دیوار کشیدن به دور کشور است و ما با تقویت آن با دنیا ارتباط مان را قطع می کنیم در حالی که اصلا چنین چیزی مطرح نیست و این حرف ها کذب است.

آسوشه با انتقاد از نبود ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: برای مصوبات علی رغم اینکه رییس جمهور مصوبات شورای عالی فضای مجازی را به دستگاه های مربوطه ابلاغ می کند اما متاسفانه در حال حاضر ضمانت اجرایی روشنی وجود ندارد و جرم انگاری نیز صورت نگرفته است. به عنوان مثال در مورد سند تبیین الزامات بارها بعضی از مسئولان وزارت ارتباطات گفتند که ما اعتقادی به اجرای فلان موضوعی که در این سند مطرح شده نداریم در حالی که اجرای مصوبات شورا الزامی است و به اعتقاد داشتن یا نداشتن افراد مربوط نمی شود.

وی در پایان گفت: حتی تلگرام و اینستاگرام هم در ابتدای فعالیتشان کیفیت راضی کننده ای نداشتند و اگر به پیام رسان های داخلی بیشتر بها داده شود می توانیم با انجام اقداماتی باعث افزایش سطح رضایت مردم شویم.
سینا تفنگچی مدرس علوم ارتباطات و متخصص فناوری های نوین درباره اهمیت کیفیت پیام رسان های داخلی گفت: ما در بحث زیرساخت پیام رسان های داخلی و شبکه های اجتماعی به هیچ عنوان خوب کار نکرده ایم. مردم ایران پس از فیلتر پیام رسان وی چت به سراغ استفاده از پیام رسان ایرانی بیسفون رفتند اما متاسفانه دسترسی تماس این پیام رسان مسدود شد. شبکه‌های پیام‌رسان داخلی دارای پیشینه‌ای چند ساله در ایران هستند و به نظر بیسفون قدیمی‌ترین پیام‌رسان داخلی محسوب می‌شود که ابتدا دو نسخه داشت، در زمانی خاص استقبال حداقلی از این برنامه‌های پیام‌رسان صورت گرفت، به طوری که برخی از طبقه نخبگان و مردم، این پیام‌رسان را مورد استفاده قرار دادند، هرچند که تعداد استفاده‌کنندگان زیاد نبودند، تا این‌که با ورود واتس‌آپ و بعد از آن پیام‌رسان تلگرام، پیام‌رسان‌های داخلی و ایرانی در انزوا قرار گرفتند. این مسئله نشان می دهد که برای مردم ما ایرانی یا خارجی بودن پیام رسان مهم نیست و کیفیت برای آنها از همه چیز مهمتر است.

وی با اشاره به اهمیت تقویت شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: ورود تکنولوژی های نوین به ایران از دوران ناصر الدین شاه آغاز شد و از همان زمان تاکنون کشور ما همواره با پذیرش ناقص فناوری مواجه بوده است. دلیل تاکید مقام معظم رهبری بر تقویت شبکه ملی اطلاعات این است که ماجرای پذیرش ناقص فناوری یک بار دیگر در کشور تکرار نشود زیرا امروزه استفاده از فناوری های نوین جزئی جداناپذیر از زندگی انسان ها است و ما باید با تدوین و اجرای سیاست های اصولی زمینه را برای استفاده صحیح مردم از فناوری فراهم کنیم.

تفنگچی در پایان در خصوص لزوم تبیین مفهوم شبکه ملی اطلاعات برای مردم گفت: متاسفانه در سال های اخیر مفهوم شبکه ملی اطلاعات به درستی برای مردم تبیین نشده و اگر این اتفاق می افتاد دیگر امروز شاهد برخی سوءتفاهم ها در جامعه نبودیم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 603901 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟