جهانگیری: کالاهای مورد نیاز مردم به وفور در بازار وجود دارد

به گزارش رکنا، به نقل از دولت، اسحاق جهانگیری در این جلسه بر لزوم حضور میدانی و نظارت دقیق و مستمر بر وضعیت بازار تاکید کرد و گفت: در شرایطی که مردم بدلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا تحت فشار هستند، تلاش های دستگاه های مسئول برای کاستن از مشکلات مردم در پیشگاه خداوند ماندگار است.

معاون اول‌ رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه منابع مورد نیاز برای تامین کالا فراهم است و کالاهای مورد نیاز مردم نیز به وفور در بازار وجود دارد، از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، سازمان تعزیرات و سایر دستگاههای نظارتی خواست با اشراف بر وضعیت بازار، اجازه سواستفاده از شرایط موجود را به سودجویان ندهند.

جهانگیری با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در جلسه در خصوص کنترل قیمت صد قلم کالای مورد نیاز مردم و وجود ثبات در قیمت این اقلام، اظهار کرد: خوشبختانه گزارش‌ها حاکی از این است که با برنامه‌ریزی و پیگیری های مجدانه ستاد تنظیم بازار و پای کار آمدن اتحادیه ها، اصناف و تشکل های بخش خصوصی، شاهد ثبات نسبی بازار هستیم که لازم است همین روند استمرار داشته باشد.

وی افزود: علاوه بر نظارت مستمر بر قیمت صد قلم کالای مورد نیاز مردم، باید نظارت بر سایر اقلام و خدمات ضروری مورد نیاز مردم به ویژه دارو و خدمات بهداشتی و درمانی به طور مستمر صورت پذیرد تا کسی نتواند در شرایط سخت کنونی با سوءاستفاده به دنبال سودجویی باشد.

معاون اول رییس‌جمهور یکی از اقدامات خوب دولت طی سال های اخیر را تامین کالاهای مورد نیاز مردم برای شب عید و ایام پایانی سال عنوان کرد و گفت: لازم است وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت از هم اکنون برنامه ریزی جامعی برای تامین به وفور کالاهای مورد نیاز مردم برای شب عید داشته باشند تا مردم دغدغه ای برای ایام پایانی سال نداشته باشند.

جهانگیری همچنین در ابتدای جلسه شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را ضایعه ای تلخ و بزرگ برای کشور توصیف کرد و افزود: برادر بسیار عزیز سردار سلیمانی همواره برای مبارزه با تروریسم در صف مقدم بود و نقشی حیاتی و تعیین کننده برای ثبات و امنیت کشور و کل منطقه ایفا می‌کرد.

وی با ذکر خاطراتی درباره شهید حاج قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: از سال ۵۶ با شهید سپهبد سلیمانی سابقه دوستی داشتم و با توجه به اینکه این سردار رشید اسلام علاوه بر توانمندی و تجارب ارزشمندی که در حوزه دفاعی و امنیتی از آن برخوردار بود و در خدمت امنیت کشور به کار می گرفت، از نزدیک ترین افراد به مقام معظم رهبری نیز بود و نقش موثری در حل مسائل داخلی نیز ایفا می‌کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه این وزارتخانه بلافاصله پس از افزایش قیمت بنزین، اثر واقعی قیمت بنزین بر قیمت کالاها را مورد بررسی قرار داد گفت: با هدف کنترل التهاب اولیه بازار ناشی از افزایش قیمت بنزین، اتاق اصناف، اتحادیه ها، انجمن ها و استانداری ها همه پای کار آمدند تا آثار روانی منفی و احتمال سوءاستفاده سودجویان از افزایش قیمت بنزین مدیریت شود.

وی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه سال جاری شاهد افزایش تولید در اکثر بخش های تولیدی بوده ایم، افزود: گزارش منتهی به دهم دی ماه از قیمت صد قلم‌ کالا نشان می دهد که قیمت ۴۰ قلم کالا روندی کاهشی داشته و ۳۲ قلم کالا بین صفر تا یک درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

در این جلسه سرپرست وزارت جهاد کشاورزی نیز گزارشی در خصوص دلایل افزایش برخی اقلام نظیر گوجه فرنگی، موز و پیاز را ارائه کرد و گفت: افزایش قیمت برخی اقلام کشاورزی ناشی از تغییرات فصلی است که طبیعی محسوب می شود و به زودی شاهد بازگشت قیمت این اقلام به حالت عادی خواهیم بود.

رییس کل بانک مرکزی نیز در این نشست از ثبات در بازار ارز خبر داد و گفت: تمهیداتی برای کنترل نرخ ارز و مدیریت آثار روانی ناشی از آن بر قیمت سایر کالاها اندیشیده شده و امروز دیگر مردم بدنبال خرید ارز نیستند و مدیریت تقاضا و ثبات در این بخش تاثیر مثبتی بر کنترل بازار خواهد داشت.

رییس اتاق اصناف نیز در این جلسه با بیان اینکه این سطح از همکاری و مشارکت تشکل های بخش خصوصی با دولت برای کنترل بازار بی سابقه است، گفت: تشدید بازرسی های اصناف، وزارت صمت و سازمان تعزیرات می‌تواند زمینه سواستفاده ها را از بین ببرد.

وزیر دادگستری نیز در این نشست با تأکید بر اینکه این وزارتخانه برای نظارت بر بازار و کنترل قیمت ها از تمام ظرفیت های سازمان تعزیرات استفاده کرده است، خاطرنشان کرد: در این مدت و پس از افزایش نرخ بنزین، سازمان تعزیرات با تمام ظرفیت ها تلاش کرده است از سودجویی برخی افراد که می خواهند به بهانه افزایش بهای بنزین قیمت کالاها را خودسرانه بالا ببرند، جلوگیری کند.

در این جلسه که وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی و کشور نیز حضور داشتند مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گزارشی از قیمت های 100 قلم کالای اصلی تحت نظارت ارایه کرد و گفت: هم پیش از افزایش قیمت بنزین و هم پس از آن سامانه قیمت و شکایت فعال است و آمارها نشان می دهد در روزهای نخست افزایش نرخ بنزین آمار شکایات از سوی مردم بالا رفته بود اما هم اکنون به حالت عادی بازگشته است.

وی همچنین با اشاره به سامانه124.ir اظهار داشت: مردم می توانند در این سایت قیمت 124 قلم کالا و 179 قلم خدمات را به صورت روزانه مشاهده کنند.

در ادامه این نشست پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد ضمن تقویت نظارت مستمر دستگاه های نظارتی بر بازار، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی با برنامه ریزی جامع نسبت به تامین به وفور کالاهای مورد نیاز مردم برای ایام پایانی سال، ظرف یک هفته گزارش جامعی از روند نظارت بر 100 قلم کالای اصلی مورد نیاز مردم را نیز ارائه کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 532090 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟