مروری بر ۹ روز نبرد سرنوشت‌ساز و حساس در شمال سوریه

به گزارش رکنا، نیرو‌های ارتش سوریه از صبح روز سه شنبه (پانزدهم بهمن ماه) در ادامه عملیات پاکسازی مناطق اشغالی در جنوب شرق استان ادلب به ورودی‌های شهرک مهم و راهبردی «تل طوقان» رسیدند تا زمینه برای کاهش فشار تروریست‌ها بر رزمندگان جبهه مقاومت در جنوب غرب استان حلب فراهم شود.

ظهر روز چهارشنبه (شانزدهم بهمن ماه) نیرو‌های سوری پس از درگیری‌های سنگین موفق شدند شهرک «تل طوقان» را از اشغال خارج کنند و به کنترل دربیاورند تا راه برای پیشروی در جنوب غرب استان حلب باز شود.

عصر روز چهارشنبه، نیرو‌های ارتش سوریه با عقب راندن تروریست‌ها از مرز‌های شرقی استان ادلب عبور کردند و وارد جنوب غرب استان حلب شدند و توانستند شهرک‌های «جزرایا، زمار، عثمانیه کبیر، جدیده طلافح و طلافح» را آزاد کنند و فاصله خود را با رزمندگان جبهه مقاومت در جنوب شهر خان طومان به ۲۰ کیلومتر کاهش دهند.

راهبرد نیروهای سوری برای پاکسازی شهرک «تل طوقان» و در ادامه پیشروی ها در جنوب غرب استان حلب نشان داد جبهه مقاومت با هزینه کمتر و سرعت بیشتری مناطق اشغالی را در جنوب غرب استان حلب آزاد خواهد کرد و این در حالی بود که پیشتر برخی رسانه ها بدون اطلاع از تاکتیک جبهه مقاومت نسبت به تکرار وقایع اردیبهشت ۹۵ خان طومان هشدار داده بودند و متاسفانه ناامیدی و بدون برنامه بودن اتاق عملیات جبهه مقاومت را به افکار عمومی القا و مخاطبان را نگران کردند.

عدم اطلاع برخی رسانه های داخلی از وضعیت میدانی و بزرگ نمایی حملات گروهک های تروریستی در جنوب غرب استان حلب در شرایطی بود که رزمندگان جبهه مقاومت خوب می دانستند باید اندکی میدان داری و تروریست ها را وارد نبردی فرسایشی کنند.

رزمندگان جبهه مقاومت با اطلاع از راهبرد مرکز فرماندهی نسبت به مشغول کردن تروریست ها در میدان نبرد اقدام کردند و در مقابل گروهک های تروریستی با نیم نگاهی به نقشه های میدانی (پیشروی ها به سمت تل طوقان) دریافته بودند دیر یا زود در محور جنوب غرب استان حلب قیچی خواهند شد و به همین دلیل بیشترین فشار را در شهرک های «خلصه و قلعجیه» وارد کردند که با واکنش رزمندگان جبهه مقاومت مواجه شدند و ناکام ماندند.

رزمندگان جبهه مقاومت که خوب می دانستند تروریست ها روحیه خود را از دست داده اند و حملات شان دیگر جواب نمی دهد تغییر تاکتیک دادند و در حدفاصل صبح چهارشنبه تا عصر جمعه (شانزدهم تا هجدهمن بهمن ماه) شهرک های «خلصه، قلعجیه، برنه و زیتان» را در جنوب غرب حلب پاکسازی کردند و منتظر ماندند که نیروهای ارتش سوریه براساس راهبرد از پیش تعیین شده عملیات را ادامه دهند و از سمت شهرک «طلافح» به سمت شهرک زیتان و برنه پیشروی کنند.

عصر روز جمعه (هجدهم بهمن ماه) نیروهای ارتش سوریه پس از تثبیت مواضع در شهر راهبردی «سراقب»، عملیات را در جنوب غرب استان حلب از سر گرفتند و شهرک های «حویر، آباد و خواریم» را آزاد کردند و فاصله خود را با رزمندگان جبهه مقاومت در شهرک «برنه» در جنوب غرب استان حلب به ۱۲ کیلومتر رساندند.

شنبه شب (نوزدهم بهمن ماه) نیروهای سوری پس از ۲۴ ساعت درگیری سنگین، مناطق اشغالی را در حدفاصل شهرک های «آباد و برنه» در جنوب غرب حلب پاکسازی کردند؛ با آزادی این مناطق، نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در شهرک تازه آزاد شده «العیس» در جنوب غرب حلب به یکدیگر رسیدند.

عصر روز یکشنبه (بیستم بهمن ماه) نیروهای ارتش سوریه منطقه «ایکاردا» و شهرک های «الزربه، کسیبیه و برقومه» را از اشغال تروریست ها خارج و جنوب غرب استان حلب را پس از ۷ پاکسازی کردند تا فقط ۲۵ کیلومتر از بزرگراه بین المللی «دمشق - حلب» آلوده باقی بماند.

نیروهای سوری از ظهر روز دوشنبه (بیست و یکم بهمن ماه) عملیات را برای پاکسازی و تامین امنیت کامل بزرگراه بین المللی «دمشق - حلب» از شهرک های تازه آزاد شده «برقومه، کسیبیه و البوابیه» علیه تروریست ها آغاز کردند و آزادی معدود شهرک های اشغالی را در محور جنوب و شمال بزرگراه در دستور کار قرار دادند.

نیروهای ارتش سوریه در گام نخست پس از درگیری های سنگین چند ساعته شهرک های «الکماری، قناطر، جدرایا، کفرحلب و میزنار» را در محور شمال بزرگراه بین المللی «دمشق - حلب» از اشغال خارج و پاکسازی کردند تا ۱۲ کیلومتر دیگر از این بزرگراه امن شود.

صبح روز سه شنبه (بیست و دوم بهمن ماه) رزمندگان جبهه مقاومت و نیروهای ارتش سوریه عملیات را در غرب شهر حلب از محور محله «راشدین ۵»، شهرک «کلاریه» و بازار «الجبس» علیه تروریست ها آغاز کردند و پس از چندین ساعت درگیری نفس گیر موفق شدند محله های «راشدین ۴ و خان العسل» را به کنترل دربیاورند.

با پاکسازی محله های «راشدین ۴ و خان العسل»، امنیت و آرامش به غرب شهر حلب بازگشت و ساکنان این مناطق تا حدود زیادی از حملات خمپاره ای گروهک های تروریستی در امان خواهند ماند و تهدیدی متوجه آنان نیست؛ این دو محله دروازه های غربی شهر حلب محسوب می شوند و از سویی دیگر پاکسازی محله راشدین شمالی، مرکز تحقیقات علمی و منطقه المنصوره در غرب شهر حلب در دستور کار است.

با پیشروی هایی که در روز سه شنبه به دست آمد، امنیت بزرگراه بین المللی «دمشق - حلب» در محدوده غرب شهر حلب تامین شد و هدف بعدی رزمندگان جبهه مقاومت و نیروهای سوری که پاکسازی شهرک «ابوشلیم» در حومه جنوب غرب شهر حلب بود در روز چهارشنبه (بیست و سوم بهمن ماه) محقق شد.

حملات برای آزادسازی شهرک «ابوشلیم» از سمت شهرک «کلاریه» صورت گرفت و نیروهای ارتش سوریه به بخش دیگری از بزرگراه «دمشق - حلب» رسیدند؛ مقصد بعدی نیروهای سوری در این محور شهرک های «زهره المدائن و المغیر» خواهد بود.

به گزارش مشرق، در حال حاضر، ۱۳ کیلومتر از بزرگراه بین المللی «دمشق - حلب» آلوده است و اگر شهرک های «المغیر و کفرجوم» در محور جنوب و شمال این بزرگراه به همراه ایستگاه برق منطقه و سیلوهای جنوب غرب شهرک خان طومان پاکسازی شوند، بزرگراه بین المللی «دمشق - حلب» پس از ۷ سال آزاد می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 543180 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟