مخالفت شدید روسیه و چین به طرح گستاخانه آمریکا علیه ایران

به گزارش رکنا، منابع خبری گفته‌اند دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ فشارها بر شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران افزایش داده است.

وبگاه شبکه خبری فاکس‌نیوز نوشته آمریکا چهارشنبه هفته گذشته اعضای شورای امنیت را به نشستی پشت درهای بسته برای بحث درباره قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دعوت کرد. این قطعنامه در سال ۲۰۱۵ برای تأیید توافق هسته‌ای «برجام» صادر شد.

در ادامه گزارش رونامه کیهان آمده است ، به نوشته این رسانه، هدف از برگزاری این نشست، بحث درباره اقدام ایران در روز ۲۲ آوریل برای پرتاب یک ماهواره نظامی بوده است. نماینده دولت آمریکا در این نشست ایران را به «نقض مستمر» تحریم‌های تسلیحاتی متهم کرد.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مدعی شد: «پرتاب [این ماهواره] مصداق دیگری از سرپیچی بی‌امان ایران از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. این قطعنامه از ایران می‌خواهد از انجام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک که برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای ساخته‌ شده‌اند خودداری کند».

تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران مهرماه سال جاری پایان می‌یابد و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا این روزها در اظهارنظرهای متعدد بر تمدید این تحریم‌ها تاکید می‌کند.

او ۳۰ فروردین ماه سال جاری در اظهاراتی خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شد و چند روز بعد یعنی در ششم اردیبهشت ماه در بیانیه‌ای با تکرار اتهام‌زنی به ایران گفت: کشور پیشتاز جهان در حمایت از تروریسم و ضد یهود نباید اجازه خرید و فروش سلاح‌های متعارف را داشته باشد.

بر اساس یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (اواخر مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران امکان خرید جنگ‌افزار از دیگر کشورها را خواهد داشت.

ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران آماده کرده است.

به گزارش خبرگزاری ها، برایان هوک نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال بار دیگر ادعاهای دیگر مقام‌های کشورش در خصوص تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران و در صورت عدم موفقیت، بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد.

برایان هوک در یادداشت خود آشکارا ایران را تهدید کرد که در صورتیکه تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران بعد از تاریخ اکتبر ۲۰۲۰ (اواخر مهرماه ۹۹) تمدید نشود، آمریکا برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران وارد عمل می‌شود.

تصویب این قطعنامه نیازمند جلب نظر موافق ۹ عضو شورای امنیت بدون وتوی چین، روسیه، آمریکا، انگلیس و فرانسه (اعضای دائم شورای امنیت) است.

برخی از دیپلمات‌های غربی به رویترز گفته‌اند ایالات متحده کار دشوار و حتی ناممکنی برای جلب موافقت روسیه و چین جهت موافقت با تمدید این تحریم‌ها خواهد داشت.

به گزارش فارس، روسیه و چین مخالفت خودشان را با این اقدام آمریکا اعلام کرده‌اند.

روسیه ادعای آمریکا را رد کرد

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ادعای آمریکا مبنی بر اینکه علی‌رغم خروج از برجام از جایگاه یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در این توافق هسته‌ای برخوردار است را «توهم» توصیف کرد.

اولیانوف در توئیتر نوشت:آمریکا ادعا می‌کند جایگاه یک طرف مشارکت‌کننده در برجام و همچنین حقوق مرتبط با آن را حفظ کرده است. [این] توهم است. نظر مشورتی دادگاه بین‌المللی لاهه (۱۹۷۱) اینجا مصداق دارد: «نمی‌توان گفت طرفی که از عمل به تعهداتش امتناع ورزیده یا آنها را اجرا نکرده حقوقش را حفظ کرده است».

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: علی‌رغم فشارها و تلاش‌های آمریکا، تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل قابل تمدید نیست.

ریابکوف در گفت‌وگو با شبکه «ریانووستی» عاملی که مانع تمدید تحریم تسلیحاتی ایران می‌شود را قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرد.

وی در این باره توضیح داد: «درباره تمدید رژیم ویژه (تحریم) ارائه تجهیزات نظامی به جمهوری اسلامی ایران و همچنین فروش تسلیحات توسط ایران، [باید بگویم] که این پرونده در زمان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بسته شد. این رژیم ویژه، بعد از دوره ۵ ساله در اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شود و هیچ انحرافی از این تصمیم وجود ندارد».

این مقام روس همچنین به وضعیت توافق هسته‌ای ایران نیز اشاره کرده و گفت: آمریکا پیش از اینکه درباره بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ برای توسل به اهداف سیاسی خود صحبت کند، اول باید به اجرای کامل برجام بازگردد.

ریابکوف افزود: هیچکس اجازه ندارد قطعنامه‌های شورای امنیت را به‌صورت دلبخواه و جسته و گریخته اجرا کند.

وی خاطرنشان کرد: این آمریکا است که دو سال پیش از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شد و اکنون آنها «در وضعیت نقض فاحش قطعنامه [۲۲۳۱] شورای امنیت سازمان ملل قرار دارند».

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز گفت: طرح لجوجانه تحریم تسلیحاتی نامحدود علیه ایران که از سوی آمریکا عنوان شده است هیچ دورنمایی ندارد.

مخالفت چین برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران

بعد از روسیه چین هم با تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران مخالفت کرد.

حساب کاربری رسمی نمایندگی چین در سازمان ملل متحد در توئیتر به یادداشت برایان هوک، مقام دولت آمریکا که بر تلاش‌های این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تأکید کرده بود واکنش نشان داد.

نمایندگی رسمی چین نوشته است: آمریکا با خروج از برجام در عمل به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شکست خورده است. این کشور هیچ حقی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ندارد چه برسد به اینکه بخواهد ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها را فعال کند. حفظ برجام تنها روش صحیح برای حرکت رو به جلو است.

واکنش اروپا به طرح گستاخانه آمریکا

همزمان با مخالفت شدید روسیه و چین با طرح گستاخانه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، اعضای اروپایی برجام، در واکنش به این طرح، سکوت کرده اند. سکوتی که از همصدایی با آمریکا حکایت می کند.

اعضای اروپایی برجام، چه پیش از خروج آمریکا از توافق و چه پس از خروج آمریکا، هیچگاه به تعهدات برجامی خود عمل نکردند.

اروپا در واکنش به عهدشکنی های فاحش آمریکا و سپس خروج واشنگتن از برجام صرفا به ابراز تأسف بسنده کرد. اعضای اروپایی برجام ضمن سرپیچی از اجرای تعهدات خود مدعی هستند که ایران باید یکطرفه و بدون چشمداشت به اجرای تعهدات خود ادامه دهد.

ادعاهای ابلهانه توسط مقامات آمریکایی تازگی ندارد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در توئیتی در پی ادعای مقامات آمریکایی‌ مبنی بر مشارکت در برجام و تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران نوشت: «همان کسانی که درباره تزریق مواد گندزدا (شوینده) برای پاک کردن بدن از ویروس کرونا خیالبافی می‌کردند، ادعا می‌کنند که در یک قطعنامه شورای امنیت که یک توافق را تایید کرده، شریک هستند؛ در حالی که به گفته خودشان مدت‌ها پیش از این، به شراکت خود در آن پایان داده‌اند».

ظریف همچنین در گفت‌وگویی با خبرنگاران در خصوص ادعاهای آمریکایی‌ها درباره برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: ادعاهای ابلهانه توسط مقامات آمریکایی تازگی ندارد.

وی افزود: از کسانی (دونالد ترامپ) که می‌گویند ماده ضدعفونی بخورید که تمیز شوید و کرونا نگیرید، بعید نیست قطعنامه ای که رسما از آن خارج شده‌اند و نوشتند که به حضور و مشارکت خود در آن پایان داده‌اند، بگویند در آن عضو هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 568347 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟