علی ربیعی سخنگوی دولت امروز (سه‌شنبه) در بخشی از نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به فشارهای آمریکا اظهار داشت: ما اطمینان داریم که سیاست تحریم و فشار بر مردم ما بزودی با شکستی به یادماندنی مواجه خواهد شد و از امروز می‌توان نشانه‌های این شکست و درماندگی را در چهره رهبران رژیم آمریکا دید. تصادفی نیست که پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا ناکام ترین وزیر در تاریخ آن کشور شناخته شده و این نشان از شکست فشار حداکثری است.

سخنگوی دولت تاکید کرد :آمریکا باید بداند فشار حداکثری تجربه‌ای شکست خورده است و این مانور جدید هم هیچ چیز جدیدی برای ما نیست. رژیم آمریکا در تلاش است از ابزار شورای امنیت استفاده کند و تجارب نشان داده برای خروج از برجام از وجهات و حقوق بین الملی تهی بوده و فاقد مشروعیت در نزد افکار عمومی است.

وی با بیان اینکه رژیم آمریکا به طور مستقل نیز هرچه توان برای ابزار تحریم داشته؛ به کار بسته است و چیز جدید برای استفاده از آن در چنته ندارد، گفت:در نقطه تلاقی اراده ملی از یک سو و انزوای جهانی آمریکا از سویی دیگر، فشار حداکثری در حال تبدیل شدن فشار به خود آمریکا است. در طرف دیگر، ما در حال تولید و بهره‌برداری از فرصت‌های جدیدی در جامعه جهانی، توأم با ظرفیت‌سازی داخلی هستیم و با اتکا به این نقاط قوت بیش از هر زمان دیگری، به ناامیدی کامل دشمنان مردم نزدیک شده‌ایم.

آمریکا امکان بهره‌گیری از مکانیسم ماشه را ندارد

وی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به تهدید آمریکا در روزهای گذشته نسبت به عدم همراهی آنها را در مکانیسم ماشه ، درصورت همراهی اتحادیه اروپا با آمریکا واکنش ایران چه خواهد بود، گفت: مکانیزم ماشه یا به اصطلاح اسنپ بک، یک واژه جعلی است که ایالات متحده از روز اول سعی کرده آن را بر سر زبانها بیندازد که نه در برجام نه در قطعنامه ۲۲۳۱ نیامده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: آنچه ایالات متحده آمریکا به آن استناد می کند از اساس مبنای حقوقی ندارد؛ این کشور عضو برجام نیست که بخواهد از یکی از بندهای برجام استفاده کند. واشنگتن تفسیری بسیار ناشیانه، کودکانه و زورگویانه را از سر استیصال ارائه کرده است که تقریبا هیچ کشوری آن را نپذیرفته است. بعد از درخواست توزیع «اطلاعیه» از سوی آمریکا، تمامی دیگر اعضای دائم شورای امنیت، به علاوه آلمان و قریب به اتفاق اعضای غیر دائم، اظهار کردند که آمریکا اساسا چنین حقی ندارد که حال بخواهیم در مورد مبانی حقوقی آن بحث کنیم.

ربیعی تصریح کرد: اما تصمیم گیری در مورد پاسخ جمهوری اسلامی ایران به هرگونه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام، بر مبنای مصوبه مجلس شورای اسلامی، بر عهده شورای عالی امنیت ملی است. حق مجلس شورای اسلامی، هماهنگ با سیاست کلی و منسجم نظام متخذه در شورایعالی امنیت ملی، در بررسی همه گزینه های متناسب، همچنان محفوظ است. دولت نیز در تعاملی نزدیک با مجلس شورای اسلامی، به رایزنی با نمایندگان مجلس و شنیدن مباحث و طرح های پیشنهادی آنها در خصوص تحولات سیاست خارجی ادامه خواهد داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 601022 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟