شروع فعالیت‌ها به معنای عادی شدن شرایط نیست

به گزارش رکنا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور امشب در برنامه نگاه یک با اشاره به وقایع سال گذشته و سال جاری، اظهار کرد: یاد حضرت امام خمینی (ره) و ۱۵ خرداد را گرامی می‌دارم. یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شرایط ویژه‌ای برگزار شد، موضوع کرونا و شهادت شهید سلیمانی، سقوط هواپیما و اعتراضات دی ماه را پیش از برگزاری انتخابات داشتیم.

وزیر کشور افزود: هیچ گونه مشکل امنیتی در انتخابات نداشتیم. ۵۰۰ نفر به عنوان مجری و ۴۶ هزار بازرس داشتیم که در مجموع یک میلیون نیروی اجرایی در انتخابات مجلس حضور داشتند.

رحمانی فضلی یادآور شد: اگر مشکل کرونا را نمی‌داشتیم دومین دوره انتخابات در خرداد ماه جاری برگزار می‌شد، اما با توجه به شرایط کرونایی در شهریور ماه برگزار خواهد شد.

رحمانی فضلی ادامه داد: ۱۱۲۳ هیات انتخاباتی با تعداد ۱۷۹۵۲ نفر عضو هیات اجرایی داشتیم، دولت لایحه جامع انتخاباتی را به صورت دو فوریتی به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد؛ ولی مجلس فرصت نکرد که لایحه را بررسی کند.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به اینکه باید در انتخابات احزاب با هویت بیشتری حضور یابند، گفت: درباره برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک، ۲۵ فرآیند در انتخابات داشتیم که ۲۳ مورد آن الکترونیکی بود، تنها ۲ مورد اخذ و شمارش الکترونیکی نبود. ۵۸ هزار دستگاه تشخیص هویت با نظارت شورای نگهبان سفارش دادیم، در این انتخابات از استفاده تکراری شناسنامه برای رای جلوگیری کردیم، اصلا این آمادگی را داریم که شورای نگهبان نرم‌افزار را ایجاد کند و ما نظارت کنیم و یا با هم اینکار را انجام دهیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه انتخابات از سلامت کامل برخوردار بود، یادآور شد: آمادگی کامل برای برگزاری کامل انتخابات الکترونیکی از سوی وزارت کشور وجود دارد.

وزیر کشور با اشاره به آخرین اقدامات برای کنترل مدیریت بیماری کرونا، بیان کرد: بیماری کرونا یک اپیدمی کلی در دنیا است، ابتدا باید از مردم تشکر کنیم، به صورت کلی باید از مردم تشکر کنیم امروز وزارت بهداشت یک نظر سنجی معتبری را در ستاد اعلام کرد بیش از ۹۸ درصد مردم همکاری مناسبی داشتند. ستاد ملی مقابله با کرونا با ریاست رئیس جمهور تشکیل شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه وزارت کشور برای مقابله با ویروس کرونا در کنار وزارت بهداشت است، گفت: در حال حاضر به جایی رسیدیم که تجهیزات کامل و با پزشکان با تجربه‌ای داریم. نیروی‌های مسلح ۵ هزار تخت استقرار کردند. رهبر معظم انقلاب نقش تاثیر گذاری در مبارزه با کرونا داشتند؛ ایشان در این زمنیه دستور دادند تصمیمات ستاد در جایگاه قانون است.

او با اشاره به اینکه روند ابتلا به بیماری کرونا کاهشی و با ثبات است، یادآور شد: ما در سطح کشور توانستیم کنترل‌های فیزیکی را انجام دهیم. همه این‌ها به مدت ۲ ماه انجام شد؛ الگوی مدیریت کرونایی می‌تواند یک الگوی اجرایی مناسب باشد؛ البته ما در ابتدای سال هم با همان همدلی توانستیم در کنار هم باشیم.

رحمانی فضلی گفت: برخی کشور‌ها مثل آمریکا، انگلستان و سوئیس اصلا تصمیم گرفتند هیچ کاری نداشته باشند، در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد مشاغل به کار خود برگشته اند.

وزیر کشور بیان کرد: صداوسیما و رسانه‌ها در مدیریت افکار عمومی برای مبارزه با کرونا، نقش بسزایی داشتند؛ همچنین با حضور مسئولان اصناف بسیاری مصوبات را تصویب کردیم، اما اگر پاساژی رعایت نکند بسته خواهدشد.

وزیر کشور در ادامه گفت: بیش از ٨٥ درصد از فعالیت‌های ما به شرایط عادی برگشته است؛ البته نباید فضا را عادی بدانیم زیرا ویروس کرونا همچنان وجود داشته و امکان برگشت دارد.

رحمانی فضلی یادآور شد: شروع فعالیت‌ها به معنای عادی شدن شرایط نیست؛ بلکه به معنای ایجاد شرایط جدید برای همزیستی مسالمت امیز با بیماری کرونا است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

باشگاه خبرنگاران جوان

کدخبر: 572534 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟