آمریکا ۵ تن از دانشمندان هسته‌ای ایران را تحریم کرد +اسامی

در حالیکه بسیاری از کشورها، موازی با درخواست مقامات ایرانی از آمریکا درخواست کرده اند تا سد راه ارسال کمک های بشر دوستانه به ایران نشده و تحریمها را لغو کنند تا سیرهای ارسال کمک های بین المللی به ایران باز شود، وزارت خارجه آمریکا همزمان تحریمهای غیر انسانی خود را با ابهانه های مختلف تشدید می کند.

وزارت خارجه آمریکا جزئیات جدیدی از پنج فرد ایرانی که به تازگی تحریم شده‌اند، منتشر کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز سه شنبه مدعی شده بود که تحریم‌های جدیدی علیه چند نفر از فعالان حوزه برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌شود. روز چهارشنبه ۲۸ اسفند اسامی پنج تن از این افراد توسط ایالات متحده اعلام شد:

عارف بالی لاشک (۱۹ سپتامبر ۱۹۶۳، نوشهر، ایران) کارشناس ارشد در «طرح آماد»

سید محمد مهدی هادوی (۲۲ سپتامبر ۱۹۶۳، تهران، ایران) ناظر پروژه در زمان اجرای «طرح آماد»

کامران دانشجو (۵ ژوئیه ۱۹۵۷، دماوند، ایران) مدیر پروژه ۱۱۱ «طرح آماد»

مهدی تهرانچی (۵ ژوئیه ۱۹۵۶، تهران، ایران) ناظر زیرپروژه ۳۰/۳ «طرح آماد»

علی مهدی‌پور عمرانی (۱۶ آوریل ۱۹۷۳، تنکابن، ایران) کارشناس ارشد در زیرپروژه ۱۱/۳ «طرح آماد»

مایک پمپئو روز سه شنبه در کنفرانس خبری گفته بود: «امروز ۹ نهاد مستقر در آفریقای جنوبی، چین، و هنگ‌کنگ به همراه سه شخص حقیقی از ایران به دلیل تلاش برای خرید و فروش و یا تسهیل تجارت محصولات پتروشیمی ایران، بزرگترین حکومت حامی تروریسم در جهان، از سوی آمریکا تحریم شدند.»

پمپئو افزود: «این تحریم‌ها همچنین سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و رئیس آن را، به خاطر استفاده آن‌ها از منابع در اختیارشان برای سرمایه‌گذاری در نهادهای تحریم‌شده، در بر می‌گیرد.»

دولت دونالد ترامپ که در ماه مه ۲۰۱۸ میلادی از توافق هسته ای (برجام) به شکل غیر متعارف و یکجانبه خارج شد همچنان بر ادامه خط مشی فشار حداکثری بر تهران تاکید دارد و هدف آن را تغییر سیاست های ایران از جمله در منطقه می خواند.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تشدید آنها هم‌زمان با همه‌گیری جهانی ویروس کرونا و افزایش قربانیان این بیماری در ایران انتقاد از دولت آمریکا را به دنبال داشته است. پیشتر دولت چین از ایالات متحده خواسته بود که تحریم‌های خود علیه ایران را در این وضعیت لغو کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 552319 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟