کنفرانس خبری ظریف با همتای عراقی اش

به گزارش رکنا ، وزیر امور خارجه ایران امروز یکشنبه در کنفرانس خبری با همتای عراقی اش، با اشاره به خطر تروریسم برای منطقه تاکید کرد که واجب است همواره نسبت به تهدیدهای امنیتی گروه های تروریستی و از جمله داعش آگاهی و آمادگی کامل داشته باشیم.

محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روابط دو کشور بر اساس اصل احترام متقابل است تاکید کرد که روابط اقتصادی دو کشور باید به نفع طرفین توسعه یابد.

ظریف عراق را یکی از اولویت های اقتصادی ایران دانست و گفت : امکانات اقتصادی دو کشور هم در حوزه انرژی و هم در حوزه تجاری با وجود کرونا می تواند برای پیشرفت دو ملت مورد استفاده قرار گیرد و ما مصمم به ادامه این روابط خوب هستیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که روابط ایران و عراق با خون جوانان دو کشور در مقابله با گروه تروریستی داعش پایدار شده است و ین روابط هیچ گاه و به هیچ شکلی از بین نخواهد رفت .

وی تاکید کرد که برای جمهوری اسلامی ایران، عراق قوی و باصلح و آرامش و عراق دارای روابط خوب وسازنده با همه همسایگان معادل قدرت، آرامش، ثبات و صلح ایران است.

ظریف خاطر نشان کرد که ایران از این جهت از نقش موثر عراق در منطقه قوی و صلح آمیز خلیج فارس استقبال می کند.

وزیر امور خارجه کشورمان ابراز خرسندی کرد که روابط دو کشور براساس احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی همدیگر با جدیت پیگیری می شود. دو کشور در کنار همدیگر در مقابله با داعش ایستاده اند و جوانان دو ملت با رشادت آن را شکست داده اند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در عین حال هشدار داد که کما کان باید در برابر پدیده تروریسم، دو کشور هوشیار باشند.

وی ابراز امیدواری کرد که روابط تجاری به سطح ۲۰ میلیارد دلاری که دو رییس جمهوری ایران و عراق در سفر دکتر روحانی به بغداد (اسفند ۹۷) پیش بینی کرده اند، برسد هر چند در شرایط حاضر فاصله چندانی با این سقف از مناسبات تجاری بین دو کشور نداریم.

ظریف با بیان اینکه توافقات دیگری در سفر رییس جمهوری ایران به بغداد صورت گرفت که به نفع دو ملت و همه کشورهای منطقه است و با جدیت دنبال می کنیم اظهار داشت :این توافقات ردر بخش کشتیرانی، مرزهای آبی و دریایی، حوزه ریلی، همکاری انرژی، تبادل گردشگر و گردشگری دینی و سلامت و سایر حوزه ها است .

وزیر خارجه ایران در خصوص اوضاع منطقه و جهان تاکید کرد که لازم است در باره اوضاع منطقه و بین المللی تشریک مساعی صورت گیرد زیرا منطق ما نیازمند آرامش است.

وی تاکید کرد که متاسفانه اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان یک خسارت بزرگ برای مقابله با تروریسم در منطقه بود و ایران وعراق به عنوان دو کشور خسارت دیده از این اقدام جنایت آمیز با همکاری هم، این موضوع را پیگیری می کنند.

ظریف خاطر نشان کرد که برای ایران بسیار مهم است که همسایه اش، تمامیت اراضی و ثبات و حاکمیت ملی داشته و از خارج در معرض تعدی و تجاوز قرار نگیرد.

وزیر امور خارجه ایران در این کنفرانس از میهمانوازی ملت و دولت عراق به ویژه استقبال گرم «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق تقدیر و تشکر کرد.

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق هم اظهار داشت در دیدار با وزیر امور خارجه ایران در خصوص روابط اقتصادی دو کشور صحبت کردیم و آقای ظریف تاکید کرد که عراق قوی به معنی قدرت منطقه است .

وی افزود که بخشی از تبادلات تجاری بین دو کشور اخیرا در نتیجه اقدامات بهداشتی مقابله با کرونا و بسته شدن مرزها دچار پسرفت موقت شده است اما در این دیدار بر ادامه توسعه روابط بازرگانی بین دو کشور با وجود همه گیری کرونا تاکید شد.

حسین افزود که مسئله گردشگری دینی بین دو کشور با در نظرگرفتن تدابیر بهداشتی ناشی از کرونا نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گفته وی، در حوزه منطقه ای بر ضرورت حفظ حاکمیت ملی عراق تاکید شد و وزیر امور خارجه ایران نیز تاکید کرد که قدرت عراق به معنی قدرت منطقه است.

فواد حسین با تاکید مجدد بر منافع مشترک منطقه ای وعدم دخالت کشورها در امور همدیگر ادامه داد که عراق خواهان روابط متوازن با همه همسایگان است.

وزیر امور خارجه عراق در خصوص مسائل بین المللی، بر ضرورت دور نگه داشتن منطقه از تنش ها تاکید کرد.

وی اضافه کرد که در این دیدار همچنین برنامه سفر آتی نخست وزیر عراق به جمهوری اسلامی ایران را بحث و بررسی کرده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 588100 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟