اولین روز قدس بدون شهید سلیمانی سردار مقاومت

به گزارش رکنا ، "من این فرمانده بزرگ را شهید قدس، شهید قدس، شهید قدس می‌نامم". این تاکید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس در روز ۱۶ دی ۹۸ و در مراسم تشییع پیکر شهید سردار قاسم سلیمانی در تهران به خوبی نشان‌دهنده جایگاه فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران برای جبهه مقاومت و به‌خصوص آرزومندان آزادی قدس است.

جمعه دوم خرداد ۱۳۹۹ روز جهانی قدس رمضان ۱۴۴۱ هجری قمری برگزار می‌شود. روز قدسی که با سال‌های گذشته یک تفاوت ویژه دارد. در روز قدس امسال جای شهید قاسم سلیمانی خالی است و این اولین روز قدس بدون حضور سردار مقاومت به حساب می‌آید.

چهار ماه و نیم قبل بود که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز ۱۶ دی ۹۸ و در مراسم تشییع پیکر شهید سردار قاسم سلیمانی در تهران تاکید کرد: این فرمانده شهید همه زندگی خود را در حمایت و پشتیبانی از فلسطین به سر برد و او در راس نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و من این فرمانده بزرگ را شهید قدس، شهید قدس ، شهید قدس می‌نامم.

نقش غیر قابل انگار سردار سلیمانی در مبارزه با رژیم صهیونیستی

نقش قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده ارشد جبهه مقاومت چه در مقابله با نیروهای تکفیری منطقه و چه در مبارزه با رژیم صهیونیستی به‌خصوص در جنگ‌های ۳۳ روزه لبنان و ۲۲ روزه غزه غیر قابل انکار است. شهیدی که به گفته خودش کوه‌ها و بیابان‌ها را به دنبال شهادت جستجو کرد و سرانجام هم به آرزویش رسید. شهادتی که البته ضربه‌ای غیرقابل انکار به جبهه مقاومت وارد کرد اما به گفته بسیاری از کارشناسان، از خون او هزاران قاسم سلیمانی خواهد جوشید.

قاسم سلیمانی در اسفند ۱۳۳۵ در رابُر کرمان چشم به جهان گشود. او دوران کودکی و نوجوانی خود را در کنار پدر به کار بنایی گذراند و در سال‌های جوانی در سازمان آب کرمان به عنوان پیمانکار یکی از بخش‌های آن فعالیت کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سلیمانی به این نهاد انقلابی پیوست. با شروع جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران، او با آموزش دادن چندین گردان از سپاهیان کرمان و اعزام آنان به جبهه‌های جنوب، مدتی بعد، خود در صدر یک گروهان به سوسنگرد اعزام شد تا از پیشروی رژیم بعث در جبهه مالکیه جلوگیری کند.

فعالیت های قاسم سلیمانی در دهه 60

سلیمانی در سال ۱۳۶۰ با حکم محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران، به عنوان فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله منصوب شد. او از فرماندهان عملیات‌های والفجر ۸، کربلای ۴ و ۵ بود. با پایان یافتن جنگ در سال ۱۳۶۷، لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند.

سردار سلیمانی در سال ۱۳۷۹ از طرف آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد. با ایجاد تهدیدات فرا مرزی علیه جمهوری اسلامی به‌خصوص در منطقه غرب آسیا، نیروی قدس به منظور انجام فعالیت‌های برون‌مرزی سپاه تشکیل شده بود و سلیمانی پس از احمد وحیدی، دومین فرمانده این نیرو به حساب می‌آمد. سلیمانی تا پیش از انتصاب به فرماندهی نیروی قدس، در مرزهای شرقی ایران با باندهای قاچاق مواد مخدر مقابله می‌کرد.

سردار سلیمانی در خاورمیانه و به‌ویژه در ناآرامی‌های منطقه‌ای معروف به بیداری اسلامی (بهار عربی) نقش کلیدی و مهمی ایفا کرد. نقشی که پیش از آن در مقابله با طالبان در افغانستان و تکفیری‌های شرق ایران ایفا کرده بود. در تابستان ۱۳۸۵ (ژوئیه ۲۰۰۶) رژیم صهیونیستی جنگ ۳۳ روزه خود علیه حزب‌الله لبنان را آغاز کرد که سلیمانی با رساندن خود به لبنان و همکاری با فرماندهان مقاومت از جمله سید حسن نصرالله و عماد مغنیه، در شکست اسرائیل و قبول آتش‌بس از سوی این رژیم نقشی کلیدی ایفا کرد. کمک‌های نیروی قدس در جنگ ۲۲ روزه زمستان ۱۳۸۷ (دسامبر و ژانویه ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹) رژیم صهیونیستی علیه نیروهای مقاومت فلسطینی در غزه و تحمیل شکستی دیگر به اسرائیل از جمله دیگر اقدامات فرمانده شهید نیروی قدس سپاه به حساب می‌آید. سردار سلیمانی در بهمن ۱۳۸۹ از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوا، درجه سرلشکری (بالاترین درجه نظامی ایران) را دریافت کرد.

مبارزه با نیروهای داعش

پس از ظهور و قدرت گرفتن داعش در عراق و سوریه، سلیمانی با حضور در این مناطق و سازماندهی نیروهای مردمی، به مبارزه با این گروه پرداخت و نقش غیرقابل انکاری در بیرون راندن داعش از عراق و کم کردن نفوذ این گروه تکفیری در سوریه ایفا کرد. ایجاد حشدالشعبی یا همان نیروهای بسیج مردمی در عراق و سوریه و آموزش گروه‌های شیعی یمنی و از طرفی کمک به حزب‌الله لبنان و گروه‌های فلسطینی درگیر با رژیم صهیونیستی از جمله اقداماتی بود که سردار سلیمانی در طول سال‌های گذشته در خاورمیانه انجام داد تا نقشه‌های محور غربی-عبری-عربی در ایجاد خاورمیانه جدید نقش بر آب شود. سردار سلیمانی نقش پررنگی در دفاع از مردم سوریه و عراق در مقابل گروهک تروریستی داعش و گروه‌های تکفیری منطقه داشت.

با نزدیک شدن داعش به بغداد پایتخت عراق، سردار سلیمانی به شخصه وارد صحنه شد و با حضور در مناطق عملیاتی با برنامه‌ریزی برای عملیات و نظارت بر آن از سقوط پایتخت عراق جلوگیری کرد و پس از آن عملیات‌های بازپس‌گیری مناطق اشغال شده توسط داعش را در عراق و سوریه فرماندهی کرد تا پیروزی‌های جبهه مقاومت در منطقه شکل بگیرد.

به دنبال موفقیت‌های سردار سلیمانی در جبهه‌های مختلف نبرد، در ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ وی به دریافت نشان ذوالفقار از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا مفتخر شد. نشان ذوالفقار پرافتخارترین نشان نظامی ایران است که پس از انقلاب برای نخستین بار توسط رهبری به سلیمانی اعطا شد. پیش از این پرافتخارترین نشان نظامی ایران نشان فتح بود که سلیمانی سه نمونه از آن را بر سینه داشت.

در بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ با حمله موشکی بالگردهای ارتش تروریستی آمریکا و به دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده، خودروهای حامل سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) در اطراف فرودگاه بغداد مورد اصابت قرار گرفت و این اقدام تروریستی آمریکا منجر به شهادت فرماندهی شد که نامش لرزه بر اندام نیروهای تکفیری منطقه و البته صهیونیست‌ها می‌انداخت.

شهید سلیمانی در سال‌های گذشته بارها بر حمایت از گروه‌های مقاومت، لزوم آزادسازی قدس و مقابله با صهیونیست‌ها تاکید کرده بود. او در ۹ مرداد ۱۳۹۳ با انتشار پیامی درباره حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تأکید کرد که خلع سلاح مقاومت تصوری باطل است که هیچ گاه محقق نخواهد شد.

سردار سلیمانی در بخشی از این پیام خود خطاب به فلسطینی‌ها نوشت: دوستان عزیز فلسطینی در تمام فلسطین، در غزه و در پایداری و مقاومت! سلام، درود و رحمت پروردگار بر شما باد. فلسطین در این زمان حد فاصل حق و باطل، جور و عدالت و ظالم و مظلوم است. فلسطین آتشفشانی الهی است که تنها با بیرون راندن اشغالگران غاصب، خاموش می‌شود. سلام خداوند و رحمتش بر زنان و مردان پایداری که با صلابت خود باعث سرافرازی انسانیت و اعتلای پرچم اسلام شدند.

وی ادامه داد: همان طور که پیش از این به وظیفه دینی خود در قبال حمایت از مقاومت جامه عمل پوشاندیم، ادای این وظیفه را ادامه می‌دهیم و بر یاری مقاومت و همراهی‌اش تا لحظه پیروزی پافشاری می‌کنیم تا اینکه مقاومت زمین، هوا و دریا به جهنمی برای صهیونیست‌ها مبدل نماید. قاتلان و مزدوران باید بدانند که ما لحظه‌ای از حمایت مقاومت و پشتیبانی از ملت فلسطین دست نخواهیم کشید و در این مسیر ذره‌ای تردید نداریم. به همگان می‌گوییم که ما عاشق شهادت هستیم. شهادت در راه فلسطین و شهادت به خاطر قدس نه تنها آرزویی است که هر مسلمان شرافتمندی آرزوی آن را دارد ؛ بلکه انسان‌های آزادیخواه نیز به انجام چنین کاری افتخار می‌کنند.

شهید سلیمانی، همچنین در ۲۰ آذر ۹۶ در گفت‌وگوی تلفنی با فرماندهی گردان‌های شهید عزالدین قسام و فرماندهی سرایا (گردان‌های جهاد اسلامی) در غزه بر آمادگی همه گروه‌های مقاومت منطقه برای حمایت از مسجدالاقصی تاکید و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای پشتیبانی همه‌جانبه از نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین، اعلام کرد.

پس از شهادت سردار سلیمانی برخی از کارشناسان سیاسی و نظامی بر نقش وی در حمایت از جبهه مقاومت تاکید کردند. سردار محمدعلی حق‌بین مشاور عالی فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران روز ۹ بهمن‌ ۹۸ در مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی و یادواره شهدای منطقه سرپل شرقی شهرستان رودسر در مسجد امام حسین (ع) این شهرستان، نابودی داعش و امنیت منطقه را ثمره لشکرهای مقاومت سردار سلیمانی دانست و تصریح کرد: سردار سلیمانی بسیج عراق و سوریه را تشکیل داد و این لشکرها امروز تا پشت سیم‌خاردارهای اسرائیل رسیده‌اند.

در ۲۱ بهمن ۹۸، سردار سید مجید میراحمدی جانشین معاونت اطلاعات و امنیت ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم اربعین شهادت سردار سلیمانی و آیین نکوداشت ۲۸۵ شهید و ۱۳ شهید گمنام شهرستان تالش در مسجد جامع این شهرستان، با بیان اینکه شهید سپهبد قاسم سلیمانی سیدالشهدای جبهه مقاومت بود، گفت: سردار سلیمانی همواره در صحنه‌های مجاهدت، خطر، معنویت و از خودگذشتگی پیشگام بود.

همچنین در ۲۷ بهمن ۹۸ سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران در مراسم اربعین سردار سلیمانی در مصلی امام خمینی(ره) رشت با بیان اینکه سردار سلیمانی در طول ۲۲ سال فرماندهی نیروی قدس به دنبال تقویت جبهه مقاومت برای در هم شکستن رژیم صهیونیستی بود، یادآور شد: اسرائیل نورچشمی آمریکا در منطقه و دشمن اول مسلمانان است لذا جبهه مقاومت با تدبیر و دوراندیشی سردار سلیمانی تحت هدایت مقام معظم ولایت شکل گرفت و امروز سوریه و عراق و لبنان و یمن ارتش قدرتمند مردمی دارند که خار چشم صهیونیست‌ها خواهد بود. تقویت حزب‌الله و گروه‌های مقاومت فلسطین نیز از دیگر دستاوردهای تلاش ۲۲ ساله سردار سلیمانی است. در واقع حاج قاسم جبهه مقاومتی را در مقابل اسرائیل ایجاد کرد که قطعا موجب فروپاشی این رژیم غاصب خواهد شد و شاگردان تربیت شده در مکتب سردار سلیمانی این راه را ادامه خواهند داد.

در راستای حمایت از مقاومت فلسطین و لبنان و مقابله با رژیم صهیونیستی، سید هاشم صفی‌الدین رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان در ۲ اسفند ۹۸ در گفت‌وگویی عنوان کرد: شهید قاسم سلیمانی و شهید عماد مغنیه استراتژی جهانی واشنگتن را شکست دادند. تا زمانی که فرمانده بزرگی همانند شهید حاج قاسم سلیمانی به آزادسازی فلسطین ایمان دارد، به قدس خواهیم رسید.

آزادی قدس با خون حاج قاسم سلیمانی

وی در ادامه تاکید کرد: بی‌شک با خون حاج قاسم سلیمانی قدس آزاد خواهد شد و حضور آمریکا در منطقه پایان خواهد یافت. شهید سلیمانی راهبردها را به رویکردهایی تبدیل کرد که منجر به عقب‌نشینی اسرائیل شد، زمانی که حاج قاسم و حاج عماد مسئولیت‌های خود را بر عهده گرفتند احساس کردیم که پیروزی نزدیک است.

رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان همچنین تصریح کرد: خون شهید سلیمانی مسافت‌ها برای آزادی قدس را کوتاه می‌کند، او کوهی بود که بر آن تکیه می کردیم و تا به این لحظه نیز او حضور دارد. ایستادگی محور مقاومت در جنگ تموز (۳۳ روزه) در نتیجه تلاش‌های حاج قاسم سلیمانی و حاج عماد مغنیه بود.

از طرفی زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ۱۱ اسفند ۹۸ در گفت‌وگویی خاطرنشان کرد: سردار حاج قاسم سلیمانی نقش بسزایی در تقویت مقاومت فلسطین داشت. سردار سلیمانی انقلاب فلسطین را از گروه‌های نظامی مخفی به ارتشی قوی و دارای سلاح تبدیل کرد.

از سوی دیگر برخی کارشناسان بر رابطه ترور شهید سلیمانی و اعلام طرح معامله قرن از سوی ترامپ تاکید دارند و معتقدند که آمریکا و رژیم صهیونیستی، سردار سلیمانی را سد راه بزرگی برای این طرح می‌دانستند.

سردار سرلشکر پاسدار یحیی رحیم رصفوی مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، روز ۱۵ بهمن ۹۸ در مراسم گرامیداشت دهه فجر با محوریت تکریم مقام شهید سلیمانی و شهدای همراه در شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران وزارت نیرو، با تبیین ثمرات معنوی و اثرات خون شهیدان دفاع مقدس و شهیدان مدافع حرم، به‌ویژه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراه وی گفت: ترامپ با اقدام به شهادت حاج قاسم سلیمانی و اعلام معامله قرن دو اشتباه بزرگ و استراتژیک انجام داده است. شهادت حاج قاسم سلیمانی خون ملت‌های اسلامی را به جوش خواهد آورد و همانگونه که امام خمینی (ره) فرمودند که راه قدس از کربلا می‌گذرد و خون شهدای دفاع مقدس راه کربلا را باز کرد، خون شهیدان مدافع حرم و شهید حاج قاسم سلیمانی راه قدس را باز خواهد کرد.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان هم روز ۲۳ بهمن ۹۸ در گفت‌وگویی تفصیلی درباره ارتباط میان شهادت سردار سلیمانی و اعلام معامله قرن عنوان کرد: این بخشی از نبرد است. شکی نیست که ترامپ و هیئت حاکمه آمریکا الان در حال دفاع از رژیم صهیونیستی هستند که غاصب فلسطین است. خواهان حمایت از اسرائیل و تحمیل چیزی بر ملت‌های منطقه و ملت فلسطین‌اند که نامش را معامله قرن گذاشته‌اند. خط مقاومت و جمهوری اسلامی ایران هم چون سدی محکم در برابر این پروژه آمریکایی ایستاده‌اند.

وی اضافه کرد: آن‌ها می‌خواهند این سد را از میان بردارند و بنابراین طبیعی است که وقتی می‌گردند می‌بینند شخصیت کانونی و بسیار مهمی در این رویارویی وجود دارد که من اسمش را شخصیت تکرارشونده گذاشتم که در بیش از یک کشور حضور دارد؛ یعنی در فلسطین حاج قاسم سلیمانی را می‌یابی، در لبنان قاسم سلیمانی را می‌یابی، در سوریه، در عراق، در یمن، در افغانستان، حتی در داخل خود ایران، بنابراین برای رسیدن به اهدافشان خواهان حذف او شدند و یکی از مهم‌ترین اهدافشان در این مقطع معامله‌ی قرن است.

ارتباط بین ترور سردار سلیمانی با رونمایی از طرح آمریکا

همچنین امیرعبدالهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل روز ۱۷ بهمن ۹۸ ضمن تاکید به این موضوع که ارتباط مستقیمی میان ترور سردار سلیمانی با رونمایی از طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی موسوم به معامله قرن وجود دارد، گفت: اگر از من بپرسید سردار سلیمانی در دوران حیاتش چه کرد در پاسخ می‌گویم که سردار سلیمانی در دوره حیاتش توازن را به نفع امنیت مردم منطقه تغییر داد. اسرائیل قرار بود از نیل تا فرات را درنوردد اما امروز، اسرائیل در میان دیوارهای بتنی و سیمانی چند متری زندانیست، حتی یهودی‌ها در این زندانی که اسمش را اسرائیل گذاشته‌اند به اسارت صهیونیست‌ها در آمده‌اند. اسرائیل برنامه داشت تا بخش‌هایی از کشورهای عربی را به خاک خود الحاق کند اما دو دهه تلاش سردار سلیمانی و جمهوری اسلامی و محور مقاومت معادله را تغییر داد. امروز اسرائیلی‌ها با ذلت باید معامله قرنی را مطرح کنند که در آن امنیت خودشان را گدایی می‌کنند. آنها مجبور هستند در همین قطعات بتنی محفوظ شوند و از نیل و فرات فاصله بگیرند و غزه و کرانه باختری را به رسمیت بشناسند.

به هر حال نمی‌توان نقش بی‌بدیل سردرا شهید سلیمانی را در دفاع از ملت فلسطین و تلاش برای آزادسازی قدس منکر شد. در دو سال گذشته و در روز جهانی قدس سردار سلیمانی با انتشار پیام‌هایی در صفحات مجازی خود بر مهم بودن روز قدس و آزادی قبله اول مسلمانان تاکید کرده است. در ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ و در روز قدس رمضان سال ۱۴۳۹ هجری قمری، سردار سلیمانی با انتشار تصویری در صفحه اینستاگرام رسمی خود به روز جهانی قدس واکنش نشان داد. در این پست اینستاگرامی تصویر سردار سلیمانی در کنار مسجدالاقصی در بیت‌المقدس قرار داده شده که یادآور آرمان تمامی رزمندگان اسلام برای آزادی فسلطین و نابودی رژیم صهیونیستی پس از ۷۰ سال اشغال قبله اول مسلمانان است.

همچنین در ۹ خرداد ۱۳۹۸ و در آستانه روز قدس رمضان ۱۴۴۰ هجری قمری، سردار سلیمانی در صفحه توئیتر خود با هشتگ #روز_قدس نوشت: صحنه‌های دردناکی که در فلسطین شاهد هستیم، قلب ما را به درد می‌آورد و سینه را آکنده از غم می‌نماید، غمی که درون خود یک خشم عمیق را نهفته دارد. خشمی که در وقت مناسب آن را بر سر صهیونیست‌های مجرم خواهیم ریخت.

درست است که روز قدس امسال (۱۳۹۸ شمسی، ۱۴۴۱ قمری) بدون حضور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و به خاطر شیوع ویروس کرونا با شرایط خاص برگزار خواهد شد، اما مسئله فلسطین و تلاش برای آزادسازی قدس شریف از چنگ اشغالگران صهیونیست آرمانی است که به قول شهید سلیمانی خشمی عمیق را در دل مسلمانان نهفته کرده و این خشم در وقت مناسب بر سر صهیونیست‌ها ریخته خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 569726 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟