ایران جلوی آمریکا زانو نخواهد زد

به گزارش رکنا، دامن پاک جامی در مصاحبه ای با خبرگزاری لوسا افزود: از نظر ما توافق حتی با خروج ایالات متحده قابل اجراست. طرفین دیگر این قرارداد هنوز از آن خارج نشده اند. ولی اگر ایالات متحده به این توافق بازگردد و خواهان اجرای آن باشد، ما نیز آماده ایم تا با آنها ( در اجرای توافق) همکاری کنیم.

نماینده دیپلماتیک تهران با اعلام این که برجام "پیروزی مذاکره بود" اطمینان خاطر داد که ایران، هیچگاه درهای خود را به روی دیپلماسی نبسته است و دولت «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به تعامل سازنده با جهان معتقد است.

وی اظهار کرد که این موضوع رکن مهم سیاست خارجی ایران است. ما معتقدیم که به تعامل مثبت با جامعه بین المللی نیاز است و برجام اثبات این ادعا بود.

وی پس از یادآوری این نکته که سه کشور اروپای غربی (آلمان، فرانسه و انگلستان) تاکنون رسما از توافق هسته ای دست نکشیده اند، خاطرنشان کرد که این کشورها نباید تسلیم اوامر و دستورات آمریکا باشند و باید استقلال خود را ( در اجرای توافق هسته ای) حفظ کنند.

او تاکید کرد: اگر توافق هسته ای از نظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای اتحادیه اروپا مهم است، اگر برای ترویج و ارتقای چندجانبه گرایی در اتحادیه اروپا مهم است، پس باید به اجرای توافق بازگردد.

سفیر ایران اذعان داشت که در شرایط فعلی جایی برای مذاکره با دولت ترامپ که همچنان با تلاش هایش برای بستن درهای ( ارتباط با جهان) روی ایران، به اعمال سیاست فشار حداکثری بر علیه این کشور ادامه می دهد، باقی نمانده است.

این موضوع (فشار حداکثری علیه ایران) رویکردی است که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در آمریکا مرتبط می باشد.

سفیر ایران گفت: ایران اجازه نخواهد داد که بخشی از یک نمایش (بازی) انتخاباتی برای رئیس جمهور آمریکا باشد ".

دامن پاک جامی گفت: " آنچه ما از آژانس انتظار داریم، بی طرفی است. اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی بی طرف باشد و دستور کار آن سیاسی نشود و اگر از منظر فنی به موضوع هسته ای یک کشور رسیدگی کند، هیچکس با آن مشکلی نخواهد داشت".

از نظر این (دیپلمات) ایرانی، مدیرکل وقت آژانس بین المللی انرژی اتمی در دسامبر ۲۰۱۵ گزارشی را منتشر کرد و طی آن اظهار داشت که هیج مسئله حل نشده یا ابهامی در رابطه با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران(PMD) وجود ندارد و اینکه "این موضوع بسته شده است".

طی ماههای اخیر بویژه پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای، ادعاهایی مبنی بر گسترش برنامه هسته ای ایران و زیر پا گذاشتن محدودیت های برجامی مطرح شده است. اما دامن پاک جامی اظهار کرد که از آن زمان تا به حال ایران تحت نظارت و بازرسی شدید تیم های آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داد. در نامه اخیر وزیر امور خارجه ایران (محمد جواد ظریف) به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز به این موضوع اشاره شده که طی چند سال گذشته، بالغ بر ۹۰ درصد بازرسی های آژانس بر روی ایران متمرکز بوده است."

دامن پاک جامی افزود: متاسفانه اخیرا، مدیرکل آژانس سعی کرده گزارشی ارائه کند که مسئولیت تهیه آن را نداشته است. در آن گزارش که تحت فشار آمریکا و رژیم اسرائیل به شورای حکام آژانس ارسال شده است، به دو مکان اشاره گردیده که اسرائیل ادعا دارد فعالیت‌های هسته ای اعلام نشده در آنها در حال انجام است". این دیپلمات ایرانی اطمینان داد که یکی از این سایت ها در گزارش دسامبر ۲۰۱۵ به آن پرداخته شده است و مختومه اعلام گردیده است.

وی تصریح کرد: اعضای آژانس نباید به ادعاهای دروغین اعتنایی بکنند، بلکه می باید بر اساس اسناد فنی کار کنند. ایران همچنان به همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می دهد اما نمی تواند با ادعاهای ساختگی دشمنان ایران همکاری داشته باشد.

سفیر ایران با بیان این که تحریم‌ها بار مضاعفی بر اقتصاد ایران است که پاندمی کرونا آن را بدتر و وخیم تر کرد، گفت: مردم ایران، در شرایط دشواری قرار دارند. ایران تمایل خود به همکاری با جامعه بین الملل را و این‌که می خواهد یک شریک قابل اعتماد باشد ،نشان داده است، اما وقتی دولتی می خواهد خواسته های خود را به دیگران تحمیل کند، چه باید کرد؟

دامن پاک جامی با موضعی قاطع گفت:ایران جلوی آمریکا زانو نخواهد زد. همه (جهان) آنچه را که در آمریکا در خصوص زانو گذاشتن برگردن یک سیاهپوست را دنبال کرده اند. اما این بدان معنا نیست که آمریکا می تواند زانوی خود را بر گردن ملت ما نیز بگذارد.

سفیر ایران سابقه کشورش به عنوان یک ملت "باستانی" را که در عصرهای گذشته مرکز امپراتوری پارس (و در مسیر جاده ابریشم) بوده و نیز انقلاب ۱۹۷۹ که به براندازی رژیم سرسپرده شاه و وضع اولین تحریم‌های آمریکا علیه ایران منجر شد، یادآوری کرد و اطمینان داد: " در مواجهه با سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران ما نیز سیاست مقاومت حداکثری را در پیش گرفته ایم". مقاومتی که می تواند با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور به نفع آن نیز باشد.

وی تاکید کرد که ایران کشور بزرگی است ، در همسایگی ما ۱۵ کشور قرار دارند، با آنها، با کشورهای غرب و شرق داد و ستد می کنیم و خواهان آن هستیم که به همکاری با شرکای غربی خود بویژه اتحادیه اروپا نیز ادامه دهیم.

وی در ادامه گفت: اما اتحادیه اروپا می بایست بین رعایت مساوات و توازن در همکاری با شرکای خود نظیر ایران یا تبعیت و همراهی با دستورات و اوامر ایالات متحده تمایز قائل شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 587149 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟