تنها راه نجات برجام از نگاه تحلیگر آمریکایی

به گزارش رکنا، استفان لندمن Stephan Lendman تحلیگر آمریکایی مسائل بین‌المللی از اعضای اندیشکده تحقیقات جهانی (Global Research) که مقاله‌های زیادی در حوزه مسائل بین الملل به نامش ثبت و منتشر شده است، تاکید کرد: ایران خواهان روابط سیاسی و اقتصادی عادی با اروپا به ویژه در بخش تجارت است. ایران می خواهد که حق داشته باشد نفت‌وگاز و سایر محصولاتش را به کشورهای اروپایی بفروشد و اجازه ندهد با نقض تعهدات برجام، مسیر روابط تجاری مسدود شود.

او معتقد است: اگر این حق برای ایران محفوظ شمرده نشود، توافق برجام معنایی ندارد. در شرایط کنونی «به نظرم برجام عملا مرده است و این جای تاسف دارد.»

وی افزود: از ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷) که ترامپ برجام را ترک کرد، اروپا نیز راه او را رفت و به تعهدات مقرر شده‌اش در توافق عمل نکرد. براساس مواد ۲۶ و ۳۶ این قطعنامه، هرگاه سایر امضاکنندگان توافق تعهداتشان را نقض کنند، ایران این اجازه را دارد که داوطلبانه از اجرای تعهداتش سر باز زند. این دقیقا همان چیزی است که اتفاق افتاد و اروپا نیز هیچ علامتی از خود نشان نداد که بیانگر تغییر در رفتار آن باشد. اروپا فقط تسلیم یک قدرت بزرگتر شده است که مقر آن در واشنگتن است. کشورهای اروپایی غالبا همچون مستعمره آمریکا عمل می‌کنند.

ترامپ فقط درخواست مذاکره را مطرح می‌کند

لندمن درخصوص اظهار تمایل چند باره دونالد ترامپ برای مذاکره با ایران نیز گفت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران علاقه‌مند به تعامل دیپلماتیک با آمریکاست مشروط بر آنکه آمریکا به برجام برگردد و به تروریسم اقتصادی‌اش پایان بدهد.

وی تصریح کرد: اما این اتفاق در دولت ترامپ نخواهد افتاد چون این تندروها هستند که دستورکار ژئوپولیتیک دولت او را هماهنگ می‌کنند.

«بطور کلی آمریکا اهل مذاکره نیست بلکه فقط درخواست مذاکره را مطرح می‌کند. بی دلیل نیست که من معتقدم دیپلماسی با مقام‌های دولت ترامپ فقط وقت تلف کردن است.»

بی‌تاثیری مسائل مربوط به تهران و واشنگتن در انتخابات آمریکا

این تحلیلگر آمریکایی درخصوص تنش‌های میان تهران و واشنگتن و تاثیر کاهش احتمالی تنش‌ها بر انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا گفت: مسائل مربوط به تنش میان واشنگتن و تهران تاثیری بر چشم‌انداز انتخاب شدن مجدد ترامپ در انتخابات آتی ندارد. بیشتر آمریکایی‌ها، ابتدا به وضعیت مالی و جیب‌هایشان نگاه می‌کنند و بعد رای می‌دهند.

«اگر وضعیت اقتصادی کشور خوب باشد، این به نفع رئیس جمهوری است که اکنون در مسند قدرت قرار دارد؛ اگر آمریکا یک بار دیگر با رکود اقتصادی مواجه شود، همه شانس انتخاب شدن دوباره ترامپ را بر باد خواهد داد.»

رئیس جمهوری بعدی، مهر پایان بر جنگ‌ها نخواهد زد

لندمن در ادامه تاکید کرد: خودم شخصا دلم می‌خواهد ترامپ در انتخابات شکست بخورد. اما مساله این است که به فرض اینکه ترامپ در انتخابات شکست بخورد و فرد دیگری جایگزین او شود، این رئیس جمهوری جدید به طور مطلق نخواهد آمد تا به جنگ‌های آمریکا پایان دهد.

«به عبارت دیگر، فرد جایگزین ترامپ نخواهد آمد تا به تروریسم اقتصادی که در قالب تحریم‌های غیرقانونی و یا سایر اقدامات خصمانه آمریکا متبلور شده است، مهر پایان بزند.»

به گفته لندمن، در مورد موضوع‌های مربوط به جنگ و صلح، پارتی بازی به نفع شرکت‌های بزرگ و حاکمیت حکومت‌های پلیسی زیر نقاب حکومت‌های دمکراتیک، دست جمهوریخواهان و دمکرات‌های غیردمکراتیک هردو با هم در یک کاسه است. این دو طیف سیاسی در موضوع‌هایی غیر از این با هم اختلاف نظر دارند.

آمریکا فقط یک حزب دارد؛ «حزب جنگ»

این تحلیلگر تاکید کرد: آمریکا در حقیقت یک کشور تک حزبی با دو جناح راست‌گرای افراطی است؛ این حزب، «حزب جنگ» است و تفاوتی نمی‌کند کدام جناح بر مسند قدرت باشد.

دموکراسی در آمریکا خیال‌پردازی است

از نظر لندمن، دموکراسی در آمریکا یک خیال‌پردازی محض است؛ این دموکراسی از ابتدا نیز در کشور وجود نداشته، به ویژه اکنون که اصلا وجود ندارد.

این تحلیلگر آمریکایی درباره رخدادهای اخیر میان حزب دموکرات و جمهوریخواه افزود: دموکراتها با استیضاح ترامپ، در حقیقت به بخت خود لگد زده‌اند چون دلایل آنها برای استیضاح رئیس جمهوری خوب نبود و می‌توانستند دلایل بهتری را برای اسیضاح به کار گیرند. دموکرات‌ها در همه گناهان ترامپ شریک هستند به ویژه در جنگ‌های بی‌انتها و تجاوز علیه کشورهایی که آرایش جنگی نگرفته‌اند و تهدیدی علیه هیچکس نیستند.

وی معتقد است که دموکرات‌ها در تروریسم اقتصادی علیه ایران، ونزوئلا و سایر کشورها نیز همدست دولت ترامپ‌اند.

«دموکرات‌ها تا به امروز دست به هر کاری زده‌اند؛ فقط شانس انتخاب شدن دوباره ترامپ را تقویت کرده‌اند. بیشتر از ۱۰ ماه به انتخابات ریاست جمهوری باقی است. یک دوره زمانی ۱۰ ماهه، در عالم سیاست به اندازه یک عمر است و از اکنون تا آن روز، هرچیزی می‌تواند رخ دهد.»

منبع:ایرنا

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 530150 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟