روایت حجاریان از پرده دری ایرانی در عصر تجدد / واکنش به دعوت‌نامه بی‌شرمانه تتلو و مداحی جنجالی در تلویزیون

به گزارش رکنا، به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مشق نو، سعید حجاریان از چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلب در یادداشتی درباره عوارض «تجدد» در ایران نوشته است که «بشر امروزی می‌خواهد خویش را در انظار نمایش دهد و پرزنته کند؛ به‌خصوص اکنون که فضای مجازی میداندار است و نرم‌افزارهای ارتباطی در اختیار است، افراد می‌توانند زینت‌های خود را بنمایانند و تفاخر بورزند.»

سعید حجاریان نوشته که در جامعه ایران، این کار شدت بیشتری دارد.

او درباره یکی از دلایل رواج هتاکی در جامعه ایران می‌نویسد: فرد، خشم فروخورده از محرومیت اجتماعی خود را در قالب دشنام جلوه‌ می‌دهد. علت دیگر، ربط و نسبت نانوشته میان عالمان و جاهلان است؛ یعنی زمانی‌که فرد عامی می‌بیند، عالمی متهتک دهان به درشت‌گویی می‌گشاید او هم فحش‌های چارواداری می‌دهد و متأسفانه می‌بینیم، مطابق تحقیق یکی از پژوهشگران، رکیک‌ترین فحش‌ها متعلق به ایرانیان است!

حجاریان با اشاره به تعبیری از حضرت علی(ع) می‌نویسد «الْغِیبَهُ جُهْدُ الْعَاجِز»؛ غیبت، منتهای کوشش بزدلان و عاجزان است و این فرقی با کسی که با اکانت جعلی در فضای مجازی به فحاشی می‌پردازد، ندارد.

وی در بخش پایانی یادداشت آورده است: در جامعه امروز ایران، یکباره دعوت‌نامه خالی از اخلاق خواننده‌ای برجسته‌ می‌شود و از سوی دیگر، روایت مجعول یک مداح در صدر اخبار می‌نشیند. این افراد محصول نظام سیاسی، تربیتی و آموزشی هستند که کاندیداهای ریاست‌جمهوری‌اش یک‌بار دست به دامن مداحان می‌شوند و دیگر بار، به فالوئرهای یک سلبریتی‌ دخیل می‌بندند.

در یک کلام باید گفت، درشت‌گویی در بالا به هتاکی در پایین منجر می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 568204 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟