وزیر خارجه آمریکا: صلح آمیز خواندن برنامه فضایی ایران 'دروغ' بود

به گزارش رکنا،  پمپئو امروز، ششم اردیبهشت (بیست و پنجم آوریل) با انتشار یک بیانیه گفته "سال هاست که ایران برنامه فضایی خود را کاملا صلح آمیز و غیرنظامی عنوان می کرده دولت ترامپ هرگز این داستان را باور نکرده است."

بیانیه وزیر خارجه آمریکا سه روز پس از پرتاب یک ماهواره نظامی به فضا از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صادر می شود.

آقای پمپئو گفته است "راه‌اندازی این ماهواره نظامی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که یک سازمان تروریستی خارجی شناخته شده است آنچه را که ما گفتیم روشن کرده است که برنامه فضایی ایران نه صلح آمیز است و نه کاملا غیرنظامی".

ایالات متحده آمریکا سال گذشته با فرمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را "یک سازمان تروریستی خارجی" شناخت.

ماهواره نظامی نور را با موفقیت در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار داده

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران می گوید ماهواره نظامی نور را با موفقیت در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار داده است.

بیانیه وزیر خارجه آمریکا به نقل قولی از یک مقام فضایی ایران در بهمن گذشته اشاره کرده و می گوید "مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران گفته بود که ایران به دنبال 'استفاده صلح آمیز از فضا است '. تازه ترین پرتاب نظامی که به صورت مخفیانه توسعه و اجرا شده است، اثبات می کند که این اظهارات دروغ بوده است".

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سه روز پیش اعلام کرد ماهواره نور را به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران از یک ماهواره‌بر ۲ مرحله ای موسوم به قاصد از کویر مرکزی ایران به فضا پرتاب کرده و با موفقیت، ماهواره نظامی نور را در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار داده است.

امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پس از این پرتاب گفت که سینگنال های این ماهواره در مراکز مختلف ایران در شمال و جنوب کشور دریافت شده است.

پوششی برای پیشبرد برنامه توسعه موشک‌های بالستیک

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، و وزارت خارجه این کشور می‌گویند ایران پرتاب این ماهواره‌ها را به عنوان پوششی برای پیشبرد برنامه توسعه موشک‌های بالستیک استفاده می‌کند. ایران این موضوع را تکذیب می‌کند.

مایک پمپئو در بیانیه تازه خود درباره ماهواره نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پرتابگر آن گفته "تجهیزات پرتاب ماهواره و سایر پرتاب های قبل از آن ، دارای فناوری های یکسان و قابل تعویض با موشک های بالستیک، از جمله سامانه‌های برد طولانی تر مانند موشک های بالستیک بین قاره ای هستند. هیچ کشوری به جز هدف حمل تسلیحات هسته ای این فناوری را دنبال نکرده است"

وزیر خارجه آمریکا گفته است که "تمام دولت های صلح طلب" باید از تمدید محدودیت های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران که پاییز سال جاری به پایان می رسد، حمایت کنند. آقای پمپئو از اتحادیه اروپا هم خواسته تا افراد و نهادهای درگیر در برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کند.

تاکنون فرانسه، آلمان و بریتانیا از پرتاب ماهواره نظامی از سوی سپاه به فضا ابراز نگرانی کرده اند اما روسیه این اقدام را خلاف قطعنامه شورای امنیت درباره ایران ندانسته و تلویحا از اقدام سپاه پاسداران حمایت کرده است.

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این کشور قصد دارد پرونده پرتاب ماهواره نظامی سپاه پاسداران را به شورای امنیت ببرد.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که کشورش پرتاب ماهواره نظامی ایران را در شورای امنیت مطرح خواهد کرد.

مایک پمپئو در بیانیه امروز خود گفته است "هنگامی که ملت ایران از ویروس کرونا رنج می برد و در حال دست و پنجه نرم کردن با مرگ است ، افسوس می خوریم که می بینیم رژیم ایران منابع و تلاش های خود را برای انجام اقدامات تحریک آمیز نظامی هدر می‌دهد که هیچ کمکی به ملت ایران نمی کند".

ایران می گوید استفاده از ماهواره های فضایی حق این کشور است و هدف ماهواره نظامی تازه پرتاب شده دفاعی و نه تهاجمی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع: برنا

کدخبر: 562434 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟