ظریف: برجام را کاملا با چشم باز امضا کردیم

به گزارش رکنا، ظریف در نشست گفت و گوهای مدیترانه 2020 که به ‌همت موسسه ایتالیایی مطالعات سیاست خارجی و با همکاری وزارت امور خارجه این کشور برگزار شد، گفت: برای ما مهم نیست که چه کسی در انتخابات پیش رو در آمریکا پیروز شود، بلکه مهم این است که ما شاهد اصلاح رفتار واشنگتن در قبال ایران باشیم.

ظریف تاکید کرد: هر کسی که بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا تکیه خواهد زد، باید به سمت جبران خسارات و زیان هایی گام بردارد که علیه ایران تحمیل شده است.

ظریف با اشاره به تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران نیز گفت کسانی که ادعا می کنند ایران را در زمینه اقلام دارویی تحریم نکرده اند باید بدانند که ایران به دلیل تحریم های بانکی ، امکان دسترسی به عملیات های بانکی بین المللی را ندارد و به همین دلیل امکان خرید دارو برای ایران وجود ندارد.

ظریف با تاکید بر اینکه دیپلماسی موثرترین ابزار برای حل تمام مسائل جهانی است، با اشاره به برجام گفت: برجام یک دستاورد بزرگ در عرصه دیپلماسی بود که با کار سخت و مذاکرات جدی و طولانی ایجاد شد.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است، به موضوع مکانیسم حل اختلاف برجام اشاره کرد و گفت: ما برجام را کاملا با چشم باز امضا کردیم و به همین خاطر، مکانیسم حل اختلاف را درست بجا استفاده کرده ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی تصریح کرد که حرکت ایران به سمت مکانیسم حل اختلاف نه تنها بر خلاف برجام نیست بلکه عین مقررات و مفاد برجام است.

ظریف گفت: ایران با وجود گذشت پنج سال از امضای توافق هسته ای، به دلیل کارشکنی های برخی طرف های مقابل و بی تعهدی های اروپایی ها، هنوز فواید اقتصادی برجام را کسب نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه این اروپایی ها هستند که به تعهدات برجامی خود عمل نکرده اند، تصریح کرد اگر آنها به تعهدات خود بازگردند، ایران حاضر است تمام تعهدات خود را از سر بگیرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه به نفع اروپایی ها است که به تعهدات خود در قبال برجام پایبند باشند گفت ایران 40 سال است که از عهده سخت ترین تحریم ها بر آمده است.

وی درباره تکاپوی آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی ایران گفت: طبق برجام، پنج سال زمان برای پایان تحریم تسلیحاتی ایران تعیین شده و مورد توافق قرار گرفته است. این یک امر توافق شده مطلق است و هیچ کسی نمی تواند آن را تغییر دهد.

ظریف در ادامه به فروش انبوه تسلیحات و تجهیزات نظامی آمریکا به کشورهای مختلف به عنوان یکی از عوامل تشدید بی ثباتی و ناآرامی در جهان اشاره کرد و گفت تنها میزان سلاحی که آمریکا هر سال به عربستان می فروشد، سه برابر کل بودجه نظامی و دفاعی ایران است.

ظریف در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه برخی اروپایی ها معتقدند لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ممکن است سبب افزایش بی ثباتی در منطقه شود، گفت: اصلا این طور نیست که اروپایی ها بخواهند این تحریم را لغو کنند بلکه این کار باید بطور خودکار طبق توافق به امضاء رسیده در برجام انجام شود. طبق توافقی که انجام شده، این تحریم‌ها به‌طور اتوماتیک برداشته خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص سوریه نیز به مذاکرات معروف به روند آستانه اشاره کرد و گفت: خوشحالیم که روند آستانه توانسته نتایج مثبت در سوریه به دنبال داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه همه کشورها باید کمک کنند تا ضمن بهبود شرایط در سوریه، زمینه برای بازگشت آوارگان سوری به وطن خود فراهم شود، گفت: در نهایت این خود مردم سوریه هستند که باید درباره سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند. همه بازیگران خارجی فقط و فقط وظیفه دارند که بهبود شرایط در سوریه را تسهیل کنند نه اینکه خواسته های خود را به ملت سوریه تحمیل کنند.

ظریف در خصوص مسئله فلسطین طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی نیز با اشاره به دهها سال رنج و درد مردم مظلوم فلسطین، تاکید کرد: راه حل جمهوری اسلامی ایران برای حل مسئله بغرنج فلسطین، دموکراسی و برگزاری رفراندوم است تا فلسطینی ها خود درباره سرزمین خودشان تصمیم بگیرند.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مخالف طرح ایجاد دو کشور مستقل به عنوان راه حل مسئله فلسطین است گفت حتی کسانی که به راه حل تشکیل دو کشور مستقل اعتقاد دارند باید بدانند سیاست های آمریکا حتی چشم انداز روشنی برای محقق شدن طرح تشکیل دو کشور باقی نگذاشته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 583933 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟