در نشست خبری امروز سخنگوی قوه قضاییه چه گذشت؟

به گزارش رکنا ، سخنگوی قوه قضاییه در بیست و هفتمین نشست خبری در خصوص آزادی مایکل وایت تبعه آمریکایی زندانی در ایران گفت آزادی این فرد در چارچوب مقررات قانونی و انسان دوستانه بود. به واسطه پیشنهادی که واصل شده بود و همچنین با توجه به اینکه مساعدت ما به استخلاص برخی هم‌وطنان بیگناه مثل دکتر طاهری و عسکری کمک‌می کرد قوه قضائیه با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی پس از اخذ رضایت شاکی خصوصی و پرداخت غرامت از ناحیه محکوم این پرونده، به لحاظ برخی بیماری‌های قبلی این محکوم از جمله ایدز، آزاد شد.

اسماعیلی ادامه داد متولی اصلی زندانیان قوه قضائیه است و از همین جا اعلام می‌کنم آقایان جایگاه خود و قوه قضائیه را بدانند و بدون هماهنگی با قوه قضائیه وعده آزادی زندانیان تبعه خارجی را ندهند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که شنیده شده یکی از جاسوسان سیا به اعدام محکوم شده است آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: اخیراً فردی به نام سید محمود موسوی مجد که به سرویس موساد و سیا وصل شده بود در قبال اخذ دلارهای آمریکایی برای آنها در حوزه‌های امینتی از جمله سپاه قدس و محل استقرار شهید سلیمانی اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده بود؛ با حکم دادگاه انقلاب به اعدام محکوم و دیوان عالی این حکم را تأیید کرده است و به زودی این حکم اجرا می‌شود.

اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: اقدامات متعددی در خصوص معاینه محل و تحقیق محل انجام شد. از ناحیه سازمان قضائی نیروهای مسلح اعلام شد که خانواده جان باختگان می‌توانند شکایت کنند و تا کنون هفتاد خانواده شکایت کردند. در این پرونده تا کنون شش نفر از عوامل ذیربط بازداشت شدند که در روزهای اخیر سه متهم با وثیقه آزاد و سه نفر کماکان بازداشت هستند.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به این سوال که اخیراً یکی از نمایندگان مجلس در رابطه با اخذ رشوه از سوی رئیس یکی از کمیسیون‌های سابق مسائل را مطرح کرده است آیا این موضوع رسیدگی شده است؟ گفت: در این رابطه سازمان بازرسی ورود کرده است و در حال پیگیری موضوع است.

وی در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت گوهر ناز قم به کجا رسید گفت: این پرونده چهار هزار شاکی دارد که دستور تسریع در رسیدگی به آن صادر شده است. متهم اصلی همچنان در بازداشت است و شش متهم دیگر با تأمین آزاد هستند.

اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی گفت: در فرایند رسیدگی به پرونده در دادگاه چهل جلسه برگزار شده و به زودی حکم صادر می‌شود. دو نفر از متهمان این پرونده همچنان بازداشت هستند و ۹ نفر هم با قرار تأمین آزاد هستند.

سازمان بازرسی در حال رسیدگی به ادعای میرسلیم است

رکنا : سخنگوی قوه قضاییه امروز درادامه نشست خبری درباره ادعای یکی از نمایندگان تهران درباره دریافت رشوه یکی از رؤسای کمیسیون‌های مجلس دهم، اظهار داشت: بلافاصله بعد از اعلام این موضوع از ناحیه آقای میرسلیم، حسب دستور ریاست قوه قضاییه سازمان بازرسی کل کشور از ایشان دعوت کرد، هم مطالب ایشان را شنید و هم برخی از اسناد و مدارکی که آقای میرسلیم ادعا می‌کند که این اسناد و مدارک مرتبط با اخذ رشوه از ناحیه یکی از کمیسیون‌های سابق مجلس شورای اسلامی است، دریافت‌ شد. دستور رسیدگی به آن به صورت جدی صادر شد و سازمان بازرسی مشغول رسیدگی به این ادعا و اسناد مرتبط با موضوع است.

وی افزود: موضوع جدید است و در حال طی کردن مراحل آغازین خود است، بلافاصله بعد از اینکه سازمان بازرسی اطلاعاتی در این زمینه ارائه دهد، آن را گزارش خواهیم داد. قوه قضائیه ضمن اینکه بارها اعلام کرده است که اگر افراد از جرمی مطلع می‌شوند، بهتر است به جای رسانه‌ای کردن آن، به قوه قضائیه اعلام کنند اما اگر موضوعی رسانه‌ای هم می‌شود خود قوه قضاییه به موضوع ورود پیدا کرده و به صورت جدی برای بررسی آن اقدام می‌کند.

اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در موضوع پرونده مهم هفت تپه که دارای ابعاد پیچیده و فساد بزرگی بود شاهد بودیم افردی در جلسه اول دادگاه حضور یافتند اما در جلسات بعدی حضور نیافتند و اعلام شد که به دلیل کامل نبودن تحقیقات بوده است در صورتی که در صورت عدم تکمیل پرونده، متهم در جلسه دادگاه حضور نمی‌یابد، با توجه به اینکه این شخص (شهید زاده) دارای ارتباطاتی هست، می‌توان این مسئله را ناشی از فشارهایی خارج از دستگاه قضا دانست؟ گفت: بخشی از پرونده به دادگاه آمده و بخشی از آن در دادسرا است.

بازگشت زندانیان از مرخصی

سخنگوی قوه قضاییه در بیست و هفتمین نشست خبری در خصوص بازگشت زندانیان از مرخصی گفت: این زندانیان به گروه‌های مختلف تقسیم شدند اولین گروه ۳۷۰۰ نفر بودند که در عید فطر عفو شدند. به گروه دیگری از آنها آزادی پایان حبس و برخی از زندانیان از تعلیق اجرای مجازات برخوردار شدند. برخی از زندانیان مشمول بازنگری حسب قانون جدید شدند تا به زندان بازگردند؛ روند بازگشت زندانیانی که به لحاظ نوع جرم باید به زندان بازگردند آغاز شده است.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به قتل رومینا اشرفی در روزهای اخیر انتقاداتی نسبت به بحث مجازات پدرش، مطرح شده، به نظر شما به عنوان سخنگوی قوه قضاییه، قانون مجازات در این زمینه نیاز به اصلاح دارد؟ گفت: قتل رومینا اشرفی و هر نوع قتل نفس دیگر از منظر قوانین جزایی در زمره جنایات و مستوجب مجازات سنگین است که نوع قتل فرق ندارد چه خودکشی و چه برادر کشی و همسرکشی و فرزندکشی و پدرکشی و مادرکشی و هر نوع قتلی باشد را ما جنایت می دانیم و معتقدیم با کسانی که مرتکب جنایات می شوند باید قاطعانه و عبرت آموز برخوردکرد. در این پرونده اینگونه اقدام خواهد شد.

وی افزود: برخی در این جا داعیه مهربان تر از مادر نشوند. کسانی که در داخل کشور یادمان نرفته مخالف قصاص بودند و علیه لایحه قصاص راهپیمایی میکردند و مقاله می نوشتند داعیه مهربان تر از مادر نشوند. قوه قضاییه قاطع و عبرت آموز برخورد می کند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: اگر قانون تشدید شود مجازات فعلی عمل می کنیم کما اینکه قوه در لایحه صیانت و کرامت و حفظ حرمت بانوان در بخش مربوط به جنایت مربوط به قتل عمدی بانوان اگر به هر دلیلی منتهی به قصاص نشود پیشنهاد تشدید مجازات داده و مجازات در لایحه پیش بینی شده است و نسبت به مجازات در قانون فعلی ما شدیدتر است. باز هم قانونگداری با نمایندگان است؛ چه در قالب همین لایحه‌ای که بعداز گذشت ۹ ماه از زمانی که آن رابه دولت دادیم آن را به مجلس تقدیم کنند و چنانچه مجلس در همین لایحه‌ای که به مجلس می رود وچه در اصلاح قوانین حتما ضوابط قانونی لحاظ می شود و در قتل‌های فجیع و انتخاب مجازات حتما مجازات اشد اعمال می‌شود.

اسماعیلی افزود: ما به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنیم و حکم می‌دهیم. بخشی از مجازات به عهده اولیای دم است البته ما توصیه به عفو و گذشت داریم و کما اینکه با احکام قصاصی که صادر و به مرحله اجرا رسیده بود در سال گذشته با وساطت بخش‌های مربوطه بیش از ۳۸۰ حکم قصاص با رضایت اولیای دم منتفی شد و از لحاظ جنبه عمومی جرم مجازات شدند.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه ادامه جلسات طبری غیرعلنی است؟ گفت: تشخیص علنی یا غیرعلنی بودن با دادگاه است. البته از ناحیه دادگاه و هیات قضایی به ما چیزی منعکس نشده که بخش هایی از پرونده دادرسی غیرعلنی داشته باشد اما تشخیص نهایی آن با دادگاه است.

در پرونده های مفاسد اقتصادی میان قاضی و سایر متهمان تفاوتی قائل نیستیم

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه نشست خبری درخصوص فساد برخی از قضات رسیدگی کننده به پرونده های اقتصادی و اینکه چرا نام آنها اعلام نمی شود، گفت: اولا ما تخلفات قضات را در دو بخش می دانیم.

وی ادامه داد: یک بخش در دادگاه رسیدگی به صلاحیت قضات رسیدگی می شود و بخشی هم در دادگاه کیفری رسیدگی می شود. در قانون هم نیامده که اگر قاضی سلب صلاحیت شد باید نامش مطرح شود.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: ما در حوزه پرونده های مفاسد اقتصادی میان قاضی و سایر متهمان تفاوتی قایل نیستیم و هر کجا که فسادی رخ بدهد اسامی متهمان را اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: قانون برای اعلام اسامی در نظر گرفته است؛ هرکجا این شرایط بر متهمان صدق کرد اسامی را اعلام می کنیم که البته این هم دو بخش دارد برخی پرونده های جرایم اقتصادی است که در اثنای رسیدگی هم می توانیم اعلام کنیم یا پرونده های که با اذن رئیس قوه قضاییه بازتاب افکار عمومی دارد و برای انتشار نام متهمان اجازه گرفته می شود و بخش دیگر هم پایان رسیدگی است.

وی با اشاره به پرونده طبری افزود: برخی از قضات در این پرونده مطرح هستند و نامشان هم اعلام شده است و همین جا هم اعلام می کنیم که استقبال می کنیم از مطلبی که دیشب اعلام شد و یکی از قضات متهم در این پرونده که خارج از کشور است پیام داد که آماده بازگشت به کشور و دفاع از اتهامات خود است و اعلام کرد به قوه قضاییه اعتماد دارد.

اسماعیلی اظهارداشت: ما به همه متهمان توصیه می کنیم به کشور بازگردند و از خودشان در دادگاه دفاع کنند و اجازه دهند با حضور خودشان رای قانونی صادر شود.

لایحه صیانت از بانوان در کمیسیون لوایح دولت است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه لایحه صیانت از بانوان در چه مرحله ای است، گفت: ما هم از معطلی رسیدگی به این لایحه ناراحت بودیم؛ این لایحه در کمیسیون لوایح دولت است و خوشحال شدیم که رییس جمهور دستور تسریع در رسیدگی به این لایحه را دادند.

١٢٨ هزار و ۶٠٠ زندانی به مرخصی رفتند

اسماعیلی درخصوص مرخصی زندانیان و اینکه چه نظارتی بر این افراد وجود دارد زیرا مسئولان پلیس می گویند این افرادی که به مرخصی رفته اند مرتکب جرم می شوند، گفت: این ادعایی که تعدادی از زندانیان در حال مرخصی مرتکب جرم جدید شده اند نمی گویم اصلا این اتفاق رخ نداده اما با حجم ادعا منطبق نیست.

وی افزود: تا امروز ۱۲۸ هزار و ۶٠٠ زندانی به مرخصی رفته اند و اگر تعداد اندکی جرم مرتکب شده اند نباید این اقدام اثربخش و خداپسندانه را زیر سوال ببریم؛ عدد مجرمان عددی نبوده است که باعث نگرانی ما شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 575237 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟