افتتاح طرح های کشاورزی با حضور روحانی / در تولید گندم خودکفاییم

به گزارش رکنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم افتتاح طرح های کشاورزی در استان های هرمزگان، لرستان و یزد اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح لذت بخش ترین طرح های افتتاحی در ۱۵ هفته پیاپی هستیم.

وی ادامه داد: کشور ما در سرزمین خشک و نیمه خشک قرار دارد بنابراین بسیار مهم است که الگوهای کشت و آبیاری را از حالت سنتی به صنعتی تبدیل کنیم؛ زیرا با شیوه سنتی نمی توانیم نیازهای خود را تامین کنیم.

رییس جمهور با اشاره به اقدامات دولت در زمینه کشاورزی خاطرنشان کرد: در آغاز دولت یازدهم میزان محصولات کشاورزی ۹۷ میلیون تن بود که امروز به حدود ۱۳۰ میلیون تن رسیده است یعنی ۳۲ درصد تولید بیشتر در اختیار داریم.

روحانی ادامه داد: برای افزایش تولید تقریبا زمین بیشتری زیر کشت نرفته است، بلکه نحوه کشت و آبیاری را تغییر داده ایم. راندمان آب از ۳۹ درصد در سال ۹۲ به ۴۵ درصد رسیده است و میزان محصول کشاورزی در آغاز دولت یازدهم از ۹۳۰ گرم در هر متر به ۱۴۵۰ گرم رسیده است. در زمینه صرفه جویی آب هم از ۸/۶ میلیارد مکعب به ۱۴ میلیارد مکعب رسیده ایم یعنی حرکت ما در مسیر درست علمی بوده است.

اهمیت کشت گلخانه ای

رئیس جمهور با بیان اینکه کشت گلخانه ای اهمیت زیادی دارد، گفت: تغییر فصول در این کشت خیلی تاثیر گذار نیست و با آب کم در چهار فصل می توان محصول داشته باشیم. محصولات گلخانه ای می تواند صادر شده و برای ما ارز آور باشد. در سال ۹۲ کل کشت گلخانه ای ۸ هزار هکتار بوده که این رقم اکنون به ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است. برنامه ما این است که تا پایان این دولت به ۲۳ هزار هکتار برسیم.

وی ادامه داد: در کانال کشی آب، زهکشی، سامانه های نوین آبیاری و تجهیز اراضی کشاورزی اقدامات بسیار خوبی انجام داده ایم. در خوزستان و ایلام حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را تجهیز کرده ایم که فاز دوم آن هم با حدود ۵۰ هزار هکتار آغاز می شود. ۸۰ هزار هکتار در استان گلستان تجهیز شده و ۱۸ هزار هکتار نیز در مناطق گرمسیری افتتاح می شود. اگر زهکشی در استان گلستان نبود خسارات سیل چند برابر می شد.

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح پروژه های کشاورزی امروز به ارزش هزار و ۳۶۷میلیارد تومان اظهار کرد: با افتتاح این طرح ها ۱۲۷ هزار تن سبزی و صیفی جات ۲۵۰ تن میوه و ۲۹ میلیون شاخه گل تولید می شود.

تاکید بر استفاده از کشت دیم برای گیاهان دارویی

وی با تاکید بر اینکه باید از کشت دیم برای گیاهان دارویی یا انواع درخت ها استفاده بیشتری کنیم، گفت: تاکید می کنم تا پایان دولت باید الگوی کشت مدنظر باشد. باید شیوه کشت و آبیاری را عوض کنیم و حتی از کشت فراسرزمینی استفاده کرده و در کشورهای همسایه و حتی سایر قاره ها، زمین اجاره کرده و محصول تولید کنیم و به کشور بیاوریم. اقداماتی در این زمینه انجام شده که باید ادامه یابد.از خاک نیز باید بهره برداری درستی کنیم. نوع کود و بذر هم اهمیت دارد.

روحانی در پایان گفت: در شرایط بیماری کرونا بسیاری از کشورها محصولات کشاورزی را از ترس انبار کرده و نمی فروشند. خوشبختانه در محصولات استراتژیک مثل گندم خودکفا هستیم و امیدوارم در تولید سایر محصولات هم تلاش بیشتری کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 589479 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟