ایران اجازه نمی‌دهد حقوق بشر به ویروس سیاست آلوده شود

به گزارش رکنا، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد که حقوق بشر به ویروس سیاست آلوده شود.

 علی باقری کنی با حضور در برنامه "کنکاش" که شامگاه شنبه (هفتم تیر) از شبکه جام‌جم سیما پخش شد، در پاسخ به سوالی در خصوص نگاه کشورها به مساله حقوق بشر و رفتارهای متناقض به این مساله و این‌که مثلا در آمریکا حقوق ۱۲ درصد مردم سیاهپوست نقض می‌شود اما توجهی به آن نمی‌شود، اظهار کرد: شاید شما از منظر درستی به موضوع نگاه نمی‌کنید که چنین ذهنیتی برای شما ایجاد شده و این در ذهنتان ابهام است و اگر از منظر دیگری ببینید شاید خیلی هم ابهام نبوده و طبیعی باشد.

وی افزود: کسانی که در دنیا قدرت دارند برای این‌که منافع خود را تامین کنند و سیاست‌هایشان را پیش ببرند، از همه ظرفیت و امکانات استفاده می‌کنند و هدف و منفعت برای آنها مهم است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خاطرنشان کرد: بنابراین برای کسی که مبنایی در ذهن دارد، مردمی که در ایران زندگی می‌کنند و توسط گروهک‌های تروریستی مورد هجمه قرار می‌گیرند و جان خودشان و فرزندانشان به خطر می‌افتد که در طول ۴۰ سال گذشته ۱۷ هزار نفر کشته شده‌اند که همه از مسئولین نبودند و مردم عادی هم جزو آنها بوده‌اند.

باقری کنی گفت: شما بر اساس معیاری مسئله را می‌بینید که اگر حقوق انسانی مهم است این افراد هم انسان هستند و چرا جان آنها مورد خطر قرار گرفته است؟ حال چطور عده‌ای از این گروه‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کنند؟ اما از نظر آنها این‌گونه نیست. مثلاً آنها نیروی نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلانی را که وظیفه‌اش دفاع از تمامیت ارضی و امنیت کشور است، به عنوان گروهک تروریستی معرفی می‌کنند و یا حزب‌الله لبنان که باعث خروج رژیم صهیونیستی از لبنان شد را، تروریست خطاب می‌کنند و همچنین حشدالشعبی که در عراق از مردم حمایت می‌کند و جلوی رشد داعش را گرفته و یا انصارالله یمن را تروریست می‌نامند. بنابراین وقتی از منظر آنها به مسئله نگاه می‌کنیم چیز عجیبی اتفاق نمی‌افتد و بشر و حقوق بشر اصلا برای آنها مطرح نیست.

وی یادآور شد: ترامپ چندبار بر این مساله تاکید کرده که "ما {آمریکا}بیش از ۷ هزار میلیارد دلار در منطقه غرب آسیا هزینه کرده‌ایم، اما امروز هیچ چیز در این منطقه نداریم و اما اگر من بخواهم به عنوان رئیس جمهور آمریکا به افغانستان و عراق بروم باید شبانه به پایگاه‌هایمان وارد شوم."

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: حال سوال این است که با این همه هزینه‌ای که آمریکایی‌ها کرده‌اند، اتفاقی هم در این منطقه افتاده است که تعداد زیادی انسان‌ اعم از پدر و مادر و فرزند کشته شده‌اند. ولی برای آنها چه فرقی دارد؟

باقری تصریح کرد: وقتی دقت می‌کنیم کاری که این کشورها انجام می‌دهند برای تامین حقوق ملت آمریکا نیست و شاهد هستیم که خیلی از آمریکایی‌ها در این اتفاقات کشته شده‌اند، بلکه آنجا اقلیتی وجود دارد که تحت لابی رژیم صهیونیستی و کاخ سفید قرار داشته و منافع آنها مهم است. بارها اتفاق افتاده که دولت آمریکا منافع ملتش را برای منافع صهیونیست‌ها قربانی کرده است.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه در مورد مسئله کرونا، مبنی‌بر این‌که شاهد بودیم که بیشترین کشته‌ها سیاهپوست‌ها بودند، بیان کرد: آمریکا جزو آخرین کشورهایی بود که وارد کارزار کرونا شد. همچنین امکانات زیادی نیز داشتند ولی عملاً که با آن مواجه شدند شکست خوردند و خودشان نیز بر این امر اذعان کردند. اما کشور ما که سال‌هاست تحت تحریم است و دو سال اخیر نیز به شدت تحریم‌ها افزایش پیدا کرده و عرصه تحریم توسط اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها افزایش یافته (اروپایی‌ها نمی‌توانند حفاظی برای خود در این رابطه ایجاد کنند)، اما در طرف مقابل مانند کشورمان علی‌رغم تحریم‌ها توانستیم با استفاده از اندیشه‌ها و اندوخته‌های گذشته‌مان مانند جنگ و هوشمندی مدیریت، موفق عمل کنیم و مدتی که گذشت حتی توانستیم تجهیزات پزشکی مبارزه با کرونا را به کشورهای اروپایی صادر کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ادامه گفت: در دیدار اخیر با سفرای کشورهای اروپایی، این مساله را اعلام کردم که با توجه به تحریم‌ها و با صدور تجهیزات پزشکی به کشورهای اروپایی، جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد که حقوق بشر به ویروس سیاست آلوده شود و ما عملا با صادرات تجهیزات مقابله با کرونا به این کشورها عملا حقوق بشر را به آنها آموزش دادیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

ایسنا

کدخبر: 580945 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟