ظریف راهی مسکو شد

به گزارش رکنا ، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه در راس هیأتی به ترکیه سفر کرده بود، دقایقی قبل استانبول را به مقصد مسکو ترک کرد.

وزیر امور خارجه ایران در سفر به ترکیه دو دور گفت‌وگو و تبادل نظر با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی داشت.

امضای یادداشت تفاهم مربوط به املاک و ابنیه دیپلماتیک دو کشور و همچنین آماده سازی لیست جدید کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی نیز از دیگر موضوعات کاری وزرای امور خارجه‌ ایران و ترکیه در این دیدارها بود.

ظریف قرار است امروز در مسکو با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که عصر (یکشنبه) ۲۵ خرداد ماه در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ترکیه به استانبول سفر کرد، در توئیتی درباره این سفر نوشت: گفت‌وگوهای سازنده‌ای با دوستم مولود چاووش اوغلو (وزیر خارجه ترکیه) و دیگر مقامات ارشد این کشور در استانبول داشتم و تبادلات عمیق و تصمیمات مفیدی در راستای همکاری‌های دوجانبه و همچنین موضوعات منطقه‌ای و جهانی صورت گرفت. رایزنی‌های نزدیک حائز اهمیت است.مقصد بعدی مسکو است.

اولویت ما همسایگان هستند

وزیر خارجه همچنین عنوان کرد: همسایگان همیشه در اولویت ما هستند.

وی در بدو ورود به استانبول عنوان کرد: روابط دو کشور ایران و ترکیه در حوزه‌های مختلف تنگاتنگ است، اما نیاز به مشورت‌های مستمر دارد. به دلیل کرونا این مشورت‌ها در سطوح بالای دو کشور انجام نشده است، هر چند که رؤسای جمهوری و وزرا و مسئولان کمیسیون مشترک تلفنی گفت‌وگو کردند.

ظریف افزود: ضروری دیدم سفری به ترکیه برای مسائل دوجانبه و گفت‌وگو درباره از سرگیری روابط اقتصادی و همکاری‌های انرژی و مسائل منطقه‌‌ای داشته باشم.

وزیر خارجه ایران دو دور گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای خود داشت و پس از آن نیز در نشست خبری مشترک شرکت کرد و گفت: تا پایان این ماه انتقال گاز طبیعی به ترکیه از سر گرفته می‌شود و برقراری پروازها بین 2 کشور نیز در آینده در برنامه قرار دارد.(اینجا بخوانید)

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از این در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس درباره سفر ظریف به مسکو عنوان کرده بود: ظریف در این سفر درباره روابط دوجانبه ایران و روسیه، برجام و مسائل منطقه‌ای با همتای خود بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

موسوی پیش از این از سفر ظریف به دو کشور همسایه در آینده نزدیک خبر داده بود. البته به جزییات بیشتری اشاره نکرده بود. او در این باره گفت: شرایطی که کرونا به وجود آورده رفت و آمدهای دیپلماتیک را تحت تاثیر قرار داده است و کشورها و مقامات خارجی و داخلی ما ترجیح دادند از طریق ویدیو کنفرانس و دیپلماسی از راه دور سیاست خارجی را دنبال کنند، اما در این شرایط هم سعی شد تا جایی که امکان دارد و شرایط اجازه بدهد سفرهایی انجام شود که سفر برخی مقامات ایران به افغانستان و سفر ظریف به سوریه را شاهد بودیم.

وی افزود: سفر به یکی دو کشور در دستورکار وزارت امور خارجه است و اگر شرایط مهیا شود آقای ظریف انشاءالله به یکی دو کشور سفر خواهد کرد.

«ماریا زاخارووا» در کنفرانس خبری روز پنجشنبه گفت: «روز ۱۶ ژوئن، وزیر خارجه ایران جواد ظریف برای یک سفر کاری به مسکو خواهد آمد. او برای رایزنی درباره وضعیت روابط روسیه و ایران وضعیت اجرای برجام با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار خواهد کرد.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 577352 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟