کمالوندی: جایگاه آژانس حقوقی است نه سیاسی/ به سئوالات غیر حقوقی پاسخ نمی دهیم

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) در اظهاراتی با اشاره به گزارش روز گذشته آژانس اضافه کرد: دیروز آژانس دو گزارش داد که یکی در ارتباط با مسائل برجامی و دیگری درباره موضوعی که اختلاف بین ما و آژانس است که این را جدا از گزارش برجامی منتشر کرده اند. فعالیت‌های ما به طور کامل مشخص شده است. غنی سازی انواع سانتریفیوژها، تحقیق و توسعه آب سنگین در واقع همان گزارش‌های دوره‌ای است که هر سه ماه یک بار توسط آژانس براساس توافقی که در برجام بوده صادر می‌شود، اما در ارتباط با موضوع دیگری که مدت هاست بین ما و آژانس مطرح است از زمان مرحوم آمانو تا الان بوده است.

راجع به بخشی از درخواست‌ها و دسترسی‌هایی که آژانس داشته ملاحظه‌ای داشتیم که این ملاحظات حقوقی بوده است

وی افزود: ما راجع به بخشی از درخواست‌ها و دسترسی‌هایی که آژانس داشته ملاحظه‌ای داشتیم که این ملاحظات حقوقی بوده است و همیشه بر آن‌ها پافشاری کرده ایم از جمله درخواست بعضی اطلاعات در مورد بعضی مکان‌ها البته آن‌ها گفته اند سایت، در حالی که سایت نیستند، چون سایت تعریف خودش را دارد. سایت‌هایی است که در آن فعالیت‌های هسته‌ای انجام می‌شود آنچه که مسلم است این است که کشور در پادمان و پروتکل وظایفی دارد که این وظایف را به نحو دقیق انجام می‌دهد کما این که ۱۶ گزارشی که در برجام بوده به طور کامل مؤیٌد این امر است که ما به خوبی تعهدات خودمان را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: اما در ارتباط با موضوعی که آژانس گزارش جداگانه داده است این که ما براساس حقوق کشور خودمان به عنوان یک کشور عضو، وقتی مورد سؤال واقع می‌شویم، این سؤال یک مبانی مشروع و دقیق تحریف شده در اساسنامه آژانس، توافق پادمانی و متن پروتکل داشته باشد که متأسفانه هیچ کدام از آن‌ها نبود، در زمان مرحوم آمانو هم مطرح شد ما خیلی واضح و با تأکید می‌گفتیم که نمی‌توانیم اطلاعات درباره موضوعاتی که مبهم است و اصالت ندارد، مطرح کنیم.

سؤال آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست اطلاعات و دسترسی باید مبانی حقوقی داشته باشد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: درخواست اطلاعات و دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی باید مبانی حقوقی داشته باشد.

بهروز کمالوندی گفت: بخشی از این اطلاعات تحریف شده توسط رژیم صهیونیستی در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته است و فشار زیادی هم از ناحیه رژیم صهیونیستی چه در دوره مرحوم آقای یوکیا آمانو مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی چه در دوره آقای رافائل گروسی مدیرکل کنونی آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی این‌ها را به عنوان اسناد و مدارکی که اتقان دارد بپذیرد، اما این‌ها در تعاریف پروتکلی و پادمانی نمی‌گنجد.

وی افزود: آنچه مسلم است این که سؤال آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست اطلاعات و دسترسی باید مبانی حقوقی داشته باشد، بدون مبانی حقوقی هیچ کشوری از جمله جمهوری اسلامی ایران نباید اطلاعات و اجازه دسترسی بدهد، این‌ها تعریف شده است و چارچوب حقوقی دارد، بر اساس قرارداد پادمانی و پروتکل الحاقی حتی در توافقات برجامی که یکسری تعهدات را برای پروتکل الحاقی و پادمان پذیرفته ایم مفهومش این نیست که هر سؤالی دارند شما باید جواب دهید، رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند که ۵۵ هزار سند دارد و این سند‌ها باید بررسی شود مفهوم دیگرش این است که باید هر کدام از این سند‌ها را که ادعای رژیم صهیونیستی است جوابگو باشیم و این روش، روش درست و پسندیده‌ای نیست یک کشوری یا یک رژیمی ادعا بکند من از یک راه جاسوسی و ورود به کشوری آمده‌ام و اطلاعاتی به دست آورده‌ام.

آژانس سه نوع درخواست و دسترسی می‌تواند داشته باشد

کمالوندی افزود: آن‌ها گفته اند اطلاعات به دست آمده به وسیله جاسوسی را حالا آژانس بین المللی انرژی اتمی بیاید و رسیدگی کند. آژانس سه نوع درخواست و دسترسی می‌تواند داشته باشد، مبانی پادمان بر اساس ماده ۶۹ پادمان که بین ما و آژانس منعقد شده است، اطلاعاتی را به آژانس می‌دهیم که در اصطلاح به آن REPORT یا همان گزارش می‌گویند که آژانس بعد از آن می‌آید و راستی آزمایی می‌کند، بعد از راستی آزمایی اگر سؤالی داشته باشد مطرح می‌کند بعد از آن هم اگر سؤالی داخل سایت داشته باشد مطرح می‌کند و ما به آن دسترسی می‌رسیم، سپس ما با پروتکل الحاقی مواجه هستیم، در حوزه اول سؤال درباره مواد هسته‌ای است ارتباطی هم با مسائل دیگر ندارد، اما در پروتکل الحاقی آمده است علاوه بر مواد برخی فعالیت‌ها را هم شامل می‌شود. اطلاعاتی ما باید بدهیم که در اصطلاح به آن DECLERATION یا اظهاریه می‌گویند که سالی یک بار باید از نو نوشته و به روز شود و گزارش‌هایی که می‌دهیم می‌تواند مورد سؤال یا مورد بازرسی واقع شود و به اظهاراتی که ما داده ایم دسترسی داشته باشند.

کمالوندی گفت: مورد سومی هم هست که در ارتباط با آژانس می‌تواند دسترسی به هر مکانی که آژانس مشخص کرده باشد داده شود، اما مبانی آن این است که باید اسنادی که به کشور عضو ارائه می‌شود متقن باشد، هر سؤالی نمی‌تواند مطرح شود، چون آژانس یک تشکیلات تحقیقاتی نیست بلکه نظارتی است، باید گزارشی یا اطلاعاتی داده شود، سپس بیاید و اطلاعات را بررسی کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران مواضع محکمی است و ما جواب داده ایم.

بهروز کمالوندی افزود: در پروتکل الحاقی آمده است علاوه بر برخی فعالیت‌ها ما باید اطلاعاتی بدهیم، یک اظهاریه از نو نوشته و به روز شود و گزارش‌هایی که ما می‌دهیم می‌تواند مورد سوال واقع شود و یا مورد بازرسی قرارگیرد.

وی گفت: یک مورد سومی هم هست که در ارتباط با آژانس می‌تواند دسترسی به هر مکان که آژانس مشخص می‌کند داده شود، اما آن موارد که از نظر استنادی ارایه می‌شود باید معتبر باشد و هر سوالی نمی‌تواند مطرح شود، چون آژانس بین المللی انرژی اتمی یک تشکیلات تحقیقاتی نیست بلکه تشکیلاتی نظارتی است بنابراین باید گزارشی داده شود و این اطلاعات را بررسی کنیم که در این راستا هم، سازوکار خودش را دارد. به طور مثال تحت چه شرایطی؛ چه سوالاتی؛ چه اطلاعاتی؛ و نحوه رسیدگی به این موارد هم باید کاملا مشخص باشد.

وی تاکید کرد: برخی موارد متاثر از کار‌هایی است که خلاف قوانین بین المللی توسط رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد که نباید تشویق شود قطعا نباید ما اجازه دهیم که چنین اتفاقاتی رخ دهد یعنی هر سوال، ​هر مطلب و هر موضوعی اگر مطرح باشد کشور‌ها مدام باید برای مطالبی که دشمنان آن‌ها مطرح می‌کنند در حال پاسخگویی باشند که در واقع این موضوع اصلی ما بوده است.

کمالوندی درباره این موضوع که مواضع جمهوری اسلامی ایران مواضع محکمی است، گفت: در زمان آقای آمانو مدیرکل سابق آژانس انرژی اتمی متوجه این موضوع شده بودیم به نظرم می‌رسد که فشار‌های آمریکا و اسرائیل است که می‌خواهند از آژانس بین المللی انرژی اتمی سوء استفاده کنند.

هر سوال و هر دسترسی، دست آژانس نیست

وی گفت: من باید بگویم که هر سوال و هر دسترسی، دست آژانس نیست. مجموعه‌ای از سوالات باید براساس اظهاریه‌ها داده و یا مکانی مورد نظر باید مطابق آن سوال مطرح شود، زیرا برخی از موارد و اطلاعات می‌تواند در دسترس عموم قرار گیرد مانند مقاله‌ها و کتاب‌ها و نه اطلاعات جاسوسی، نه اطلاعات تحریف شده توسط رژیم صهیونیستی.

کمالوندی ادامه داد: ​قطعا اگر کشور‌های دنیا بپذیرند که جواب چنین سوالاتی را بدهند هزاران و میلیون‌ها سوال خواهد بود و هزاران دسترسی است که هر کشور باید مدام درگیر این مسایل باشد.

وی با بیان اینکه من فکر می‌کنم بخشی از این مطالب فضاسازی رسانه‌ای است تاکید کرد: بعید می‌دانم که آقای رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چنین مطالبی را بگوید، چون در جایگاه سیاسی نیستند و جایگاه حقوقی دارند و آنچه واقعیت است، این است که ایران دلایل قوی برای پاسخ ندادن دارد و باید عقلا بررسی کنند که حق با چه کسی است ضمن این که با فضاسازی رسانه‌ای فعالیت‌ها تیره و تار نشان داده می‌شود.

کمالوندی گفت:​همانطور که امروز آقای غریب آبادی پاسخ خواهد داد مواضع ما روشن و مشخص است و دلایل این نکته را که چرا نمی‌پذیریم کاملا مشخص است، چون اگر پاسخگوی هر مطلب باشیم باید تمام عمر در حال پاسخگویی باشیم و ما این را نمی‌پذیریم.

وی تاکید کرد: هیچ کشوری تا این حد با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نداشته است و چنین اطلاعات ریزی را به آژانس نداده است.

کمالوندی افزود: من به چند آمار اشاره می‌کنم، ۸۸ درصد بازرسی‌های کل در سال ۲۰۱۹ مختص ایران و ۶۵ درصد بازرسی‌ها و دسترسی بر مبنای پروتکل الحاقی خاص ایران بوده، ۲۹ درصد فعالیت ایران در حوزه نظارتی بوده و ایران بیش از یک پنجم فعالیت آژانس را اختصاص داده است. این یعنی موردی برای پنهان کاری نداریم و همه چیز صلح آمیز است و اصرار بر حقوق خود داریم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 548651 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟