چرا امضای توافقنامه راهبردی میان ایران و چین موجب نگرانی اسرائیل می‌شود؟

به گزارش رکنا، روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود با مطرح کردن این پرسش که چرا امضای توافقنامه راهبردی میان ایران و چین موجب نگرانی اسرائیل می‌شود؟ نوشت: اگر بخواهیم از میزان اهمیت و جدی بودن توافقنامه میان ایران و چین که روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» دو روز قبل جزئیات آن را فاش کرد، آگاه شویم باید واکنش تند و خشمگینانه اسرائیل که «عمیر یار شالوم» کارشناس نظامی صهیونیست آن را ابراز داشت، مورد توجه قرار دهیم که این توافقنامه را گامی در مسیر خاورمیانه جدید توصیف کرد که موجب شکست تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهد شد.

رای الیوم نوشت توافقنامه‌ای که میان دولت‌های چین و ایران شکل گرفته؛ دربرگیرنده همکاری فراگیر اقتصادی و امنیتی میان دو کشور است و می‌تواند بستری برای بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری چین در تاسیسات زیربنایی، بخش انرژی، راه آهن، بنادر و صنایع نظامی ایران باشد و در مقابل آن چین به مدت ۲۵ سال نفت ایران را دریافت خواهد کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که با همتای چینی خود طراح این توافقنامه است، گفت: کشورش حق بهره‌برداری انحصاری حتی یک وجب از خاک ایران را به چین نخواهد داد.

این توافقنامه جاده ابریشم متقابل میان ایران و چین را باز خواهد کرد و موجب نجات صنعت نفت ایران و عبور از تحریم‌های آمریکا می‌شود، تحریم‌هایی که صادرات نفت ایران را روزانه از سه میلیون بشکه به کمتر از صد هزار بشکه کاهش داد. چین روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت برای تامین نیاز‌های صنعتی خود وارد می‌کند و ایران قادر خواهد بود ۹۰ درصد از این میزان نفت را تامین کند و سقف تولید نفت خام خود را به تدریج به بیش از هشت میلیون بشکه در روز برساند.

از مهمترین نکات این توافقنامه که برخی از آن‌ها در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز فاش شد، همکاری میان چین و ایران در زمینه گزارش‌های اطلاعاتی، تصاویر ماهواره‌ای، استقرار نسل پنجم شبکه ارتباطات تلفن همراه و گشایش بازار‌های ایران برای تولیدات شرکت الکترونیکی هوآوی چین است.

رای الیوم در پایان نوشت: به طور خلاصه این توافقنامه موجب عصبانیت و نگرانی اسرائیل می‌شود، چون موجب شکست راهبرد آمریکا علیه ایران خواهد شد. آمریکا با استفاده از ابزار‌های تحریم و محاصره اقتصادی علیه ایران به دنبال تضعیف نظام ایران از داخل و تحریک مردم علیه انقلاب ایران است. این توافقنامه شدید‌ترین پاسخ چین به دشمنی آمریکا و جنگ تجاری آمریکا علیه پکن است و مهمتر اینکه امضای این توافقنامه استقامت ایران برای نجات اقتصاد و توسعه صنایع نظامی‌اش را تقویت می‌کند و نیز باعث همکاری با کشور بزرگی مانند چین که تجربیات عظیمی در این زمینه دارد، می‌شود./برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 587819 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟