مرور آزادسازی خرمشهر

به گزارش رکنا ، چهارم خردادماه سال ۶۱ است. یک روز از آزادی خرمشهر به دست رزمندگان گذشته و نیروهای ایرانی مشغول تثبیت مواضع خود در اطراف خرمشهر هستند. اما در این میان هم اتفاقات مهمی رخ می‌دهد که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست.

آخرین تلاش رزمندگان ایران در عملیات بیت ‌المقدس

در آخرین تلاش رزمندگان ایران در عملیات بیت ‌المقدس، بامداد امروز، واحد‌هایی از قرارگاه‌های قدس و نصر برای رسیدن به نوار مرزی، در شمال جاده حسینیه، جنوب جاده شلمچه - خرمشهر و نهر‌ خین وارد عمل شدند و هرچند توانستند به اهداف خود برسند، اما به‌دلیل مقابله شدید نیرو‌های عراق فقط موفق به تثبیت مواضع خود در دژ مرزی شلمچه شده و در سایر محور‌ها به عقب بازگشتند. درنتیجه، علاوه‌ بر اینکه رزمندگان ایران به نوار مرزی این مناطق دست پیدا نکردند، بخشی از منطقه شمال نهر خین نیز همچنان در اشغال ارتش عراق باقی ماند.

بررسی طرح عملیات آینده در خاک عراق

فرماندهان قرارگاه مرکزی کربلا پس از بررسی دو عملیات بامداد امروز و با درنظرگرفتن وضعیت و توان کنونی قوای نظامی ایران، عملیات بیت ‌المقدس را پایان‌یافته دانستند و در جلسات بعدازظهر روز جاری، به بررسی طرح عملیات آینده در خاک عراق پرداختند. پس از این سخنان، حاضران در جلسه ابتدا به بررسی استعداد و توان یگان‌های عملیاتی ایران و عراق پرداختند و سپس بصره به‌عنوان هدف اصلی در عملیات بعدی معرفی شد.

تظاهر عراق به عقب‌ نشینی از خرمشهر

یک روز پس از آنکه قوای نظامی ایران خرمشهر را آزاد کردند و هزاران تن از نیرو‌های اشغالگر عراقی را در این شهر به اسارت درآوردند، عراق وانمود کرد که نیروهایش از این شهر عقب‌ نشینی کرده ‌اند.

صبح امروز، بیانیه سخنگوی نظامی عراق از رادیو بغداد پخش شد که در آن آمده است: «روز یکشنبه [۲/۳/۱۳۶۱]، نیرو‌های عراقی تخلیه خرمشهر را آغاز و بامداد سه‌شنبه [۴/۳/۱۳۶۱]، به مرز بین ‌المللی میان دو کشور عقب‌نشینی کردند.» رادیو بی‌بی‌سی ضمن اعلام این خبر گفت: «در این بیانیه تمامی ادعای ایران مبنی‌بر تصرف مجدد خرمشهر توسط نیرو‌های ایران تأیید شده است.»

پاکسازی دو روستای شهرستان بانه از ضد انقلاب

پاکسازی دو روستای شهرستان بانه، اعلام آمار شهدا و مجروحان عملیات پاک‌سازی محور پیرانشهر - سردشت و درخواست استاندار آذربایجان‌غربی برای بازگشت اهالی روستا‌های پاک‌سازی‌شده پیرانشهر مهم‌ترین اخبار مناطق کردنشین غرب کشور است.

همچنین پاسداران سپاه و پیشمرگان مسلمان کرد امروز، در عملیاتی روستا‌های کانی‌نو و شوی از توابع شهرستان بانه را پاک‌سازی کردند. در این عملیات شماری از افراد حزب منحله دمکرات کشته یا مجروح و عده‌ای هم دستگیر شدند.

هجوم ضد انقلاب به یکی از پاسگاه‌های ژاندارمری ساری

گروهی از عناصر مسلح ضدانقلاب به یکی از پاسگاه‌های ژاندارمری ساری هجوم بردند که با رسیدن نیرو‌های کمکی گریختند. افراد مسلح غیرقانونی در آذربایجان‌غربی نیز با بستن جاده ارومیه - سلماس با نیرو‌های ژاندارمری درگیر شدند. ساعت ۰۲:۳۰ بامداد امروز، عناصر ضدانقلاب به پاسگاه ژاندارمری روستای هولار در ۱۵ کیلومتری ساری حمله کردند که پس از حدود نیم‌ساعت درگیری، با رسیدن قوای کمکی و فریاد الله اکبر مردم مسلمان هولار، مهاجمان با تحمل یک کشته و ۴ زخمی گریختند.

تظاهرات ضد حکومتی در برخی از شهر‌های شمالی عراق

مردم برخی از شهر‌های شمالی عراق در تظاهرات ضدحکومتی آسیب بسیاری دیدند. گروهی از مبارزان کرد نیز به یک پل مرزی عراق و ترکیه حمله کردند. در جریان تظاهرات گسترده مردم مسلمان عراق در سلیمانیه، خورمال و سیدصادق که علیه حکومت صدام برگزار شد، ۴۵ نفر از اهالی سلیمانیه شهید، ۲۰ نفر زخمی و تعدادی دستگیر شدند.

تعبیر بی‌بی‌سی و نیویورک تایمز از سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نگرانی حکام منطقه، اطمینان داد که ایران طمعی به خاک دیگران ندارد و تأکید کرد که بزرگ‌ترین حق ما سقوط صدام است. نخست‌وزیر نیز در خرمشهر خواستار ادامه نبرد رهایی‌بخش به رهبری، ولی فقیه تا آزادی کامل قدس شد. بی‌بی‌سی و نیویورک تایمز سخنان رئیس‌مجلس را بیانگر آن دانستند که ایران فقط به باز‌پس‌گرفتن اراضی خود قانع نیست و برای برکناری صدام تا قلب بغداد پیش خواهد رفت.

حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح امروز مجلس، ضمن تبریک آزادی خرمشهر و تشکر از مردم ایران که با حمایت‌های بی‌دریغ خود این پیروزی را امکان‌پذیر کردند، به تشریح اهمیت این واقعه پرداخت و پس از اینکه به حامیان حکومت عراق اطمینان داد که «ما طمعی به خاک شما و هیچ جای دیگر نداریم» تأکید کرد: «ولی برای گرفتن حقوق خود حاضر نیستیم از هیچ چیزی صرف‌نظر کنیم. ما تا آخرین دینار خود را خواهیم گرفت و بزرگ‌ترین حق ما سقوط صدام است که این‌همه جنایت کرده است.»

شرط فرمانده کل سپاه پاسداران برای پایان جنگ

فرمانده کل سپاه پاسداران در مصاحبه ‌ای پایان‌دادن به جنگ را منوط به پذیرش حقوق ایران دانست و تأکید کرد که اگر حقوق ما را ندهند، آن را با زور خواهیم گرفت و تازمانی‌که صدام وجود دارد، این جنگ همچنان ادامه خواهد داشت. وی همچنین درباره موضوع‌هایی ازجمله آموزش و تسلیح مردم عراق، طرح تشکیل گردان‌های قدس با شرکت اسیران عراقی و آمادگی برای اعزام نیرو به سوریه توضیحاتی داد.

بررسی خرابی‌های حاصل از جنگ در شورای بازسازی مناطق جنگی

شورای بازسازی مناطق جنگی در جلسه امروز خود نحوه بازسازی این مناطق را بررسی کرد. عصر امروز، جلسه شورای بازسازی مناطق جنگی به ریاست حجت‌الاسلام ناطق نوری وزیر کشور و با حضور وزیران مسکن و شهرسازی، کشاورزی و عمران روستایی، وزیر مشاور در امور اجرایی، وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه‌و‌بودجه، نمایندگانی از نهاد‌های انقلابی و نیز استانداران مناطق جنگی در محل نخست‌وزیری تشکیل شد.

یک روز پس از آزادسازی عملیات بیت المقدس در رسانه‌های جهان

اخبار آزادسازی خرمشهر از دست متجاوزان عراقی در صدر مهم‌ترین اخبار رسانه‌های امروز جهان قرار گرفته است. دراین‌میان، رسانه‌های غربی ضمن اعتراف به عظمت این پیروزی ایران و شکست بسیار سنگین عراق در تلاش هستند که کشور‌های عرب حوزه خلیج‌فارس را از جمهوری اسلامی ایران بترسانند. به گفته رادیو بی‌بی‌سی، روزنامه‌های امروز انگلستان، اخبار فتح خرمشهر به‌دست نیرو‌های ایران را به‌طور گسترده‌ای موردبررسی قرار داده‌اند.

روزنامه بالتی‌مورسان نیز آزادسازی خرمشهر را شکست تحقیرآمیزی برای صدام حسین دانسته و آورده است: «کشور‌های میانه‌روی عرب در منطقه خلیج‌فارس از آن بیم دارند که پیروزی ایران، انقلابی ایران‌گونه را بر رژیم‌های محافظه‌کارشان حاکم سازد.» روزنامه کریستین ساینس مانیتور هم نوشته است: «رویداد‌های اخیر جنگ ایران و عراق کشور‌های میانه‌روی عرب را بر سر یک دوراهی قرار داده است، یا باید از عراق حمایت کنند و خشم ایران را موجب شوند و یا خود را از ماجرا به دور نگه دارند و خطر وقوع انقلابی به سبک انقلاب اسلامی ایران را در داخل کشورهایشان بپذیرند.»

چهارم خرداد؛ پیشروی رزمندگان ایرانی به سوی عراق

پس از اعلام پیروزی بزرگ ایران و آزادسازی خرمشهر، موج نگرانی که از مدت‌ها قبل به کشور‌های عرب حوزه خلیج‌فارس القا شده بود به حدی اوج گرفته است که یک روزنامه کویتی به ایران اخطار کرد اگر قصد حمله به کشور‌های همسایه را داشته باشد، با خطر درگیری با همه کشور‌های عرب روبه‌رو خواهد شد.

روزنامه الرأی العام (چاپ کویت) در شماره امروز خود، در مقاله‌ای نوشته است: «اگر ایران جانب احتیاط را نگه دارد باید در مرز‌های بین‌المللی متوقف شود. در غیر این صورت، ممکن است همه کشور‌های عرب علیه ایران اعلام جنگ کنند.»

روزنامه الانباء نیز نوشته است: «به‌دنبال رویداد‌های اخیر در جبهه‌های جنگ، یک سلسله تماس‌های گسترده بین سران کشور‌های عرب حوزه خلیج‌فارس آغاز شده است. این کشور‌ها با سایر کشور‌های عضو جامعه عرب در تماس دائم هستند و به تبادل‌نظر ادامه می‌دهند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در گزارشی از آزادسازی خرمشهر چنین آورده است: «سقوط خرمشهر، عراق را از داشتن آخرین موضع مستحکم خود در بخش ایرانی شط ‌العرب [اروندرود]محروم خواهد کرد و شکست خفت‌باری برای صدام حسین رئیس‌جمهوری عراق، محسوب می‌شود.»

روزنامه بالتی‌مورسان نیز آزادسازی خرمشهر را شکست تحقیرآمیزی برای صدام حسین دانسته و آورده است: «کشور‌های میانه‌روی عرب در منطقه خلیج‌فارس از آن بیم دارند که پیروزی ایران، انقلابی ایران‌گونه را بر رژیم‌های محافظه‌کارشان حاکم سازد.»

روزنامه کریستین ساینس مانیتور هم نوشته است: «رویداد‌های اخیر جنگ ایران و عراق کشور‌های میانه‌روی عرب را بر سر یک دوراهی قرار داده است، یا باید از عراق حمایت کنند و خشم ایران را موجب شوند و یا خود را از ماجرا به دور نگه دارند و خطر وقوع انقلابی به سبک انقلاب اسلامی ایران را در داخل کشورهایشان بپذیرند.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 570734 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟