هشدار کاخ سفید به کره شمالی

به گزارش رکنا، رابرت اوبرایان در مصاحبه‌ای به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت که آمریکا از ابزار زیادی برای پاسخگویی به هر گونه آزمایشی برخوردار است.

وی افزود که آینده را قضاوت نمی‌کنیم، اما آمریکا در مواجهه با شرایط اقدام خواهد کرد.

پیونگ یانگ از واشنگتن خواسته است ابتکار عمل جدیدی را برای پایان اختلاف‌های دو کشور در زمینه برنامه تسلیحاتی کره ارائه دهد.

کره شمالی در ماه جاری به آمریکا هشدار دارد که اگر سطح انتظاراتش برآورده نشود، ممکن است هدیه کریسمس پیونگ یانگ برای واشنگتن، هدیه‌ای ناخواسته باشد.

براساس اعلام فرماندهان ارتش آمریکا، هدیه کره شمالی می‌تواند آزمایش موشک دوربرد یا بمب اتمی باشد، امری که پیونگ یانگ آن را از سال ۲۰۱۷ به تعلیق درآورد.

اوبرایان گفت که آمریکا و کره شمالی از کانال‌های باز ارتباطاتی برخوردار بوده‌اند. وی توضیح بیشتری در مورد این مساله نداد.

وی ادامه داد که واشنگتن امیدوار است که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به تعهدات خود برای عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته‌ای عمل کند.

در پی بن‌بست مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای آمریکا و کره شمالی، پیونگ یانگ تا پایان سال ۲۰۱۹ به واشنگتن فرصت داده است، بستر مناسبی برای توافق فراهم کند.

پیونگ یانگ همچنین تهدید کرده بود در صورتی که آمریکا تا پایان این مهلت کاری برای از سرگیری مذاکرات نکند، یک «هدیه کریسمس» به واشنگتن خواهد داد.

رییس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه (۳ دی ۹۸) در واکنش به هدیه کریسمس کره شمالی برای واشنگتن، گفت که ایالات متحده با آن با موفقیت برخورد می‌کند.

حتی کره شمالی هشدار داده است که بعد از این مهلت، راه جدیدی را در پیش خواهد گرفت، مگر آنکه دولت ترامپ پیشنهاد تازه‌ای ارائه دهد.

گمانه زنی‌هایی درباره شلیک یک موشک دوربرد به عنوان هدیه کریسمس به واشنگتن از سوی کره شمالی مطرح بود. این آزمایش انجام نشد، اما آمریکا و کره جنوبی از ترس تحرکات احتمالی کره شمالی همچنان در آماده باش هستند.

کره شمالی در سال جاری میلادی ۱۳ آزمایش موشکی انجام داد که گفته می‌شود خیلی از آنها موشک‌های دوربرد نبوده است.

ترامپ و کیم ژوئن ۲۰۱۸ در سنگاپور دیدار و بیانیه مشترکی صادر کردند که طبق آن، پیونگ یانگ متعهد به عاری سازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای شد. ۹۱۰۹

مذاکرات فوریه (بهمن ماه ۹۷) ترامپ و کیم در هانوی پس از رد درخواست رهبر کره شمالی برای لغو تحریم‌های اقتصادی آمریکا در ازای واگذاری بخشی از تجهیزات هسته‌ای از سوی واشنگتن، متوقف شد.

رییس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی تاکنون سه بار در سنگاپور، ویتنام و مرز دو کره با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 530231 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟