علت رنگ‌بندی شهرها را نمی‌فهمم؛ این روند بازگشایی‌ها نگران‌کننده است !

به گزارش رکنا، به نقل از ایرنا، مسعود مردانی با بیان این مطلب اظهار کرد: اپیدمی کرونا فروکش کرده اما از بین نرفته است. موارد ابتلا رو به افزایش بود که روند کاهشی گرفته است. در اکثر شهرهای ایران پیک اپیدمی کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم اما رنگ‌بندی شهرها به صورت رنگ سفید، زرد و قرمز نه تنها هیچ اثر مثبتی ندارد، بلکه می‌تواند مردم و مسئولان را به اشتباه بیندازد و راهنمایی غلط بدهد.

مردانی گفت: به عنوان مثال اگر به مردم بگوییم خوزستان یا آذربایجان غربی سفید است، عده‌ای از مردم با خود می‌گویند که آنجا خبری نیست و می‌توانیم به این استان‌های کم‌خطر سفر کنیم. ممکن است همین افراد ناقل ویروس باشند و بیماری را به آن استان منتقل کنند و استانی که تعداد موارد معدودی از کرونا داشت، حالا با موج جدید اپیدمی کرونا مواجه می‌شود.

وی تاکید کرد: علت رنگ‌بندی شهرها را متوجه نمی‌شوم. شاید با این روند می‌خواهند مدارس یا مساجد را باز کنند. به هر حال من در کمیته علمی ستاد ملی کرونا هستم و دوستان در کمیته اجرایی در مورد بازگشایی‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند اما این روند بازگشایی‌ها نگران‌کننده است.

مردانی گفت: مردم با طرح فاصله‌گذاری فیزیکی همکاری کردند اما گاهی برخی اقدامات به مردم اطلاعات و پیام غلط می‌دهد و به نظر من سفید و زرد و قرمز کردن شهرها پاسخگوی شرایط کرونایی کشور نیست و می‌تواند دستاوردهای قبلی را هم خراب کند.

وضعیت شهرهایی مثل رشت و قم

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت ادامه داد: با همکاری مردم، موارد بیماری در بیمارستان‌ها پایین آمده اما استان‌هایی که تاکنون موارد زیادی از کرونا نداشتند، با عادی شدن شرایط احتمالا دوباره با افزایش موارد بیماری مواجه می‌شوند. چنانکه در برخی استان‌ها مانند خوزستان که می‌گفتند موارد بیماری در آن کم است، شاهد روند افزایش دوباره بیماران کرونا در بیمارستان‌ها هستیم و اکنون یکی از استان‌هایی که بیشترین شیوع کرونا را دارد، خوزستان است.

مردانی گفت: در استانی که قبلا تعداد کمی از افراد به کرونا مبتلا شده‌اند، تعداد کمی از مردم آنتی‌بادی دارند. بنابراین حتی اگر چند نفر محدود مبتلا به کرونا به این استان بروند، خیلی زود این ویروس پخش می‌شود و موارد بیماری افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: هنوز در فاز اپیدمی کرونا هستیم و مهم‌ترین تاکید و توصیه این است که ترددها را به حداقل برسانیم. ویروس کرونا ویروسی است که هر فردی آنتی‌بادی آن را نداشته باشد، به آن مبتلا می‌شود.

مردانی گفت: در شهرهایی مثل رشت و قم که در ابتدای اپیدمی کرونا فاجعه اتفاق افتاد، اکنون عده قابل توجهی از مردم مبتلا و مصون شده‌اند. بنابراین اگر دوباره موج بیماری در این استان‌ها اتفاق بیفتد، دیگر شاهد افزایش فاجعه‌بار نخواهیم بود. چون اکثریت مردم احتمالا آنتی‌بادی دارند.

انجام یک مطالعه مهم در وزارت بهداشت

مردانی ادامه داد: باید مطالعه آنتی‌بادی برای مردم این استان‌ها انجام شود تا وضعیت واقعی را درباره میزان مصونیت افراد متوجه شویم. در تعدادی از بیمارستان‌های تهران این مطالعه انجام شده و مشخص شده است که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد پرسنل این بیمارستان‌ها به کرونا مبتلا شده و مصونیت پیدا کرده‌اند.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: خیلی از کشورها این مطالعه را برای مردم انجام داده و متوجه شده‌اند که به عنوان مثال ۱۵ درصد کل مردم بدون اینکه هیچ علامتی داشته باشند، ویروس کرونا را گرفته‌اند و آنتی‌بادی در بدن‌شان دارند.

این مسئول گفت: یک مطالعه خیلی وسیع به سرپرستی دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برای برآورد میزان شیوع و مصونیت افراد به کرونا در کشور در حال انجام است که هم در بین افراد عادی و هم وابستگان بیماران و هم پرسنل پزشکی انجام می‌شود و نشان می‌دهد که چند درصد به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. به زودی جواب آن منتشر می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 564532 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟