قضات مراقبت کنند جامعه به کروناهای مجرمانه مبتلا نشود

به گزارش رکنا، به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی اولین جلسه شورای روسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها در سال جدید، به صورت ویدئو کنفرانس، به ریاست آیت الله رییسی، رییس دستگاه قضا و با حضور اعضای شورای عالی قوه قضاییه امروز چهارشنبه (۲۰ فروردین) برگزار شد.

رییسی در ابتدای این جلسه با عرض تبریک سال جدید و اعیاد شعبانیه و ولادت حضرت ولیعصر (عج)، شب نیمه شعبان را با توجه به اعمال آن، شبی مهم برای ورود به ضیافت الهی و لیله القدر دانست و اظهار کرد: بدون تردید برکات امشب، برکات بی نظیری است که خداوند به ما و ملت بزرگ ما و بشریت مرحمت کرده و خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در این بلیه‌ای که وارد شده و ویروس منحوس کرونا، قطعا در کنار اقدامات بسیار ارزشمند مجاهدان عرصه سلامت، دعا و نیایش به درگاه حضرت حق به ویژه در امشب و فردا شب و این لیالی و ایام بسیار مغتنم خواهد بود.

رییس قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد که همگان مشمول عطایای الهی در شب نیمه شعبان شوند و از مهمترین آن‌ها را غفران، توفیق برای گره گشایی از کار مردم و انجام وظیفه عنوان کرد.

رییسی با تقدیر صمیمانه از اقدامات مجاهدانه همه همکاران در سراسر کشور در سال گذشته و به ویژه در ماه‌های پایانی سال، تصریح کرد: خصوصا نسبت به رسیدگی به پرونده‌های معوقه و مسن و کثیرالشاکی هم در تهران و هم درمراکز استان‌ها، همت ارزشمندی شد.

رییس قوه قضاییه به روسای کل دادگستری‌ها تاکید کرد که مراتب تشکر وی را به قضات ابلاغ کنند.

وی با اشاره به زحمات مضاعفی که قضات و کارکنان مجموعه قضایی با وجود شیوع ویروس کرونا متحمل شدند، گفت: همکاران ما ضمن اینکه عرصه خدمت را ترک نکردند، تلاش کردند پرونده‌ها را رسیدگی نمایند. بعضا هم ابتلاهایی برایشان پیدا شد؛ ولی تلاش کردند که ضمن اینکه وظایف را انجام می‌دهند، پروتکل‌های لازمی که ستاد ملی مقابله با کرونا و ستادهای استانی داشتند، رعایت شود.

رییسی با تاکید بر اینکه در ادامه راه هم همکاری‌ها با ستاد ملی مقابله با کرونا ضرورت دارد، ادامه داد: باید اجتماعات ایجاد نشود و تا بشود هم دادرسی صورت گیرد و هم چارچوب‌ها و پروتکل‌های لازم در این رابطه رعایت گردد.

رییس قوه قضاییه با اشاره به اینکه کرونا محدودیت ایجاد می‌کند؛ اما به هیچ عنوان در مسیر تحول نمی‌تواند مانعی باشد، با تایید محدودیت‌های که این ویروس ایجاد کرده است، اظهار کرد: اینگونه حوادث و مسائل نباید هیچ مانعی برای مسیر تحول در دستگاه قضایی ایجاد کند.

وی در ادامه با اشاره به فرصت‌هایی که کرونا می‌تواند برای قوه قضاییه ایجاد کند، در این زمینه به توسعه دادرسی الکترونیک اشاره کرد و گفت: در این زمینه روندی تاکنون وجود داشته که باید تسریع شود و همه در این زمینه مشارکت کنند و دنبال شکل گیری یک دستگاه قضایی هوشمند باشند.

رییس قوه قضاییه استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای دادرسی‌های غیرحضوری و فرهنگسازی در مورد آن را به عنوان فرصت دیگر مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: در این زمینه دستورالعملی ظرف چند روز آینده ابلاغ خواهد شد که معاون اول قوه قضاییه زحمت تهیه آن را متقبل شده و جمع بندی آن در ستاد قوه قضاییه صورت گرفته است.

حبس زدایی و غربالگری زندان‌ها و فعال کردن نهادهایی که در قانون به آن‌ها اشاره شده، نکات دیگری بود که رییسی به عنوان فرصت به آن اشاره و بر بازنگری به وضعیت زندان‌ها تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه حفظ سلامت اصحاب دعوی و ارباب رجوع و همکاران به ویژه در دادسراها و دادگاه‌های سراسر کشور که خط مقدم برخورد با مسائل هستند، برای ما اهمیت دارد، گفت: حتما پروتکل‌ها و باید و نبایدهایی که در این رابطه برای دادرسی وجود دارد، کاملا رعایت شود.رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از اظهاراتش سه نکته محوری کرامت، مبارزه با فساد و تلاش و همکاری با همه بخش‌ها برای رفع موانع تولید را به عنوان اولویت‌های سال جدید عنوان کرد.

رییسی در تبیین موضوع کرامت افزود: رسیدگی، پیگیری و بررسی مسائل با حفظ کرامت نسبت به قضات و همکاران، اصحاب دعوی، ارباب رجوع، متهم و همه کسانی که به نحوی با عدلیه و سازمان‌های وابسته به قوه قضاییه سروکار دارند، یک امر بسیار مهم است.

وی افزود: بعد از شناسایی مبتلایان به کروناهای اقتصادی اخلاقی واجتماعی، اولا مراقبت کنید خودتان مبتلا نشوید سپس علت یابی کنید و برای درمان، حکم صادرکنید. درپایان هم بر دوران نقاهت مجرم و برای بازگشت او به جامعه نظارت کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 557416 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟