211 هزار نفر در زندان‌های کشور هستند / ۲ هزار بیمار مبتلا به ایدز در زندان‌ها داریم

به گزارش رکنا ، اصغر جهانگیر امروز- شنبه - در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه و غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد، افزود: ٢٠١٠ روز طول کشید و ١٠ اولویت برای مدیریت زندانها درنظر گرفتیم و اقداماتی انجام شد.

وی ادامه داد: ایران در میان کشورهای اسلامی چهارمین، در آسیا هفتمین و در جهان چهل وهفتمین کشور به لحاظ تعداد زندانی است.

کاهش 6 درصدی تعداد زندانیان

جهانگیر اضافه کرد: در سال ٩٣، ٢٢۴ هزار نفر در زندانها بودند که اکنون تعداد زندانیان ۶ درصد کاهش یافته است.

وی اظهارداشت: آمار ورودی زندانیان در سال ١٣٩٣، ۵۴٧ هزار بود که در پایان اردیبهشت سال جاری ۴٧٩ هزار نفر شده و ١٢ درصد کاهش یافته، همچنین موجودی متهمان ۵۶ هزار و ٨٠٠ نفر است که اکنون ١٨ درصد کاهش یافته است.

جهانگیر افزود: آمار محکومان ١۵٣ هزار نفر بود که اکنون ١۵١ هزار نفر است.

رئیس سابق سازمان زندان‌ ها گفت: جرایم اموال و مالکیت در سال ٩٩، ٢٣ درصد رشد داشته همچنین جرایم مواد مخدر ١٩ درصد کاهش یافته است.

عفو رهبری 23 هزار نفر از زندانیان

وی ادامه داد: ٢٣ هزار نفر از زندانیان عفو رهبری را داشتیم و در سال ٩٧ با پیشنهاد ١١٧ هزار نفر مشمول عفو شدند که بیش از ۶٠ هزار نفر آزاد شدند.

وی درباره محکومان مهریه افزود: زندانیان مهریه ۶٨ درصد کاهش یافته اند و اکنون هزار و ٢١٩ محکوم مهریه در زندان هستند.

آزادی ١۵ هزار و ۵۵۵ نفر از زندانهای کشور

جهانگیر اظهار داشت: در سال گذشته با دستور رئیس قوه قضاییه، بازرسی تیم های ویژه از زندانها انجام شد و ١۵ هزار و ۵۵۵ نفر آزاد شدند، هفت هزار نفر تعیین تکلیف و ٧١٢ نفر مشمول تخفیف شدند.

رئیس سابق سازمان زندان‌ ها گفت: ١٨٧ هزار نفر کمتر از ١٠ روز در زندان بودند همچنین پرونده محکومان مالی ١٢ درصد کاهش یافته است.

جهانگیر اظهار داشت: ٣٨ درصد از زندانیان در جرایم مواد مخدر، ٣٠ درصد جرم سرقت و ١٠ درصد جرایم علیه اشخاص در زندان به سر می برند.

رئیس سابق سازمان زندانها افزود: با شیوع کرونا در زندان ها از هفتم اسفند، مرخصی زندانیان شروع شد تا پایان اردیبهشت ماه ۱۲۸ هزار زندانی مرخصی گرفتند و خواهشمندم که در بازگشت آنها هم مراقبت شود. کسانی که شرور نیستند و امکان تجدید مرخصی هست این اتفاق بیفتد زیرا ممکن است موج دوم بیماری را داشته باشیم.

وی اظهار داشت: سیستم هوشمند در زندان ها برای انبار دارو و اعزام و بستری ایجاد شده، همچنین راه اندازی سیستم آرشیو الکترونیک پرونده زندان ها و راه اندازی سیستم اشتغال و حرفه آموزی زندانیان انجام شده است.

جهانگیر اضافه کرد: ساماندهی کارت های بانکی زندانیان و نصب و هوشمند سازی هشت هزار تلفن در زندان نصب شده تا از کلاهبرداری زندان ها جلوگیری شود.

2هزار بیمار مبتلا به ایدز در زندان ها داریم

وی افزود: اکنون ۸۰۰ زندانی از پابندالکترونیک استفاده می کنند و چهار هزار پابند داریم که این رقم باید به ۴۰ هزار افزایش یابد.

جهانگیر اضافه کرد: همچنین دو هزار بیمار مبتلا به ایدز در زندان ها داریم و ۳۰۰ هزار کیت تشخیصی سریع اچ ای وی خرید کردیم. درمان هپاتیت سی را شروع کردیم که ۷ هزار زندانی شناسایی شدند همچنین تربیت ۵۰ پزشک درمانگر اچ آی وی را داشتیم و بخش دیالیز نیز راه اندازی شد.

هرگونه تحول مستلزم نیروی انسانی تلاشگر است

رییس جدید سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: دستیابی به هرگونه تحول مستلزم نیروی انسانی تلاشگر است.

رییس جدید سازمان زندان‌ها : زندانبانی یک علم پیشرفته با حساسیت‌های پیچیده است

محمدمهدی حاج محمدی در مراسم معرفی‌اش به عنوان رییس جدید سازمان زندان‌ها گفت: ما مکلف به ایجاد تحول هستیم و این تحول براساس دیدگاه ریاست قوه حرکت به سمت تحقق آرمان های امام راحل و مقام معظم رهبری است و این امر حاصل نمی شود مگر با تحول در اصلاح و تربیت با مشارکت نهادهای مردمی و نیز حرفه آموزی واشتغال با مشارکت بخش خصوصی؛ لذا باید جهت گیری کلیه برنامه های ما بر این دو محور باشد.

وی افزود: زندان و آسیب‌های وارده به زندانیان نتیجه عملکرد اجزای جامعه است لذا رفع این چالش‌ها، نیازمند همت جمعی و مشارکت اجزای حاکمیتی است. پرداختن به این اقیانوس پرتلاطم مستلزم یک نگاه و اقدام جهادی است که دولت و مجلس باید در کنار قوه قضاییه بیش از پیش به مسولیت خود عمل کنند.

حاج محمدی تصریح کرد: دستیابی به هرگونه تحول مستلزم نیروی انسانی تلاشگر است زیرا بزرگترین سرمایه دستگاه، نیروی انسانی است.

وی افزود: زندانبانی یک علم پیشرفته با حساسیت‌های پیچیده است که از نظرها پنهان است و سختی کار این قشر عزیز را کسی نمیبیند. زندانبان باید هم یک پرستار و هم یک مربی دلسوز و نگهبانی توانا و هم مددکار مشوقی باشد که نگهبانی اش توام با دلمشغولی و نجات یک محکوم است. از امروز خودم را همسان شما و یک زندانبان می دانم و برخود می بالم. گوش شنوا و دغدغه ‌ای شما خواهم بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 576250 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟