نشست مجازی" شخصیت و جایگاه امام خمینی(ره) " در ژاپن برگزار شد

به گزارش رکنا ، در این نشست فاطمه طباطبایی عروس حضرت امام(ره) و استاد دانشگاه به عنوان سخنران اصلی حضور یافتند و در ادامه سبا بابایی (کونیکو یامامورا) ژاپنی مقیم ایران و مادر شهید دفاع مقدس، کنجی تومیتا ایران شناس، حجت الاسلام ابراهیم ساوادا اسلام شناس و رایزن فرهنگی کشورمان در ژاپن به به بیان دیدگاههای خود پرداختند.

در ابتدای این نشست رایزن فرهنگی سفارت ایران در سخنانی به فعالیت‌های انجام شده به ویژه در دوره کرونا و برگزاری برنامه‌های متنوع در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: این برنامه به مناسبت سی و یکمین سالگرد ارتحال شخصیتی بزرگ، جهانی و شناخته شده برگزار می شود که با طلوع ارزشمند خویش برای همه مسلمانان و آزادی خواهان جهان، امید را به ارمغان آورد. شخصیتی بی نظیر در عرصه جهانی که با گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی و ۳۱ سال از ارتحال امام(ره) یاد او و عشق به او در دل همه ایرانیان، مسلمانان و علاقه مندان در سراسر جهان زنده است.

استقبال و بدرقه امام راحل در تاریخ بی نظیر بود

دیوسالار در توصیف جایگاه امام خمینی(ره) به سخن تعدادی از رهبران و اندیشمندان جهانی اشاره کرد و افزود: هزاران شخصیت، رهبر و اندیشمند در جهان درباره این شخصیت بزرگ سخن گفته‌اند و به راستی امام(ره) رهبری بودند که برای خدا، حق و حقیقت گام برداشتند و علیرغم جایگاه رهبری بالایی که داشتند، همواره با مردم و در کنار مردم در اوج ساده زیستی، تواضع و مهربانی بودند و تنها رهبری که در مراسم استقبال او برای ورود به کشور و در پیروزی انقلاب میلیون ها ایرانی حضور پیدا کردند و پس از گذشت بیش از ۱۰ سال رهبری ملت بزرگ ایران، در بدرقه و مراسم تشییع او نیز بیش از ده میلیون و دویست هزار نفر شرکت کردند که این استقبال و بدرقه در تاریخ بی نظیر است.

امام راحل رهبر سیاسی و هم مرجع دینی برای مسلمانان جهان بودند

در ادامه این نشست مجازی فاطمه طباطبایی عروس امام(ره) و استاد دانشگاه ضمن قدردانی از رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در ژاپن، به ابعاد شخصیتی امام اشاره کرد و گفت: ایشان هم رهبر سیاسی بودند و هم مرجع دینی برای مسلمانان جهان که افکار و اندیشه ایشان موجب ایجاد تحولات جدی در جهان گردید و ابعاد شخصیتی ایشان در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه های سیاسی، علمی، خانوادگی و ... قابل بررسی است.

وی افزود: امام در حوزه‌های مختلف علمی تلاش و تحصیل کردند و آثار گرانقدری که مورد استفاده اندیشمندان بزرگ جهان نیز می باشد از ایشان بر جای مانده است. ضمن آن که علیرغم این جایگاه بزرگ سیاسی و دینی، همواره در زمینه های خانوادگی و ارتباط با مردم اخلاقی رفتار می کردند و اهل رعایت همه جوانب بودند که برگرفته از نگاه دقیق ایشان از اسلام بود و می توان گفت امام(ره) جمال و جلال را همزمان داشتند.

طباطبایی تاکید کرد: از دیدگاه امام، اسلام دین جامع و کاملی است که برای رشد و تعالی انسان دستورات لازم را ارائه نموده و با عقلانیت و اخلاق همراه است و لذا اخلاقی زیستن بسیار مهم است تا زندگی سعادتمندانه در اختیار قرار گیرد، در غیر این صورت اگر دین با اخلاق و عقلانیت همراه نباشد موجب انحرافی خواهد شد که هم خودشان و هم دنیا را دچار آسیب می کنند.

وی با بیان این که هر انقلابی یک پیام دارد، افزود: پیام انقلاب امام (ره) معنویت گرایی، دین گرایی و بازگرداندن دین به جامعه بود تا انسان، عظمت و عزت خودش را حفظ کند و به سعادت دست یابد و ویژگی های منحصر به فرد دینی، اخلاقی، معنوی و ... حضرت امام(ره) موجب گردید تا به عنوان رهبری محبوب با استقبال و بدرقه با شکوه از سوی مردم مواجه باشند و قلبی مطمئن و آرام داشته باشند که در وصیتنامه خودشان هم اشاره نمودند.

سخنران بعدی این برنامه تومیتا ایران شناس و مترجم کتاب "ولایت فقیه" بود که در خصوص تالیفات و دیدگاه‌های امام (ره) مطالبی را بیان کرد و گفت: امام (ره) همواره تاکید داشتند که توسعه علم و دستیابی به پیشرفت علمی ضروری و مهم است اما فقط این پیشرفت ها و این که مثلا می‌توان انسان را به فضا فرستاد و ... برای سعادت و تکامل انسان کافی نیست و برای من بسیار جالب بود که این دیدگاه در میان برخی از دانشمندان ژاپنی نیز وجود دارد ضمن آن که نظرات ایشان در زمینه حکومت و سیاست بسیار مهم و اساسی است.

نظر حجت الاسلام ساوادا درباره امام (ره)

حجت الاسلام ساوادا معاون پژوهشی جامعه المصطفی(ص) ژاپن و اسلام شناس هم در سخنانی گفت: امام (ره) یک رهبر، مرجع دینی و عارف بود که با عقلانیت و اخلاق عمل می کرد و همواره به انسان‌ها، مردم و خانواده محبت و علاقه داشت ضمن آن که به عنوان کسی که رهبر یک انقلاب بزرگ بود، بر خلاف دیگر انقلاب‌ها، دین را اجتماعی کرد و به صحنه سیاست و جامعه آورد چرا که معتقد بودند دین اسلام، دستورات و قوانین اجتماعی و متعالی را برای جامعه و حکومت ارائه کرده که می‌تواند باعث هدایت و تعالی شود.

امام دارای جذابیت و عظمت فراوانی بودند

سبا بابایی (کونیکا یامامورا) ژاپنی مقیم ایران هم که به عنوان مادر شهید فرزند خود را در دفاع مقدس تقدیم نمود در این نشست به دو دیدار خود با امام (ره) اشاره کرد و گفت: امام دارای جذابیت و عظمت فراوانی بودند و در نوبت اول که به دیدار ایشان رفتم نتوانستم سخن بگویم و در دیدار دوم خودم را معرفی کردم و با ایشان صحبت کردم و امام معتقد بودند که جبهه و جنگی که عراق به ایران تحمیل کرد و در ایران به عنوان دفاع مقدس مطرح است، دانشگاه است و فرزند من هم به عشق امام و اسلام به جبهه رفت و شهید شد.

وی اضافه کرد: مردم به امام(ره) اعتقاد قلبی داشتند و به فرمان ایشان گوش می‌دادند و وقتی دستور می‌دادند که علیرغم حکومت نظامی به بیرون بیایند، مردم گوش می‌دادند و همه به خیابان ها آمدند و نهایتا انقلاب ایران پیروز شد و سال‌ها قبل از پیروزی وقتی از ایشان سئوال می کردند که برای آینده انقلاب و اداره کشور به چه کسانی اعتماد دارند به کودکی که در گهواره بود اشاره کردند و گفتند به این‌ها که جوانان آینده خواهند بود و دیدیم که سال‌ها بعد همین کودکان در راه پیروزی انقلاب و همچنین جنگ حضور پیدا کردند و ایران را به استقلال و آزادی رساندند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 574733 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟