سفر پمپئو به تنها کشور موافق قطعنامه ضدایرانی

به گزارش رکنا ، پمپئو روز گذشته - یکشنبه - در توئیتی نوشت: از سفر به جمهوری دومینیکن که یکی از قوی‌ترین شرکا و متحدان ما در کارائیب است، هیجان‌زده‌ام.

وی افزود: منتظر ملاقات با «لوئیس آبینادر» رئیس جمهوری دومینیکن و برقراری روابط پایدار میان آمریکا و این کشور هستم.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران عصر جمعه با ۱۱ رای ممتنع، ۲ رای موافق آمریکا و جمهوری دومینیکن و ۲ رای مخالف روسیه و چین به تصویب نرسید.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که در هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در برجام خاتمه داد، سیاست موسوم به فشار حداکثری را بر مردم ایران تحمیل کرد تا به زعم خود بتواند درباره نقایص توافقی که همواره آن را فاجعه بار نامیده است، با ایران به توافقی جدید دست یابد.

تلاش آمریکایی‌ها برای تحریک افکار عمومی

با گذشت نزدیک به سه سال از تروریسم اقتصادی، آمریکایی‌ها در مقاطع مختلف سعی کردند با تحریک افکار عمومی و ادعای اینکه حق کامل برای پیشبرد اهداف ضد ایرانی خود در سازمان ملل را دارا هستند، راه را برای تصویب قطعنامه‌ای هموار کنند که خرید و فروش تسلیحات متعارف ایران را نشانه گرفته است.

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد. از این رو، آمریکایی‌ها ابتدا قطعنامه بسیار سختگیرانه‌ای متشکل از ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی ارائه دادند.

با مشخص شدن مخالفت جدی کشور‌ها با این قطعنامه آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه قطعنامه خود را اصلاح کردند و به ۲ بند مقدماتی و ۲ بند عملیاتی محدود ساختند.

با این حال اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با این قطعنامه مخالفت کردند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 596654 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟