چرا «ماهاتیر محمد» از انگلیس متنفر است؟

به گزارش رکنا، ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی با حضور در یکی از برنامه‌های شبکه الجزیره در خصوص دلایل خشم و نفرت خود نسبت به انگلیس صحبت کرد.

وی تاکید کرد که در دوران مدرسه از طرفداران انگلیس به شمار می‌آمد چرا که در آن زمان تفاوت بسیاری میان حکومت استبدادی در کشورشان که ثروت مالزی را به دست گرفته بود و استعمارگران انگلیسی در این کشور دیده می‌شد.

ماهاتیر محمد هم چنین تاکید کرد: من فکر می‌کردم انگلیس به دلیل نظم و انضباطش غیر قابل شکست است اما زمانی که ژاپنی‌ها، انگلیسی‌ها را شکست دادند و آنها را مجبور به خروج از مالزی کردند، این تصور من نیز شکسته شد. من در آن زمان فهمیدم ژاپنی‌ها منضبط تر و دارای برنامه‌ریزی بهتری نسبت به انگلیسی‌ها هستند.

در گزارش منتشر شده از سوی سایت الجزیره در خصوص این گفتگو آمده است: مالاوی‌ها احساس کردند که انگلیسی‌ها در حال تحقیر آنها هستند و به آنها مانند افرادی تنبل و غیرقابل اعتماد می‌نگرند و همزمان در حال تشویق چینی‌ها و هندی‌ها برای آمدن به مالزی و زندگی در این کشور هستند.

ماهاتیر محمد ادامه داد: مالاوی‌ها توطئه انگلیس علیه خود را کاملاً کشف کردند. زمانی که تلاش انگلیس از حمایت از اتحادیه مالاوی‌ها را دیدند، اتحادیه‌ای که برای تفکیک مالاوی‌ها و باز کردن مسیر در برابر اقلیت‌های چینی و هندی تلاش می‌کرد تا کشور را به شهرکی بین‌المللی تبدیل کنند که تابع دولت انگلیس باشد دقیقاً مانند کاری که با فلسطین کردند زمانی که یهودیان از تمام مناطق جهان را تشویق به آمدن کردند و از آنها در تسلط بر تمام جوانب زندگی به حساب فلسطینی‌ها به عنوان مالکان اصلی سرزمین حمایت کردند.

وی افزود: اما نخبگان مالاوی توطئه انگلیس را دریافتند و با اتحادیه مالاوی مخالفت کردند و این آغاز حزب «امنو» بود، حزبی که مالزی را به استقلال رساند و بریتانیایی‌ها را مجبور به ترک مالزی و پایان استعمار آنها در سال ۱۹۷۵ کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 556841 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟